Har ei hann-rotte som luktar aldeles fordferdeleg. Det luktar grusomt av pelsen hans, sjølv om eg dusjar han ofte med lunke vatn. Dei andre hann-rottene mine luktar ikkje halvparten så gale som han, så kan det vere at han er sjuk?
Har aldri opplevd ei slik lukt av nokon andre rotter før..
Lukt
Moderator: Moderatorer
min erfaring er at hver rotte har sin egen "parfyme", og noen lukter rett og slett sterkere enn andre. Vår yngste hannrotte var ei skikkelig stinkbombe en stund, han luktet mye mer enn de andre. Dette endret seg da han ble kastrert på grunn av aggresiv adferd mot sine burkamerater, da ble han en velduftende, kosete og matglad ung mann. OBS: med dette anbefaler jeg altså ikke kastraksjon mot lukt, kun en digresjon...
Tips: jeg legger ny avis hver andre dag inne i sovehuset til guttene mine. Da lukter de nesten ingenting. Jeg ville vært forsiktig med å vaske/ skylle rottene. Det er ikke bra for huden og pelsen deres, samt at de lettere kan bli forkjølet om de ikke tørker fort nok.
Tips: jeg legger ny avis hver andre dag inne i sovehuset til guttene mine. Da lukter de nesten ingenting. Jeg ville vært forsiktig med å vaske/ skylle rottene. Det er ikke bra for huden og pelsen deres, samt at de lettere kan bli forkjølet om de ikke tørker fort nok.
Ja, har tenkt litt over det der med aggressjon og.. Han er ganske dominant over for dei andre hannrottene. Vil ikkje sei han er aggressiv, men han set dei andre fort på plass, om dei krossar "grensene" hans.. Kan lukta komme av at han er så dominant? Kanskje han har trang til å urinere meir, for å markere området "sitt"? 

Jeg tror nok at rotter som viser tegn til dominans også urinerer mer for å markere seg i flokken. Vår kjære kastrat brukte nesten all sin tid på å markere seg, han dominerte, urinerte på, og gned seg inntil det aller meste som kom i hans vei. Han var et fantastisk
syn når han raste frem og tilbake over sofaryggen mens han med alle krefter gned seg inntil veggen, samtidig (SUKK) som han skvettet små gule flekker på frihånd....