Er det noen som har det? Dårlige, positive erfaringer? Er det vanskelig å sette sammen? For meg ser det ut som drømmeburet, til en bra pris! Skjønner ikke helt hvorfor det ikke er flere som har det, er det noe jeg ikke ser? Jeg synes det er flott!
Jeg har, og kjøpte brukt = har ikke montert det selv, da det gikk greit inn i stasjonsvogna som det var. Det er nok en del mere jobb med monteringen enn ved Ferplast oa som bare settes sammen med kirchstenger, men det er skikkelig solid bur med tøft design. Ferplastplatene og tilhørende stiger passer utmerket, og stigningen tilfredsstiller selv gamle rotter. Har 4 plater og stiger i mitt - helt perfekt for gutter. Flotte store dører - hele buret er lett tilgjengelig. Men som de fleste andre bur, er det også noe å sette fingeren på her; konstruksjonen av bunnen. Det er ingen fast bunnplate som på Ferplast, noe som betyr at buret står uten bunn når skuffen trekkes ut. Det behøver ikke være et problem hvis det ikke er krise at rottene stikker ut. Over skuffen er det beregnet å stå en rist, som vi selvfølgelig ikke bruker - men den kan jo settes på plass for nettopp å hindre rottene i å stikke ut når skuffen tømmes. Hovedproblemet er åpningen i bakkant når risten er ute og skuffen inne; en fingerbredde / ca 2 cm i hele burets lengde. Her kan små og smidige smyge ut - og det er dette som trekker ned et ellers usedvanlig solid og funksjonelt bur. Men jeg har grublet - og grublet - og kommet frem til en mulig løsning. Foran på Ferplastburene sitter det en løs metallflapp på ca 7cm i høyden og et par mm tykk som skjuler skuffen. Tilsvarende må kunne fikses hos en blikkenslager, og monteres med borrelåser på baksiden av Venezia'n for å tette sprekken. Skulle ikke koste mange kronene, og bør kunne fungere greit hvis man husker å løsne den før skuffen skal ut.
Alt-i-alt et supert bur som ser kult ut, men problemstillingen rundt bunnen bør løses før man setter inn små unger og små hunner. Hannene mine har ikke størrelse eller fantasi til å teste mulighetene - de har bare bruk for sprekken til å snøfte mot fiendlige stillinger; skyteskår, heter det vel.
Men la oss høre hva det blir til!
Anita
Takk for svar.
Lilo: Det er virkelig et stort bur til en billig pris. Hadde tenkt å kjøpe meg et stort brukt, men kjøper antagelig dette, da det ikke blir mye dyrere, og er nytt og fint.
Anita: Etter at du tipset meg om en annonse på FINN med et Veneziabur for en stund siden, har liksom ingen andre bur vært interesante. Så takk for den! Hmm.. Så bunnen er grunnen til at ikke det er mer snakk om dette buret. Hva med å feste den ekle bunnristen fast på siden med blomstertråd el? Den har jo riktig lengde, antar jeg. Hadde det vært mulig?
Bunnristen er stor og uhåndterlig, men muligens, kanskje. Den store gulvflaten er jo populær - noe av det beste ved hele buret i følge mine rotter. Manglende salg er nok mest på grunn av dårlig markedsføring frem til nå - dessuten var de Veneziaene som ble solgt gjennom butikk mye dyrere. Jeg har også den gule modellen som var i annonsen på Finn, men jeg har ikke oppfattet at de har endret noe på konstruksjonen av bunnen - men kanskje? Det er ihvertfall avvik på det gule buret i denne linken og mitt - mine frontdører er tre ganger så store. Slik ser også de nye ut, så jeg antar det er mest sansynlig at resten også stemmer overens.. http://www.essegi.biz/essegiit/prodotti/esotici.htm
Kommer du på noe genialt når når det gjelder åpningen i bakkant - si fra, takkpåforhånd. En annen grunn til å tette, er at åpningen lekker strø - og det i sånne mengder at der irriterer selv meg. Derfor er nok tett lokk å foretrekke fremfor gitter her.
Anita
Hente selv for å slippe porto? Antar det følger med treplater - finn en løsning på overflatebehandling hvis du har tenkt å beholde dem en stund, men Ferplastplatene er helt topp her. Det er faktisk så mye dører i dette buret at jeg måtte blokkere den ene store sidedøren som sitter utenpå en den lille - en helt utrolig luksus.
Anita
Hvor mye koster porto på et så stort bur da? Og blir det sendt med vanlig post? Jeg skal (muligens) kjøpe et lignende bur, sånn Ferplast-bur.. Men hvis jeg må hente det er det vanskelig å kjøpe det, da jeg ikke har bil. Vet du noe om pakking og sending av sånne store bur, evt at jeg får vite hvordan det var innpakket når du får det?
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3
Så først nå at ditt kunne flatpakkes.. Bare glem det. 'Mitt' var forresten ikke noe ferplastbur, vet ikke hva det er for noe, men veldig fint bur. ligger på finn.no.
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3
Har nå fått buret. Jeg titttet lenge og vel, og finner ikke mellomrommet du snakker om Anita. Antar at de har forbedret modellen. Så da blir det ikke noe ekstra arbeid for meg. Buret er jeg veldig fornøyd med, stort og flott! Jentene koser seg.
Grattis - ja, jeg kan tenke de likte det, ja
Gjerne bilder, takk - klart dette buret må være et godt alternativ for flere. Ha en god og romslig sommer, jenter - dere savner nok ikke gamleburet nå
Anita
anita wrote: Antar det følger med treplater - finn en løsning på overflatebehandling hvis du har tenkt å beholde dem en stund, men Ferplastplatene er helt topp her.
Jeg har tenkt å bruke platene slik de er til Ferplastplatene kommer i nettbutikken. Men, usikker om de holder så lenge, ser allerede noen store fine gule flekker. Jentene jobber raskt!