Kjempebur versus vanlig bur

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Locked
Maria
Klatrer på møblene

Kjempebur versus vanlig bur

Post by Maria »

Siden ingenting tyder på at jeg får tak i et sånt Marchioro-bur som jeg har lyst på, har jeg begynt å titte rundt igjen.

Dere som har skikkelig store bur, har dere noen erfaringer å dele?? Jeg ser nå på Essegi Venezia, men det er jo kjempesvært! Det jeg er mest redd for er at rottene får det så stort og fint at de ikke gidder å orientere seg utover, at de kanskje blir litt late og hjemmekjære og ikke så interessert i meg for eksempel?

Jeg har nå et Jennybur som hovedbur, men har også et annet, mindre bur, som jentene er i f.eks. når buret skal vaskes. De elsker det lille buret! Buret er ikke mer enn et ok hamsterbur og siden det bare er til ekstra, har de så godt som ingen innredning og er uten skikkelige gjemmesteder. Det rare er at mine ikke særlig tamme jenter virker mye tryggere og tamme og uredde med en gang de er i lille-buret.

Jeg har også sett på Furet Plus, men synes det er akkurat pittelitt knapt (også passer den blå plasten så dårlig i stua da gitt).
Altså: Jeg vil at jentene skal ha det superfint når jeg er borte, men ikke så bra at de ikke gidder å bry seg med meg når jeg er hjemme:)

Noen som har erfaringer med endret oppførsel i store vs små bur?
Maria H.

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Det er ikke første gangen jeg har vært borti den erfaringen. Mange rotter synes et mindre bur gir en større trygghetsfølelse, kanskje er det noe med at de lettere holder oversikt over omgivelsene sine i et mindre bur. Jeg tror ikke alltid at "bigger is better", har man en liten flokk på to-tre rotter ser jeg egentlig ikke poenget i å ha et digert bur - det vil sannsynligvis hjelpe mer på ens egen samvittighet (og gjøre at en føler det er ok å ikke ha rottene ute så ofte) enn på rottenes trivsel. Ikke misforstå, jeg synes det er flott med store bur, spesielt til flokker med store hannrotter, men mindre bur er ikke nødvendigvis mer negativt. Jeg har sett det flere ganger med unge, ikke håndtamme rotter, de blir fortere tamme og trygge hvis de bor på et begrenset areale. Spesielt gjelder dette labrottene, men det er kanskje ikke så unaturlig :)

anita
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by anita »

Helt enig Heidis vudering der. Hva med mellomklassen - de små store / store små? Scoiattoli 5 ligger her; krever minimal plass - ruller - lett å stelle - typisk jentebur med god høyde og lite gulvareal.
http://www.ferplast.it/sv/pagina_141551.html
Tilsvarende type og størrelse finnes også i andre merker.

Anita

Maria
Klatrer på møblene

Post by Maria »

Takk for interessante innspill. Så det er ikke bare synsbedrag dette med lille-buret altså :)
Jeg har drømt om Scoiattoli 5 lenge, liker de beskjedne omkretsen, men misliker at det ikke går inn i dusjen. Kanskje Furet Plus ikke er så dumt likevel? Hmmm...
Maria H.

anita
Gammelrotte

Post by anita »

Jeg kjøpte faktisk en Furet Plus i går. Mye bur for pengene (1299,-) - størrelse lik Jenny, men 10 cm lavere i høyden. Det egner seg vel neppe til unger under NTFs minstekrav på grunn av et lite overraskelsesmoment i hjørnene; tre åpninger på 1,5 x 11,5 cm. Kvaliteten på dette buret rager ellers så himmelhøyt over Jenny at de nesten ikke kan sammelignes. Jeg skal bare bruke det til feriebur - synes det tar for mye plass i forhold til bur på hjul resten av året. Men når det gjelder det med dusjen; jeg triller aldri mine bur dit - pulverlakkerte sprinkler er jo så lette å holde rene og luktfrie at det ikke er nødvendig. Kan ikke sammelignes med feks Jennysprinkler der lukten trekker rett inn i metallet. Ny Ferplastlakk er det enkleste som finnes å forholde seg til, og lakken er like tykk og fin på både Scoiattoli 5 og Furet Plus. Jeg erstattet min nye Scoiattoli med en eldre Combi, og det er stor forskjell på gammel og ny Ferplastlakk; de er virkelig flinke nå, altså... :ost:
Anita

Maria
Klatrer på møblene

Post by Maria »

Anita: Hvor fant du Furet Plus til 1299,-? Det billigste jeg har funnet hittil er på Zoopreme.no, 1247,- pluss sending/porto som jeg ikke har sjekket hva kommer på enda.
Maria H.

anita
Gammelrotte

Post by anita »

Jeg bestilte på nett, men hentet selv. Hun pleier nok ofte å kjøre ut sakene i Osloregionen - send en mail og spør. Butikken ligger midt i Vestby sentrum, men går over til å bli en ren nettbutikk i løpet av sommeren (og da stemmer kartet også).
http://www.vestbyzoo.no/index.php?cPath ... 2479637af4
Anita

Randi
Betarotte

Re: Kjempebur versus vanlig bur

Post by Randi »

Maria wrote:Jeg ser nå på Essegi Venezia, men det er jo kjempesvært! Det jeg er mest redd for er at rottene får det så stort og fint at de ikke gidder å orientere seg utover, at de kanskje blir litt late og hjemmekjære og ikke så interessert i meg for eksempel?

