hvor fort spiser rotta seg ut av et bur med trebunn?

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Locked
rottevenn

hvor fort spiser rotta seg ut av et bur med trebunn?

Post by rottevenn »

Hei
Det er så mange som lager så flotte bur. FINE bilder har det vært mange ganger av riktuge mesterverk! Men ei gjennomsnittsrotte (om den da finnes) hvor fort gnager den seg ut? Alle gnagere gnager, for å si det sånn. Men det er sikkert ganske mye jobb å lage et slikt stasbur og er det verd jobben i forhold til antall reparasjoner i løpet av en viss tid?
Jeg har regnet med at hvor mye rotta gnager på buret har en del med hvor mye ting og tamg rotta har i buret å gjøre. Tar jeg feil? Er dere der ute fornøyd med de fine hjemmesnekra burene deres? Virker rottene tilfredse også?
Hva med reinhold av dem? Fungerer det greit? Noe spesielt jeg bør unngå for at bruken av et slikt bur skal være best mulig både for rotta og meg? Eller bør jeg handle i dyrebutikken?
mvh

sonja89

Post by sonja89 »

Rottene mine gnager nesten ikke :) De har fått en gnagesten som de bruker, så har de noen vedkubber å kvister. Har ikke merket noe gnaging på selve buret. De gnager heller ikke når de er ute på gulvet, men jeg har merket at hvis jeg ikke har hatt de ute på et par dager, så blir de litt rastløs å begynner å gnage litt.
Til vanlig bruker de å springe løs ganske lenge på kvelden, når jeg sitter å ser på tv. Av og til får de seg en havltime-time når jeg ser på tv om dagen også da, men de er ikke så glad i å springe da. På dagen vil de sove :P Jeg har ekstremt late rotter sånn helt egentlig :oops:

Jeg har et hjemmelaget bur da, men det er ikke så pent. Så lenge rottene liker det, så kan jeg leve med det på rommet :)
Jeg vil ikke anbefale deg å bruke matter på etasjene (lille smarte meg trodde det var en veldig god ide). De begynner å stinke litt etter en stund, så jeg vasker de ganske ofte. Så hadde jeg selfølgelig valgt matter med gummi under slik at jeg ikke kan putte de i vaskemaskinen, da blir de nemlig helt skrokkete å fæl. Jeg må skrubbe de skikkelig å la de ligge litt i vann med såpe i. Rottene ser ut til å like mattene da :) De gnager ikke på de, og liker å sove på de.

Så må jeg bare si at det er ganske artig å lage et bur da :) Særlig når rottene liker det.

Sjobeng
Klatrer på møblene

Post by Sjobeng »

tror ikke det finnes noen gjennomsnittsrotte, ganske umulig å vite hvor lang tid det vil ta for den å gnage seg ut. man kan si at enten har man flaks, og den gjør det ikke i det hele tatt, eller man har uflaks og den gir seg ikke før heeele buret er demontert til atomer :roll: men om man lager bur selv så trenger jo ikke bunnen å være av tre. det går f.eks an å ta kontakt med en skraphandler, sveiser o.l. o nærheten og høre om det er mulighet for å få laget en bunn av metall?
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Jeg bygget bur av en gammel bokhylle når jeg bodde i Danmark. Buret ble ikke så pent, men det var god plass i det og rottene likte det. Bokhyllen var av tre, og jeg limte linoleum på hylleplatene for å prøve å forhindre at urinen trakk ned i treverket så det begynte å stinke. Hyllene var lette å tørke av, men de gnagde jo litt i hjørnene på linoleumen, da. De gnagde veldig lite på treverket, og jeg hadde plastbunn helt nederst. Jeg var ganske fornøyd med buret en stund, men etterhvert så begynte det å stinke likevel, så jeg kastet det når jeg flyttet til Norge. Jeg planleger å bygge bur igjen, men denne gangen uten treverk til hylleplater! Her er bilde av det gamle buret mens jeg holdt på med innredning av det:
http://awas.nvg.org/faq/stortbur.jpg

rottevenn

Post by rottevenn »

