Hva syns dere om dette buret?

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Idamb

Post by Idamb »

Jeg syns buret er veldig lite :roll:

Mac dyregod
Sofaspiser
Kjønn: Kvinne

Re: Hva syns dere om dette buret?

Post by Mac dyregod »

Rotteelsker wrote:Hva syns dere om dette buret:
Image
Jeg trykket inn målene på rotteburkalkulatoren og der stod det at det passet til en rotte, men hva syns dere?

Mål: B:48cm. H:60cm. D:31cm.
veldig lite... unn dem en større hybel...

Det der er hamster, dverghamster bur
Et liv uten dyr er ikke noe liv

Fint_Lite
Tisser i køyene

Post by Fint_Lite »

Tror rotter er veldig tilvenningsdyktige.....hva med å forsøke og sse hvordan det går...misstrives de er det alltids brukte bur å få tak i! Mine to jenter måtte bo i et myyye mindre bur en det der i ca 6-8 måneder, så fikk jeg spart opp til et større bur. Det ble da julegaven dems i fjor!!
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

meggy

Post by meggy »

men jøsses!

ho spurte bare om ka dokker syns om buret...
ei rotta kan no fint stå aleina!? selv om det er et flokkdyr dha men, det går jo fint an det oxo!
dokker virke så kritisk liksom:S:S

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Det at rotter fint kan bo alene er jeg absolutt ikke enig i. Du skriver jo selv at rotter er flokkdyr, og hva betyr det? Jo at de helst vil bo sammen i flokk. Når vi tar på oss å sette dyr i bur får vi hvertfall sørge for at de har det så optimalt som mulig, og det minste man da kan gjøre er å la de bo sammen med minst en annen rotte, samt gi dem nok plass til å bevege seg på. At folk blir kritiske når de ser at disse to viktige punktene med vilje ikke blir fulgt synes jeg egentlig er bare bra. (Merk: Jeg skriver ikke at hovedinnlegger nødvendigvis med vilje vil holde enslig rotte i lite bur!)

Julia
Hamstrer mat

Post by Julia »

Velkommen til en god gjeng med "rottefundamentalister" :wink:
Folk her inne har hysterisk sterke meninger om hva som er rett og galt ifht sitt og andres rottehold, og som man roper i skogen får man kongler i munnen, eller hvordan det var.
Altså: spør man her inne om noens mening om størrelsen på et bur, vil man få folk her inne sin mening om størrelsen på det buret. Vil man ikke høre at det er for lite, lar man være å spørre på et slikt forum. Verre er det ikke.
Og NEI, rotter bør ikke bo alene med mindre det er snakk om usosiale individer, noe som er sjeldent. Trenger du argumenter, trykk her

Rotteelsker

Post by Rotteelsker »

Faren min skal få seg en rotte, og da skal jeg se hvordan min lille rottejente liker andre rotter.
Jeg kan få en til rotte vis jeg har lyst, men jeg skal bare vente litt.
Så alle sammen: Bare ta det med ro!

Rotteelsker

Post by Rotteelsker »

Hva syns dere om disse målene?
H: 57cm. B:52cm. L: 37cm.

Elsol
Bygger bol

Post by Elsol »

Jo lengre de bor alene jo verre kan det bli å sette de sammen med en annen rotte.Så du bør ikke vente for lenge...
Bruk rottekalkulatoren å sjekk målene du så ser du selv hva som blir anbefalt. Linken til den kalkulatoren har blitt lagt ut titt og ofte så den tror jeg er lett å finne. Husk bare å stille inn på cm...
Mvh
Elin:o)

Julia
Hamstrer mat

Post by Julia »

Rotteelsker: Kjempeflott at du får en rotte til! :thu: :thu:
Ifølge o store kalkulator er H: 57cm. B:52cm. L: 37cm for lite. Link til kalkulatoren finner du her. Etter å ha prøvd meg litt frem, kom jeg frem til at feks 60x52x37cm er minimum for å få plass til to rotter. Tror du kan ha andre kombinasjoner på lengde og dybde, men høyden bør visst uansett være minimum 60cm.
Og Elsol har helt klart rett i at jo lengre hun bor alene, jo vanskeligere er det å få henne til å gå sammen med andre. Generelt er det enklere med jenter enn med gutter, men les deg opp på introduksjoner her på forumet så du er litt forberedt før du setter i gang. Jeg har selv hatt litt både-og-erfaringer med begge kjønn, så bruk forumet for det det er verdt - det er virkelig en kjemperessurs! :les:
Tvi tvi! :thu:

Rotteelsker

Post by Rotteelsker »

Noen som har noen tips til hvordan jeg kan "spleise" sammen den nye rotta?

lille lakris
Alfatryne

Post by lille lakris »

hehe, ser store likheter mllom dette forumet og akvarieforum.no (anbefales!) som jeg bruker mye.
der (også) blir nybegynnere bombardert med moralprekener når de våger seg utpå med et enkelt spørsmål....(jeg har en gullfisk i en bo... HVA SA DU???? BOLLE!!!! FY! bla, bla...) og det er jo helt riktig, det er jo fy. men folk blir kanskje litt skræmt noen ganger. :wink:

men det er jo godt ment, da. stakkars "vanlige" folk, som tror at dyrebutikker flest er de "fagbutikkene" de gir seg ut for å være.
og ja, det er helt riktig å si fra! ofte er det bare kunnskap som skal til før folk behandler dyra sine riktig. andre er desverre ikke til å snakke til.
tror dette med forbud mot flere rotter er et vanlig problem ( greeeit, du kan få rotte- men bare en!) det er ikke alle som har egen leilighet.....

ser at innlegget til trådstarter her hadde gitt nødvendig info om buret; bilde og mål. (og det er ofte et problem at folk spør, men ikke gir nokbakgrunnsinformasjon.) men mange svarte på innlegget uten å ha fått med seg mål eller andre senere opplysninger. tips: si klart i fra om hva de "glemmer" å si i dyrebutikken, men gjør det for-sik-tig....

rekruttering til miljøet er bra!
hilsen en relativt nybakt rotte-eier
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

lille lakris
Alfatryne

en liiiiten ting til...

Post by lille lakris »

buret egner seg slett ikke til undulat, da det er klin umulig å fly inni der. undulater er svært gode flygere og skal faktisk helst ha litt lange bur. undulater skal også ha god plass! helst skal de ha digre bur og holdes i par eller flokker.
i et så smalt bur må en undulat ut hver dag forå strekke på vingene.
det funker nok bedre til hamster.. mine er veldig glad i klatremuligheter.

mine sære meninger :roll:

hilsen meg og :rightrat:
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Nemi

!

Post by Nemi »

er det ikke lettere med 2 rotter enn en? da blir de jo ikke sååååå avhengig av eieren....

skulle spleise sammen en omplasserings-gutt med rottegutten til venninna mi, begge hadde vært alene hele livet.. gikk ikke bra fordi hun hadde for lite bur, og jeg endte opp med å ta han i min jenteflokk etter kastrering.. ble dyrt.... men skal si de koser seg!

jo større bur jo bedre, men plassen må jo utnyttes da...
hjelper lite med 1 meter høyt bur uten etasjer og klatretau ol...

Rotteelsker

Post by Rotteelsker »

Nå har jeg fått en til rotte. Hun heter Amy :nisseglis:

Locked