Størrelse på bur

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Anathema

Størrelse på bur

Post by Anathema »

Hei (igjen)

Rottejentene våre på 7 uker holder nå hus i et bur som egentelig ble kjøpt inn til hamster. Dimensjonen er L 50 H 40 30 D 30.

Synes dere dette er passende til 2 rottejenter? Det er forresten et territarie.

kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by kikky »

bah :shock: altfor lite, fysj og fy. og et terrarie til rotter er også fyfy, lite luft sirkulasjon og temperaturen og fuktigheten blir fort høy i et slikt lite bur. et bur til 2 rotter burde være rundt en 60cm h, 80 l og 50b.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Anathema

Post by Anathema »

Oisann. Vi fikk beskjed om at det fungerte til de ble litt større, vi. :shock: Territarie var også helt ok, sa de. Vi har vært flinke til å utnytte plassen, slik at det finnes ting å klatre og bite i...

kikky
Gammelrotte

Post by kikky »

ja, sier nå ikke at det er deres feil. man gjør jo som man blir anbefalt :) men noen dyrebutikker har ikke den riktige kunnskapen desverre. Og i denne varmen kan det fort bli farlig med et terrarie.

Anathema

Post by Anathema »

Ikke noe farlig med varmen, står på aircondition som passer på at varmen aldri overstiger 23C :) Men da må vi snart se oss om etter et større bur. Det vil nok bli et territarie igjen, ettersom dette sperrer mer for lukten, og er mer praktisk for oss. (Vi har en liten leilighet, så lukt er viktig)

Men vi passer på å henge opp plenty med klagtresaker, slik at det ikke blir kjedelig! Vet noen om et sted vi kan se etter store territarier? Nettbutikk, såvell som dyrebutikk.

Biamora
Hamstrer mat

Post by Biamora »

Jeg skjønner at dere tenker på lukten, det var en av mine tanker før anskaffelse av rotter. Men når det er sakt, så kan man gjøre masse med et vanlig bur for å forhindre lukt. Jeg vasker buret minimum to ganger pr uke, syr innredning og har et pledd som jeg klipper opp og vasker å bytter på ved hver burvask. Er man flink å tømmer toalettet hver dag, er mye gjort bare der.

Nå skal ikke jeg belære, det er jeg ikke erfaren nok til. Men, jeg ville vurdert et bur og ikke en tank. Grunnen til det er rett og slett at rotter trenger den klatremuligheten og høyden et bur kan by på. Når mine leker klatrer de rundt hele buret, jakter på hverandre kaster seg rundt og koser seg. På den måten får de aktivitet, samt dekket sitt naturlige behov for å klatre og oppholde seg i høyden.

Lykke til med de to fruene :)
Biamora
Har du noe som passer på trykk? Send meg en mail!
gnagredaktor@gmail.com

kikky
Gammelrotte

Post by kikky »

du vil nok få problemer med fukt ved kjøp av terrarie, men det ser du vel etter vært. selv syntes jeg ikke det lukter i det hele tatt med 2 rotter, spesielt om en vasker allt 2 ganger i uka.

BlackNenne
Betarotte

Post by BlackNenne »

Det er flere grunner til at man bør unngå territarie. Urinlukt er like usunt for rottene som for oss. Urinen avgir stoffer som irriterer luftveiene, og når rotter i utgangspunktet har følsomme luftveier kan det ofte føre til luftveisinnfeksjoner. De skal også ha et støvfritt underlag/bunnstrø. :)

Woodgirl
Stjeler søppel

Post by Woodgirl »

Er 100% enig med de andre som har svart her når det kommer til bur og ikke terrarie.
Med to rotter blir det ikke mye lukt uansett. ;)
Søk etter bur på finn.no der er det ofte bur til salgs.
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Sonija

Post by Sonija »

oii det var lite bur, hvorfor kjøpe hamsterbur til rotte ?
det hadde ingen fått lov til hos meg!!

Nei, jo større jo bedre..rotter skal ha rottebur.....

Anathema

Post by Anathema »

Som sagt, buret ble ikke kjøpt inn til rottene. Det ble kjøpt til en enslig hamster. Men vi kommer selvsagt til å se oss om etter muligheter og vi tar jo rådene til etteretning, dersom de er praktisk gjenomførbare :)

Skal ut å se etter nytt i dag, samt finne en hengekøye til dem

kikky
Gammelrotte

Post by kikky »

Så bra :)

Anathema

Post by Anathema »

*sukk* Det ble et svææært bur, alt for stort for denne leiligheten. Men men, da blir hvertfall rottene lykkelige, nå har de et palass :konge:

Biamora
Hamstrer mat

Post by Biamora »

Så bra, da blir de nok glade og fornøyde :)
Biamora
Har du noe som passer på trykk? Send meg en mail!
gnagredaktor@gmail.com

Woodgirl
Stjeler søppel

Post by Woodgirl »

Wow.....så supert. Jeg er sikker på at dere kommer til å bli lykkelige boende skulder om skulder. ;)
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Post Reply