Hei
Tusen takk for mange fine svar.
Et tips fra min side også. Jeg pleier å kjøpe noen håndklær/ulltepper/pledd....hva jeg finner....billig på loppemarked på våren. Klipper biter av dem og lar rottene få. Hver gang jeg skifter strø og i buret, kaster jeg småteppene deres og gir dem nytt. Da slipper man fra at tepper stinker. Slikt er også fint å lage hengekøyer av.
Gjennomsnittsrotte? Neida. Er ikke så opptatt av det heller. Jeg antar bare at det er så mye trafikk på dette forumet at om det hadde vært sånn at jeg hadde fått et "hylekor" av tilbakemeldinger som sa "for all del spar deg jobben!! De spiser buret opp" Da hadde jeg bare latt det være. Her tolker jeg heller "joda dette KAN gå bra"
Heidi: du sier du ikke skal bruke trehyller i ditt neste snekkerprosjekt. Hva slags hyller tenker du på da? Mener å ha sett hyller i dyrebutikken. Er det slike du mener?
Takk for hjelpen.
mvh

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Alt av plast er bedre enn trehyller, etter min erfaring. Og jo hardere plasten er, jo mindre sjanse er det for at de gnager hull i, så enten blir det plexiglass (har hørt positive tilbakemeldinger fra en som har brukt det), eller hardplast beregnet for terrassetak, som jeg har sett på Maxbo. Skal nok poste her når jeg går igang med bygging!

Morgan's
Klatrer på møblene

Post by Morgan's »

Mine bur er laget av tre og de gnager sjelden på treverket. Men de har faktisk klart å gnage gjennom ferplast bunnen i et hjørne i et annet bur jeg har. Uansett tror jeg ikke det går så fort at du ikke klarer å se hvor de gnager før de rømmer. Jeg sjekker hele tiden om de har gnagt på treverket. Jeg tror ikke de vil prøve å gnage seg ut når de liker seg i buret :wink:
Hilsen!
Rose

rottevenn

Post by rottevenn »

Takk til Morgans også!
Er det flere lure tanker om hjemmesnekra bur der ute? Jeg samler rådene deres i bakhuet, og ut av det kommer det forhåpentligvis et bur en dag.
mvh

Melody
Alfatryne

Post by Melody »

rottevenn wrote:Er det flere lure tanker om hjemmesnekra bur der ute?
Ja, jeg har tanker, men de involverer ikke treverk i det hele tatt, og man trenger nok litt faghjelp. Få en blikkenslager til å lage blekkbunn, og få noen til å sveise sammen et bur for deg.

Kjøpte bur er som regel enklere å rengjøre enn hjemmelagde bur, og hvis man i tillegg har et bur som er laget av metall og ikke har treverk eller plastbunn, får man nok beholde det i mange, mange år. Det er en engangsinvestering, så var jeg deg ville jeg heller spart opp til et Ferplast Combi (eller lignende) i stedet for å planlegge burbygging.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

rottevenn

Post by rottevenn »

hei til Melody
Ferplast Combi? Er det store saker?
Jeg kjenner "Jenny" - buret og det er altfor lite for meg. Jeg skal i første omgang ha plass til 5 store og fete hanner.
Men hjemmelaget bur koster jo også i materialer. Har du noen linker å foreslå hvor jeg kan se Ferplast Combi eller lignende?
mvh

Melody
Alfatryne

Post by Melody »

Jenny er lite når man har en del rotter, ja.

Personlig synes jeg at når man har flere rotter av ett kjønn enn man får plass til i et Ferplast Combi, så har man for mange! :shock:
(Hvis rottene er kjæledyr, vel å merke.)

http://www.melodynett.com/bur.php
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

rottevenn

Post by rottevenn »

Hei
Ja, Jenny-bur er et lite bur. Selvfølgelig avhengig av alder på rotta og individets aktivitetsnivå, og kjønn. Men det er jo hevet over enhver tvil at det kan ikke romme 5 voksne hanner.Jeg har satt et tilleggsbur på toppen, men det er fortsatt for lite selvfølgelig.
Buret du har bilde av var flott. Det så også veldig dyrt ut.....Kjenner du prisen?
mvh

Locked