Noen som har erfaringer med endret oppførsel i store vs små bur?

Som du vet har jeg nylig kjøpt en Essegi Venezia. Jeg har ikke merket noen endring i oppførselen på de tre jentene mine. De er like ivrige på å få komme ut som før. Skjønner ikke helt hva dere mener med at et bur kan bli for stort? Alle som har rotter ser jo hvor fort de kommer seg rundt, både høyt og lavt, på et stort rom? Et bur uansett hvor stort det er, kan vel ikke tilfredstille rottenes ekstreme behov for å utfolde seg?

Maria
Klatrer på møblene

Post by Maria »

Nei, det er sant, jeg tror ikke rotter kan få for mye plass å utfolde seg på. Men utrygge rotter kan kanskje få for store hjem? Det er mine spesielt jeg tenker på, rottene mine er glade og nysgjerrige, men ikke tamme. Derfor jobber vi hardt med kontakttrening, at de skal bli mer interessert i og tryggere på meg.

Tanken er at i et mindre bur vil de i større grad måtte forholde seg til meg for å få noe moro. I tillegg til at et lite hjem kanskje i seg selv er trygghetsskapende.

Jeg er klart ingen stor rottepsykolog, så jeg vet ikke om dette har noen særlig betydning. Det bygger på det nevnt ovenfor: mine og tydligvis også noen andres erfaringer om utrygge rotter og størrelse på bur.

For trygge, tamme rotter går jeg ut fra at jo større bur og mer leker, jo bedre :rottehode:

Anita: Usolidarisk nok kjøpte du det siste Furet Plus'et deres. Nå må de bestille! ZZZzzzz...
Maria H.

anita
Gammelrotte

Post by anita »

Ooobs - bestille fra Italia? Vel, det kan jo kanskje ta litt tid .. :oops: Jeg satt inn en plate til så guttene har noe mere fast å hvile hekken på i ferien - i tillegg til en megakjempekøye som dekker hele buret.
Når det gjelder burplass har alle mine gutter fått mer enn de kan tygge. Mye (les mor) vil ha mer, og etter det enda mer. Jeg tror det er stor forskjell på hvordan damer og herrer utnytter burplassen. Guttene mine har stilt krav på gulvplass, altså bur av en viss lengde og dybde; store, lubne kropper med lange, tykke haler har stor svingradius. Høyden derimot - der i de mer nøysomme; om buret har tre eller seks hyller spiller mindre rolle, bare tilgjengeligheten er god. Jeg har tenkt som så at buret er passe når det rommer minst en soveplass pr rotte + en eller flere felles-sov, da har alle elle muligheter til å gjøre som de vil. Et stort bur med uutnyttet plass er etter min mening mye mindre tiltalende for alle parter enn et mindre med masse greier i - hvis ikke rottene der har stor glede av selve klatringen i sprinklene, da. Men det har jo ikke guttene mine hatt - de har klatret fra a til b for å oppnå noe, ferdig med det. Leking har foregått i bunnen - derav kravet på størrelse. En kort periode hadde jeg en Scoiattoli 5 - de hatet den, så dermed havnet den i forlitenklassen hos meg. Furet Plus'en blir derimot satt mye mere pris på - så det med volum og mål er ikke samme sak uansett hva burkalkulatoren sier. Men alt dette har vært trygge, late og sikkert bortskjemte rotter uten spesielle behov. Den lille rottemannen som ble funnet dumpet i en plastboks med brødre og mødre - han har tydelige krav på begrenset plass; han må ha kontroll over burveggene for å føle seg trygg. For øyeblikket og omsider er fokus rettet så sterkt på burkompisene at han ser ut til å ha glemt det, men det vil vise seg når de bytter bur igjen til høsten. Så jeg tror absolutt at problemrotter har bedre nytte av mindre bur, ihvertfall en stund. Men de andre; uansett hvor stort bur de får, så synes jeg det ser ut som guttenes utnyttelse av det går opp til en viss størrelse, og så stopper det der. Og etter det så er det ikke jo større, jo bedre lenger - de ser ikke ut til å bry seg. Men damer er kanskje en annen sak - de driver jo med så mye rart? Jeg vet ikke - ingen damer her. :mrgreen:
Anita

