Går det ann å ha rotter i kaninbur?
Jeg har nemelig et rimelig stort kaninbur, er ikke helt sikker på målene men det er til dvergvedder.
For øyeblikket skal det bo en kanin der, hun er bare ikke hjemme, så jeg kan ikke putte inn noen gnagere der med det første men jeg bare lurte på om det gikk ann?
Kaninbur?
Moderator: Moderatorer
Kommer an på hvor høyt det er.. For voksne, litt late hanner, så kan det nok fungere, men ikke for hunner, de elsker å klatre.. Hvis du kan ha en hylle i det, så fungerer det fint til hanner, tror jeg..
Kommer jo også an på sprinkelavstanden.. 

Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3
-
- Gammelrotte
Det greieste er vel å finne et bur som er høyere og har mindre sprinkelavstand, slik at du ikke risikerer at noen små og smidige rotter kan stikke av. Det skal ikke mye til, nemlig; Rim klarte å komme seg ut mellom sprinkler med 1 cm mellomrom da hun var rundt 5 uker gammel.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com
-
- Stjeler søppel
Er det hanner det er snakk om, kan et kaninbur være helt greit. MEn pass godt på sprinkelavstanden.
Har litt småpanikk i forhold til dette med sprinkelavstand etter å ha sett en rotte som hadde presset hodet gjennom sprinklene, og der møtte hun husets katt............uff og uff.....det var heldigvis ikke hverken min rotte eller min katt.
Hunrotter trenger god høyde, men der er det jo også avhengig av alderen på rottene. Gamle hunrotter trenger beskyttelse i forhold til fallskader. Et kaninbur kan da være et fint alternativ for hunrotter som passer i rottegamlehjem.
Men unge spreke hunrotter ville nok ikke trives særlig bra i et kaninbur.
Julie
Har litt småpanikk i forhold til dette med sprinkelavstand etter å ha sett en rotte som hadde presset hodet gjennom sprinklene, og der møtte hun husets katt............uff og uff.....det var heldigvis ikke hverken min rotte eller min katt.
Hunrotter trenger god høyde, men der er det jo også avhengig av alderen på rottene. Gamle hunrotter trenger beskyttelse i forhold til fallskader. Et kaninbur kan da være et fint alternativ for hunrotter som passer i rottegamlehjem.
Men unge spreke hunrotter ville nok ikke trives særlig bra i et kaninbur.
Julie
Takk for svar, har tenkt å skaffe hannrotter når den tiden kommer og er bare ute etter å spare litt penger
Her er det ingen rottespisende katter men kanskje noen ledninger vil få problemer om rottene kommer ut.
Tenkte kanksje å sette inn flere hyller (har en trekantet en akkurat nå) så de skulle få mer å klatre på.

Her er det ingen rottespisende katter men kanskje noen ledninger vil få problemer om rottene kommer ut.
Tenkte kanksje å sette inn flere hyller (har en trekantet en akkurat nå) så de skulle få mer å klatre på.
-
- Stjeler søppel
Ekstra netting, finmasket, utenpå buret er også bra. Ser ikke så pent ut for oss tobente, men jeg tviler på at rottene tenker så mye på det.
Lommeboka overlever også.
MEn følg nøye med, det er en del netting som ikke er beregnet på små gnagerføtter. Mye spisse og skarpe greier som fort kan skade rotteføtter. Men følger man med, kan det å kle inn et bur med finmasket netting mens rottene er små, være et greit alternativ.
Ser man imidlertid ikke godt etter hver eneste dag, er det et dårlig alternativ.
(jeg vil nødig ha masse skadete rotteføtter på samvittigheten)
Julie

MEn følg nøye med, det er en del netting som ikke er beregnet på små gnagerføtter. Mye spisse og skarpe greier som fort kan skade rotteføtter. Men følger man med, kan det å kle inn et bur med finmasket netting mens rottene er små, være et greit alternativ.
Ser man imidlertid ikke godt etter hver eneste dag, er det et dårlig alternativ.
(jeg vil nødig ha masse skadete rotteføtter på samvittigheten)
Julie