Ny og uefaren :)

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Locked
Carina

Ny og uefaren :)

Post by Carina »

Hei alle sammen!

Jeg er ny på forumet, så jeg tenkte jeg skulle introdusere meg selv før jeg kom med mine tydelige "nybegynner" spørsmål :) Jeg heter Carina og er 17 år gammel. Studerer og jobber deltid i dyrebutikk i Oslo. Jeg har lenge ønsket meg rotter, og etter sommeren skal jeg endelig få kjøpe to hjerteknusere :D

Men før den tid har jeg sikkert uendelig med spørsmål, og jeg kommer allerede med det første. Jeg har et stort akvarium som er brukt til alt fra mus til hamster, og jeg lurer på om dette kan innredes til et godt nok hjem for to rotter?
Akvariet har en størrelse på H50*B47*L100. Det er allerde innredet med hønsenetting på alle sider så tidligere dyr har klatret og kost seg, så rottene vil få både gode klatremuligheter og flere platåer. Akvariet er også såpass bredt at det er god ventilasjon. Om dette innredes med hengekøyer, tau og stiger, pluss disse to platåene som allerede er plassert, kan rottene bo der og trives? De vil i tillegg til dette få et eget rottesikkert rom, så det er kun snakk om å være der når jeg er på skolen og om natten.

Dere har forresten et fantastisk forum, jeg har funnet svar på mange av spørsmålene mine allerede :bravo: Tusen takk!

mvh Carina

Himi-Zoo
Hamstrer mat

Post by Himi-Zoo »

Velkommen hit :)

Ett akvarium er ett flott sted og ha rotter så lenge ventilasjonen er god.
Det er iallefall min mening ;)

Eneste jeg mener og ha hørt er at hønsenetting ikke egner seg best, eller var det det gjorde :hm:

Vel, flere kommer nok med sin mening ;)

Lykke til :D

LILO
Hamstrer mat

Post by LILO »

Hønsenetting er ikke så veldig bra fordi den er tynn og kvass mot føttene til rottene. "Firkantnetting" er bedre for den er tykkere og stivere(hardere)

Velkommen hit, forresten! :D

Det høres ut som et greit bur så lenge det er god ventilasjon og klatremuligheter, men hva bruker du som lokk?

Carina

Post by Carina »

Da bytter jeg netting, det er ikke noe problem. Hvor får man kjøpt "firkantnetting"?
Som lokk broker jeg også hønsenetting. Fungerer kjempe fint og dyrene som har bodd der før har vært veldig fornøyd i alle fall :D

Tusen takk for svar forresten :bravo:

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Jeg tror det var noen som nevnte i en annen tråd at de hadde kjøpt frikantnetting på Felleskjøpet, men jeg er ikke helt sikker.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Søkefunksjonen er fin å ha. 8)

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

:lol:

Og som jeg nå ser av innlegget mitt; "frikantnetting" kan bli litt vanskelig å finne, kanskje på et maleri av Picasso...?
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

lille lakris
Alfatryne

Post by lille lakris »

dagfinn johansen dyreutstyr (link på norsk kaninavlsforenings hjemmeside) og felleskjøpet selger firkantnetting, eller revenetting. helt bitesikkert og snilt mot føttene. min personlige mening er at akvarier er glimrende til ørkenrotter, men ikke så velegnet til rotter.

hei, forresten! hyggelig med nye folk :bravo:
hvilken dyrebutikk jobber du i? har vært mye i dyresjapper da jeg bodde i oslo.
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Carina

Post by Carina »

Har fått tak i revenetting. Utrolig hva besteforeldre kan gjemme unna på de merkeligste stedene :bravo:

Jeg jobber på Naranja. Er ikke mange som har hørt om den. Ligger på Vestkanttorget, like ved Majorstuen i Oslo. Virkelig søt butikk!

Er ganske vanskelig å forklare akvariet, men jeg tror nesten det er mer egnet til gnagere enn fisk. Det er veldig bredt, og godt ventilert. Skal prøve å ta et bilde når jeg får tilbake kameraet mitt.
Jeg får se om rottene trives, og om det er noe tegn på at de ikke har det bra er det ikke vanskelig å ta med et bur hjem fra jobben :lol: Men jeg gir akvariet en sjanse i alle fall.

Tusen takk for svar!

lille lakris
Alfatryne

Post by lille lakris »

hehe, jeg kjenner godt til naranja. jeg bodde like ved. brukte både den og spesielt majorstua zoo som er veldig bra. og den i frognerveien.
naranja er en søt butikk. litt små bur, da. men veldig hyggelig.

jeg har brukt et stort, langt akvarie selv til natalmus, det fungerte fint!
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Carina

Post by Carina »

Så koselig at du har vært innom jobben en del ganger, da har jeg sikkert sett deg :D
Ja, burene er litt små, men dyrene har det veldig bra. Reolene er nesten 40 år gamle så det hadde sikkert ikke skadet om de ble byttet ut, men det er nesten sjefen sin avgjørelse.

Men jeg tenker litt på bunnmateriale til rottene. Har lest at biostrø ikke fungerer. Er det fordi det støver like mye som vanlig spon? Jeg har fått intrykk av at det er støvete, men ikke like ille som vanlig sagflis kanskje?

Tar gjerne i mot tips om hvor det beste bunnmateriale kan kjøpes ;)

rottegal
Alfatryne

Post by rottegal »

[quote="Carina"]

Jeg jobber på Naranja. Er ikke mange som har hørt om den. Ligger på Vestkanttorget, like ved Majorstuen i Oslo. Virkelig søt butikk!
quote]
Der kjøpte jeg min første hannrotte :)
Han var så god og ikke syk i det hele tatt så han ble pappa til et vellykket kull! ;)
Kjempe flott butikk! :thu:
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

Carina

Post by Carina »

Sikker på at du kjøpte den hos oss? Jeg tror aldri vi har hatt rotter, i alle fall ikke i løpet av de siste 5 årene jeg har vært der i alle fall :hm:
Kan kanskje hende du forveksler oss med Majorstuen Zoo, som ligger ovenfor Majorstuen skole?
Naranja ligger på vestkanttorget, nærmere Frogner ;)

Idamb

Post by Idamb »

heisann, velkommen hit! Når det gjelder akvariet så syns jeg 50cm i høyden kanskje var litt lite? Men det er min mening, har hatt lavere bur selv til min tidligere rotter, så jeg skal ikke si noe egentlig, men rotter elsker å klatre! Når det gjelder strø, så bruker jeg Yesterday news som man får hos veterinærer. Du kan også bruke aviser f.eks. Dette med strø står det nok mye om her på forumet fra før.

Lykke til med rottekjøp! :D

Locked