Nå har jeg - eller rottene da - hatt Jenny-buret fra Ferplast i snart 1 år, og jeg har lenge irritert meg over det. Ikke størrelsen, eller hyllene eller vaskingen, men sprinklene. Vet ikke om det er flere som har erfart at sprinklene blir misfargede og flekkete etter en tid - og er vriene, om ikke umulige, å få rene igjen? Vel, triumf her i gården!
Snille snille kjæresten har nå tilbrakt 3 dager med å male sprinkeltoppen til buret med bengalakk - og det ble kjempefint! Nydelig, jevn, matt sort istedenfor blankt stål med mørke flekker på. Og bertene stortrives! Ikke engang Shadow fikk sitt vante panikkanfall (henger opp/ned i taket og freser hvis det er blitt gjort for mange endringer). Jeg ble imponert!
I stunder som dette skulle jeg ønske digitalkameraet mitt fungerer, men det takket for seg dagen før vi reiste til London i sommer.. Men, skal nok få lånt kameraet til kjæresten og knipset litt om en ukes tid.
Jeg er også veldig irritret over at sprinkelne blir brune og stygge
Hvor kjøpte dere denne lakken?
Hadde vært noe, å lakkere det så det sliper å se så j*velig ut
Finnes det forresten noe maling man kan male buret med? har alltid hatt lyst på hvite sprinkler, hehe:)
Jeg gikk til en jernvareforretning/malerselger og sa at jeg ville ha noe som var fint til å male metall med - og var veldig nøye med å forklare hva slags sak det var som skulle males.
Bengalakk er visst veldig vanlig å bruke når man skal male metall. Det er en slags lakk-maling-blanding. Ligner mer på maling, mener nå jeg. Og den burde komme i andre farger enn bare sort, men jeg ville ha sort.
Så lurt å male sprinklene med bengalakk !
Det skal jeg jammen gjøre med mine bur også. Har ikke jenny bur men likevel, det er slike misfargede sprinkler.
Skal få gjort dette da ungene blir så store at de begynner å krabbe rundt for da kan de ikke ha det buret med så stor avstand mellom sprinklene som på det jeg har nå.
Så får jeg ta kaninburet mitt i samme slengen + to små bur jeg også har.
Så kjekkt, så har jeg noe å gjøre utover høsten
Takk for tipset.
Den eneste boksen de hadde igjen med bengalakk i Hvittingfoss, var en ganske stor boks - 1 liter eller noe sånt - så har masse masse masse maling igjen. Betalte 190,- for den. Men nå har jeg i allefall, slik at jeg kan friske på buret til sommeren igjen, skulle malingen bli skrapet av - av bl annet oppheng av leker og sånt - praktisk og greit.
Den er støvtørr (hva nå enn det er) etter 5 timer, og klar for nytt strøk etter 24, og man må nok belage seg på et par strøk og et par dager på jobben, men resultatet er superbt!
Da har bertene hatt lakkert gitter i en uke - pluss noen dager - og de stortrives. Det har blitt litt mørkere i buret, men skitt og tiss og annet kliss fester seg ikke på sprinklene eller lager flekker, er bare å tørke av med en fuktig klut.
Eneste jeg kan se som er å pirke litt på, er at det ikke er lett å få lakket alle sprinklene like godt. Men jeg belager meg på å ta en liten oppussing når sommeren nærmer seg. Ellers forekommer det noen avskallinger der lakken er lagt litt tykk, men det er i forbindelse med opphenging av hengekøyer og tunneller og åpning/lukking av dører. Dette så jeg også på et annet bur jeg har - lite feriebur hos foreldrene mine - som var lakkert når jeg kjøpte det. Men man kan ikke forvente at ting holder seg perfekte hele tiden. Nå har jeg 1/2 liter maling stående på boden og kan ta et nytt strøk en gang i blant. Og for å si det mildt, jeg vil heller bruke noen timer en gang i året eller to på vedlikehold enn en skrubberunde uten synlige resultater i dusjen hver uke.
Dette var morsom å høre! Sett inn bilde under viewtopic.php?t=2781
kan bli til inspirasjon for mange, det.
Fargehandlere som ikke fører Bengalakk ser ut til å ha noe som heter Quick i stedet - antagelig to sider av samme sak. Ikke nødvendig med grunning?
Anita
Det som var nødvendig, var en gedigen og grundig omgang med såpe og vann og skrubber, pluss en natt til tørk, for å være helt sikker på at alt av skitt og dritt på sprinklene var borte. Sto ingenting og grunning på boksen jeg brukte, men vi så raskt at det måtte mer enn ett lag til.
Lakken jeg brukte, som het Bengalakk (men som sikkert har både fettere og kusiner blant malingsverdenes utallige familier) måtte stå og tørke opp til 24 timer før man kunne tenke stort på å ta et nytt strøk eller snu så altfor mye på buret. Derfor tok det tre dager å male det. Pluss en porsjon tålmodighet. (å male rundt sprinkler er ikke så lett som man tror)
Jeg skal forsøke å legge ut bilde i kveld, når jeg nå endelig har fått lånt tålmodige kjæresten og malermesterens digitale kamera.