Reingjøring av vannflaske

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Locked
Hedda
Sofaspiser

Reingjøring av vannflaske

Post by Hedda »

Noen som har noen bra metoder for å gjøre vannflaska ordentlig rein? Vil ikke inni der med "såpe og kost" pga fare for å ikke få ut all såpa...

Casanova

Post by Casanova »

Det finnes en spesiell børste man kan bruke til å vaske flasker med. Den er lang og har også en ekstra bust på tuppen så du får flaska ordentlig ren med. Har sett de ha det på Nille.

Henriette

Post by Henriette »

Put groft salt, eller sand i flasken samme med lidt vand. Ryst så flasken vildt og uhæmmet.

Skaubytroll
Alfatryne

Post by Skaubytroll »

Jeg syns jeg ser det :lol:
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Morgan's
Klatrer på møblene

Post by Morgan's »

Jeg har riskorn oppi flaskene med litt vann og rister. Veldig effektiv!!
Hilsen!
Rose

Maria
Klatrer på møblene

Post by Maria »

Selve flaska får jeg alltids rein, det er verre med drikketutten. Prøver rense den med qtips i blant, men det er knotent og ender ofte med at qtipshodet faller av inne i tutten (og jeg må kjøpe ny). Råd?
Maria H.

KIB

Post by KIB »

Bare en tanke: renser kaffetrakter og kaffekanne med bakepulver. Dvs, i kanna har jeg varmt vann og bakepulver som jeg lar stå noen timer. Etterhvert har gammel kaffi løsnet. Noen som tror det er mulig å legge flasketutene i samme løsning....? Dersom man skyller godt etterpå burde det kanskje gå greit? NB! Kom nettopp på dette, har IKKE prøvd det på flaskene selv. Men, det er UTROLIG effektivt i kaffikanna. Ka mein dykk?

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Jeg er storforbruker av vannflasker. Jeg har sittet og sett i mikroskop på noe av det som samler seg i stillestående vann, og det er lite hyggelig. Selv om det som regel er lite helsefarlig kan det oppstå bakteriebelegg som faktisk kan være ganske ekkelt for en liten rottemage. Jeg kjøper stort sett bare ferplast sine flasker, de som har sånn gummikant (som rottene spiser opp). Flaskene kan tas fra hverandre og kulene kan tas ut, og det hele kjøres i oppvaskmaskinen (noe som resulterer i endel bulkete flasker, men det får så være). Jeg har en bit gummislange som jeg klipper en cm av etter hver vask og trer på tuten så den sitter på igjen.

Flaskene blir skylt grundig i varmt vann hver dag, vasket i oppvaskmaskin ca annenhver uke, og skiftet ut etter ca 2 mnd. Flaskene jeg bruker på kontoret får tørke skikkelig ut mellom hver gang de er i bruk, så de får leve litt lenger.

Henrik Olavesen

Post by Henrik Olavesen »

Til oss som liker litt luksus i rotteburet og vil at rottene skal ha det bedre en oss, og ikke er så glad i å vaske flasker,er dette en god ting http://www.ferretstore.com/drinpetfoun.html#

tenkte på å kjøpe en, er det noen som har erfaring med denne.
den ser jo ganske morsom ut.

Maria
Klatrer på møblene

Post by Maria »

Fantastisk!! Men tror du den går an å ha inne i buret? Ledninger etc? Vil en hver rusk som kommer oppi bli sugd opp og tette systemet?
Maria H.

Henrik Olavesen

Post by Henrik Olavesen »

Ledningen tenkte jeg også på,men det finnes små gummi hylstre som man kan ta over ledningene.
jeg tenkte å ha den på en hylle,den må nok tåle å få litt flis og slik i seg,den er jo lagd for at dyr skal bruke den.
men jeg er litt skeptisk for at den er produsert i plast,de er ganske glad i gnage på ting,å den er koster litt mer en en drikkeflaske.

Morgan's
Klatrer på møblene

Post by Morgan's »

Genialt for rottene til å bade i da! Blir sikkert ganske fort tett.. Rottene mine liker ikke akkurat å ha det ryddig rund seg :wink:
Hilsen!
Rose

Locked