Har prøvd å søkt litt på forumet, men har liksom ikke funnet noen som diskuterer hva dere har i buret hvor rotten skal føde. Har satt Fiona i eget bur nå, og har litt dårlig samvittighet for at hun ikke får ligge i den gode hetta si. Men kan jo nesten ikke risikere at hun føder barn oppi der heller
Hva har dere brukt i deres boliger?
Skal sette inn en skoeske fylt med avispapir/dopapir og tøystrimler som forslag til fødekasse. Om hun er enig er en annen sak. Ellers har hun et stort rør og mat/vannskål (skal henge opp flaske når barna er født). Hun har også en tom pappeske som fungerer som hus enn så lenge.
Kom med forslag og gjerne vis bilder av deres fødebolig
I mine fødebur har jeg hatt flg:
Hus av tre eller pappeske.
Strimlet avispapir(brukt som underlag i bur og som bolbyggermateriale)
Fleece teppe (oppklippet passe store biter av pledd)
Jennyhylle/annen hylle (har to føde/sykebur)
Drikkeflasker(har alltid to flasker pr.bur)
Matskåler
Gnagestein
Det er dette jeg hovedsaklig har hatt i buret.
Når ungene er blitt større og har begynt å utforske,så har jeg satt inn rør,stige/hengekøye/dorullkjerner etc.
Veldig lurt å ha lokk man kan ta opp og ned enkelt på sove/føde huset, da slipper man å ødlegge hele bolet når man skal se på ungene
Lykke til med kull
I mine fødebur har jeg kun matskåler, vannflaske, tøystrimler, ark som er revet opp og endel dopapir. Dette lager hun rede av selv, og det har fungert kjempe fint.
Hyller ville jeg ikke hatt i buret da hun kan føde der og ungene kan rulle/dette ned.
Da har buret blitt innredet med en skoboks som også fungerer som utkikkspost. Masse avisstrimler og tøystrimler. Mat/vannskål og en do. Skoboksen er fin siden det er lett å ta av lokket når jeg skal sjekke ungene
Jeg synst ikke hun er så flink til å bygge rede, men det går seg sikkert til når det nærmer seg termin?
Og et spørsmål til: Når barna blir 2 uker ca, er det da lurt å ta av lokket på skoesken permanent? Tenker at det blir så trygt og godt inne der at de ikke har lyst å forlate boksen Har ikke lyst å ende opp med skvetne rottebarn.
Det er ikke anefalt med tøy i buret(utenom fleece) da små baby haler og føtter kan vikle seg inn i trådene når mor river og sliter i tøet for å reie opp.
Jeg brukte bare slike trebiter i bunn med masse avis papir og avis strimler, ikke hus, hylle eller andre leker før barna var en 2 uker gamle