Lånte en bok på biblioteket i går om tamrotter, der sto det at rotter ikke liker åpne bur og at man helst bør dekke for tre sider dersom man har nettingbur til dem ellers har de lett for å bli nervøse og utrygge
Det er forøvrig en dansk bok.
Ingen av rottene jeg har hatt før har vært hverken utrygge eller skvetne selv om de har bodd i nettingbur hele livet, så det må da bare være tull
Jeg støtter Kikkys observasjon: den ene rotta jeg har som er redd-nervøs liker å ha "vegger og tak" rundt seg. Og flere av rottene har satt stor pris på det når jeg legger en ekstra bur-bunn over toppen av buret, slik at de er bedre dekket når de ligger i den øverste hengekøyen
Enig jeg også!Har buret i et hjørne og har pledd\håndklær e.l. på taket og ned på sidene.De har jo genene og instingtene til sine ville forfedre og de liker jo å "gjemme" seg vekk i bol.Syns litt synd på rotter som bor i "sterile",nakne bur. :rottehode:
Gamle håndkle og billige pledd må du regne som forbruksvare på lik linje med strø.De drar biter av teppene inn i buret og forer soveplassene sine med,de liker godt å lage seg bol.De største bitene vasker jeg og legger inn i buret igjen.