Hvor skal buret stå?
Moderator: Moderatorer
Hvor skal buret stå?
Om dagen er det flytting og styring. Jeg og min samboer flytter til en liten leilighet på litt under 40 kvm. Som dere kanskje skjønner er det da ikke all verden av plass å tumle på. Nok for oss, men ikke alt annet. Det er to steder buret kan stå; i stua, eller på kjøkkenet. I stua er jeg redd det blir mye lufting, og at det da kan være ugunstig å ha buret stående der. På kjøkkenet er det ganske god plass, og de kan evt stå i et hjørne, eller under "barbenken". Men, rotter på kjøkkenet?
Likevel syns jeg ingen av delene er den perfekte plassen for mine små.
Er det noen som har noen råd, evt. erfaringer ang rotter i liten leilighet?
Likevel syns jeg ingen av delene er den perfekte plassen for mine små.
Er det noen som har noen råd, evt. erfaringer ang rotter i liten leilighet?
Jeg hadde mine på kjøkkenet en god stund, og det gikk fint, det - man trenger jo ikke akkurat å ha dem stående oppå kjøkkenbenken. Det var hyggelig å sitte og snakke med dem mens jeg spiste frokost, og lett å gi dem smakebiter mens jeg lagde mat - og så kan man ha dem løpende rundt beina mens man vasker opp og slikt.
På stua var det for mange ledninger til at jeg syntes det var helt greit å ha dem der.
På stua var det for mange ledninger til at jeg syntes det var helt greit å ha dem der.
Vær obs på at badet ikke alltid er et helt optimalt sted pga. luftkvaliteten. Vi hadde rotteburet stående på badet i ganske lang tid, men synes rottene fikk så mye "neselyder" og nysing. Nå står de på stuen og synes luftveiene deres er blitt bedre. Dessuten er det mere liv på stuen. Tror rottene trives med å være der det er mennesker, og det skjer litt rundt de.
Ta en titt på denne tråden: viewtopic.php?p=33448
Ta en titt på denne tråden: viewtopic.php?p=33448
Jeg hadde jentene mine på stua før, men måtte flytte dem til kjøkkenet pga alle ledningene. Vet jo ikke hvordan stua deres ser ut, men kjøkkener generelt har færre ledninger. Man må bare huske å sperre inngangene til under kjøleskap og stekeovn. Mye morro og gange på der..annetten wrote: På stua var det for mange ledninger til at jeg syntes det var helt greit å ha dem der.

Da er rottene trygt i hus, i nytt hjem, og de blir stående på kjøkkenet nå med det første. Vi bor i øverste etasje i et firmabygg (forsåvidt), og det kan bli ganske varmt der. Det jeg lurer på er om jeg kan ha vinduet står oppe, siden buret står nesten under vinduet.
Som den hønemor jeg er, er jeg alltid redd for at det skal blåse for mye, trekke for mye, tralalalala.
Vil noen ta meg i nakkeskinnet og si at det går bra?
Som den hønemor jeg er, er jeg alltid redd for at det skal blåse for mye, trekke for mye, tralalalala.
Vil noen ta meg i nakkeskinnet og si at det går bra?
Jeg ville absolutt forsøkt meg med vinduet oppe - ikke bare på gløtt, men vidåpent; etter min erfaring er det mye bedre enn at de står for varmt. Når det gjelder ev endringer av helsetilstanden tror det Masja forteller er typisk; du har tid til å gjøre dine trekk, og det skal mye uflaks til for at de skal bli irreversibelt bråsyke. Jeg ville heller uroet meg for vinteren og mulige kulderas fra vinduet da. Det tror jeg er en mye skumlere situasjon enn noen friske doser sommerluft - vurder derfor flytting av buret frem mot senhøsten.
Anita
Anita
Det går nok veldig bra sak du se
Er helt ening i at det å lufte i samme rom som rottene ikke er farlig i det hele tatt nå om sommeren. Det er den skummle tekken fra kalde vindus sprekker ol. som ikke er spesielt gunstig.
Men jeg skjønner grunnlaget for brkymring, da jeg er er en god gammeldags hønemor selv

Er helt ening i at det å lufte i samme rom som rottene ikke er farlig i det hele tatt nå om sommeren. Det er den skummle tekken fra kalde vindus sprekker ol. som ikke er spesielt gunstig.
Men jeg skjønner grunnlaget for brkymring, da jeg er er en god gammeldags hønemor selv

Hilsen Rikke Karine
Takk skal dere ha!
Da fortsetter en fornøyd hønemor med å la ungene stå ganske nær vinduet, og vinduet til tider helt oppe, mens andre ganger på gløtt. Det er aldri igjen lenger. Det er faktisk uten tvil for varmt til det.
Og rottene klager heller ikke, der de ligger _rett_ ut i varmen og strekker nesene sine mot vinden fra vinduet.
Da fortsetter en fornøyd hønemor med å la ungene stå ganske nær vinduet, og vinduet til tider helt oppe, mens andre ganger på gløtt. Det er aldri igjen lenger. Det er faktisk uten tvil for varmt til det.
Og rottene klager heller ikke, der de ligger _rett_ ut i varmen og strekker nesene sine mot vinden fra vinduet.