Bare noen tanker:
Jeg har brukt et bur på størrelse med LUX'en til 3 hanner i løpet av en ukes ferie, men ellers til to i perioder. Det er den absolutte minimumsstørrelse jeg ville anbefale for to rotter, og du kommer nok til å merke at lukene er upraktisk små. Mine bur på den størrelsen (jeg har to, som jeg normalt koblet sammen når jeg skulle ha dem til 3-5 rotter) har holdt i bruk i mer enn et normalt rotteliv, med vask hver uke. Etter ca. 3 år syntes jeg at burene var blitt nokså slitne, og lukten gav liksom ikke helt slipp etter vask. Jeg har beholdt dem som reservebur, og bruker dem til lekebur for rottene når de har ute-tid, til ferier, og til ute-bur om sommeren. LUx'en er ikke større enn at den kan settes "riktig vei" inn i mange bilers baksete. Det er ikke som med jennyburet.
Rotter har ikke godt av å gå på gitter. For mitt eget vedkommende løste jeg det på en nokså dyr måte: jeg hadde så mye strø i bunnen av buret at rottene gikk like mye på strø som de gikk på sprinkler.
Av de ca. 20 rottene jeg har eller har hatt hatt, pluss noen fler som har vært gjester her i kortere tid, er det ingen som har gnagd på plastbunnen noen gang, selv om de har ett på sovehus, matskåler, hengekøyer og annet inventar. Jeg vet det forekommer, men jeg tror ikke det er særlig vanlig. Derfor, hvis du ikke vet at rottene du skal ha er, eller er etterkommere av noen fæle bur-drepere tror jeg at jeg ville tatt sjansen på et bur uten gitter i bunnen. Men ja, det er vanskelig å finne gode bur likevel.