Må det lukte i rottebur?

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
sessan
Hamstrer mat
Posts: 390
Joined: 29 Oct 2009, 19:06
Location: Hordaland
Contact:

Må det lukte i rottebur?

Post by sessan »

Tenker på dette med å rense buret og hvor ofte man gjør det.

jeg har to småfrøkner på rundt 9 uker, og jeg vasker hyllene deres 1-2 ganger i uken med en våt fille.

Strøet i bunnen av buret har jeg byttet en gang den tiden jeg har hatt dem, tidligere i uken. (de var 5 uker da jeg kjøpte dem), Det lukter ikke av buret.

Det eneste som lukter er når de får vaskekluter å ligge i, for disse tisser de på. Til nå har jeg kastet dem, men det går jo an å vaske dem også.

Kommer det til å begynne å lukte når de blir større? Eller er det slik at det ikke alltid lukter i rottebur?

Burert til hamsteren min derimot, det stinker. for han tisser i sovehuset sitt. så der må jeg tømme og bytte tørkepapir en gang i uken.

Hvor ofte renser dere i burene, og hva gjør dere?
Hilsen Lisa og matmor.

Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Må det lukte i rottebur?

Post by Stine »

Det trenger ikke å lukte noe av rottebur, men det kan hende at det begynner å lukte mer nå de blir større og begynner å markere sin plass med tiss.

Jeg tar bort bæsj i doen, og rundt om i buret hver dag + skifter skitne køyer ol. og 1 ang i uka skifter jeg ut alle hengekøyer, vasker alt i plast nøye og skifter ut alt strø. Innimellom vakser jeg av sprinklene også.
En gang i halvåret ca, tar jeg burene helr fra hverandre, og vasker alle sprinkler nøye i dusjen.

Hos meg lukter det alltid litt av burene, men det er mer en burstrø/rotte luk og ikke av avføring og tiss, Den lukta begynner å komme noen dager før jeg skifter ut alt.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Lucifer
Sofaspiser
Posts: 182
Joined: 10 Feb 2008, 17:03
Location: Stokke

Re: Må det lukte i rottebur?

Post by Lucifer »

Her lukter det ingenting nå og har heller ikke luktet noe før. Rottedamen min er blitt gammel så hun har laget lik lukt i alle stadier. Men da er det kanskje viktig å påpeke at hun bare er en og ikke har noe stort markeringsbehov.
Charlotte (21) og Lady Lucifer (2 1/2)

http://www.tankesverm.blogspot.com

Post Reply