Jeg skal få 2 rotter som skal fraktes 5 timer i bil. Hun som skal kjøre de her har ikke reisekasse å frakte de i. Kan det gå greit å frakte de i det store buret deres dersom hun legger noe over det? Noen tips?
Jeg antar at den største faren for rottene er å bli slengt rundt eller tunge ting slengt på seg hvis bilen får bråstopp eller brå oppbremsing. Faren reduseres ved å ikke ha løse gjenstander i buret. Kjeramikkskåler går ikke, sovehus er suspekt, flasker må festes på utsiden (som vanlig, men i reisebur er det mange som velger å feste flaskene innvendig). Et stort bur er lettere å sikre i bil med sikkerhetsbelter enn et lite reisebur. Jeg tror jeg ville ha begrenset innholdet i buret til mat som lå løst i buret, agurkbiter å sutte på for vann eller vannflaske på utsiden, en avis i bunnen, og en lav hengekøye formet som et rør, som gikk på tvers av bilens kjøreretning. Hvis rottene legger seg til i stoffrøret vil kollisjoner med veggene bli kraftig dempet.
Når vi tar de med på langtur så har jeg reise bur og gir de vann underveis selv med flaska, minst mulig i reiseburet.
så går det bare lekkert
vi pleier å ta oss bil tur på 4-5 timer selv.