Randi
Betarotte

Post by Randi »

Maria og Anita: Dere har helt sikkert rett. Rotter som har hatt et traumatisk liv burde kanksje ikke ha for store bur. Det og føle seg trygg er nr 1 både for mennesker og dyr. Det jeg fryktet når jeg leste innleggene deres, er at andre med små bur og redde rotter kan slå seg til ro med at rottene deres nok "trenger" liten plass.. For å bli trygge på oss menesker trenger rottene tid med oss, på deres premisser! Jentene mine er omplasseringsrotter, de har hatt 2 eiere før og gått gjennom en del. Når de kom til meg fikk de et dobbelt så stort bur enn det de hadde hatt. For dem tror jeg det bare var en fin ting! :) Og ja, Anita, enig med deg. Innredningen har alt og si. Maria, lykke til med Furet XL, det ser ut som et flott bur.

anita
Gammelrotte

Post by anita »

Jo, jeg er enig det - det blir på en måte som avlsveiledningen; det er tenkemåten som skal innarbeides, og grunntanken må være jo større, jo bedre. Folk her er er jo fabelaktig kreative når de innreder store bur - spennende å være rotter der. Andre grunner; ofte er de faktisk et bedre kjøp enn mindre, både når det gjelder pris og kvalitet. De krever ikke bestandig så mye mere plass, heller - Essegi Venezia har et tillegg på 5cm i lengde og bredde i forhold til Jenny, som igjen har samme grunnflate som liksom-rotteburet Mary; de bygger nesten bare i høyden. Jeg håper omsetningen av store bur bare øker og øker - da vil vi få et bredt bruktmarked som kan tillate enda flere å benytte de variasjonsmulighetene som finnes. Ellers er det litt rart å se at burtypene varierer såpass mye fra land til land, men det har vel til dels med leverandører å gjøre. Her har feks ikke så mye fra FOP, men det hadde vært fint; vi kan godt få enda mye mer å velge i enn vi har nå :spise:
http://www.fop.it/index.asp?*p=82
Anita

Maria
Klatrer på møblene

Post by Maria »

Nå skal jeg snart slutte å gnåle om bur.. :)
For nå er Furet Plus ankommet og akkurat montert ferdig. Jentene løper rundt, undersøker hver eneste sprinkel og legger igjen er dråpe på ca annenhver.

Vet ikke om jeg blir 100 % fornøyd, dørene og lakken er knallbra, men jeg synes det er litt lite og det har noen små defekter. Men dette må studeres nøyere i morgen også må vi kanskje ha litt tilvenningstid.

Ellers må det nevnes at jeg skulle kjøpe buret på Vestby Zoo til 1299,-, men sto over pga servicen de ga. Så forsøkte jeg zoopreme.no som er nede i 1247,-...UTEN MOMS... oppdaget jeg så vidt i tide. Mektig irritert bestilte jeg fra snute.no til 1500,-. Noen dager etter at jeg hadde bestilt oppdaget jeg at det står på siden deres at dersom de eller du finner samme produkt til lavere pris så setter de ned prisen. Så sendt jeg en mail og henviste til Vestby Zoo, og fikk buret til 1299,- :sol: I tillegg har snute.no vært superryddige i all kontakt, ringt når de har sagt de skulle ringe, kom til den tiden vi hadde avtalt osv. Nå skulle man kanskje ikke bli så imponert over at en butikk holder ord, men etter uendelig mye burleting og kontakt med butikker og privatpersoner den siste tiden har jeg lært at det langt fra er en selvfølge. Hurra for Snute! :konge:

Det var dagens reklame. Nå har alle jentene lagt seg til oppå buret, de virker ikke veldig imponert :rottehode:
Maria H.

Vero89

Du kan jo..

Post by Vero89 »

Hva med å ha et stort bur slik at de får nok plass, men å innrede det med masse gjemmesteder og små trange krypinn..?
;) Bare et tips

anita
Gammelrotte

Post by anita »

Jeg er ganske så fornøyd med Pluss'en som feriebur; de 10cm som er lavere enn Jenny gjorde susen, siden buret kunne stå montert og riktig vei i stasjonsvogna. Inni fylte jeg opp med rotter i reisebur og alt mulig annet, så det ble en kompakt kladd av det hele. Den ene klemmeklypen nede er skjev - må forsøke å rette den opp så bunnen sitter bedre. Ellers absolutt et bur jeg vil anbefale andre - savner jeg noe så er det bare bærehanker på toppen eller mulighet til å legge det sammen. Fint tips om Snutes prisgaranti - det er verdt å huske på :thu:
Anita

Locked