Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by tantepose »

Bra konkludert av matmor.Og da behøver vi vel ikke spisse det til mere.... :wink:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by torasrotter »

Helt enig :cheerful: OG nå er det jo faktisk slik at vi etterlyste en reptil-elsker her inne på forumet, så da kan vi nesten ikke begynne å klage når han/henne faktisk kommer og skriver et ganske så saklig innlegg :wink: Vil bare sitere han litt slik at de som leser det ikke glemmer hva han/henne faktisk valgte å starte innlegget sitt med.
Cams wrote: Først vil jeg bare legge trykk på at selv jeg syns slikt rotteoppdrett ser guffent ut. Jeg har hatt mye rotter opp de siste 10 årene, og har nå en "tørr-periode" for rottehold inntil videre. Så jeg er altså veldig glad i rotter selv, og har et nært forhold til dem som kjæledyr.
Her står det sort på hvitt at han/henne ikke støtter dette. Jeg satt selv en periode på reptilfreaks.no og surfet litt fordi jeg har utrolig lyst på reptiler (om noen år :wink: ) og jeg må si at det var utrolig mange seriøse og opplyste mennesker der. Selvsagt har de rotter på en litt annen måte enn det vi har, og det er klart at det kanskje ikke er det mest ideele. Men jeg tror nok ikke reptilmenneskene er de verste på dyreplageri her i verden;) De fleste der inne (og som jeg har oppfattet i resten av reptilmiljøet i norge) er utrolig opptatt av hvordan reptilene har det, og er langt mer "pirkete" på bur, bunnstrø, mat osv enn det vi er med våre rotter.. Men det er som sagt slik her i verden at noe må spises for at andre skal leve, og slik er det bare.

Leste nettopp en annbefaling (meeeen kan ikke huske hvor) om at det er lurt å ha bjelle på halsbåndet til katten din slik at den ikke skal kunne fange fugl.. For stakkars spurven som blir spist.. Når folk begynner å bli så fanatiske og kort tenkte så klarer jeg rett og slett ikke å ta de seriøse (no affence) .. Og skal ikke starte noe pelsdiskusjon her, men bare illustrere litt hva jeg mener med kort tenkthet: Pels i seg selv som et plagg/matreale vil aldri bli forbudt i Norge. Hvis vi legger ned alle pelsfarmene vi har hva vil da resultatet bli? Jo vi importerer pels fra kina, og jeg skal love deg at de ikke er noe bedre der nede :suspicious:
rattie19 wrote: Alle har noe som de vil stå opp for lidenskapelig, og (nesten) dessverre så er din reptiler, og da er du 1) på feil forum (selv om du har/hatt rotter)? og 2) det andre mener, mener du er tåpelig.

Nå søker vi jo en god tone generelt her på forumet og er blitt oppfordra til å smile mens man skriver og smile mens man leser, men jeg tror du har bladd i reptilbøker og flirt når du skrev ditt eviglange quote-innlegg. Og det sier jeg til tross for at du selv har hatt rotter som kjæledyr og gud vet hva.
Jeg vil nå heller si hurra for at vi har en som liker reptiler her inne! Jeg sitter som sagt på et reptilforum, selv om jeg er rotte entusiast!
Cams wrote:
torasrotter wrote:Jeg tror at det er så mye her i verden som er ille, at hvis vi ikke skulle kunne bruke noe av det måtte vi levd på ostepopp og kun gått kledd i bark! Selvsagt er måten vi holder feks høns og gris på minst like ille, viste du at en gris har like høy intellegens som en hund? Og allikevell sperrer vi de inne i små farmer :trist: Men jeg tror at man må velge hvilke saker man brenner for, fordi om man skulle jobbe for alt hadde man som sagt måtte leve på ostepopp og vann :nottelling: Det er jo mange som er vegetarianere som allikevel har reptiler som de mater med levende mus feks.. :cheerful:
Du har rett i det andre du skriver, men jeg vil gjerne ha dokumentasjon på disse vegetarianerne som forer levende mus til reptilene sine. I frykt for å høres blærete ut, så har jeg fått meg en del kontakter igjennom de siste årene, og jeg kan telle på èn hånd alle de jeg har møtt som forer med levende dyr. Norge er egentlig ganske greit sånn sett, vi nordmenn er flinkere til å forstå dyrevelferd. Seriøse reptileeiere forer ikke med levende, støtter ikke viltfangede individer, og støtter ikke hold av farlige eller giftige dyr i privat eie.
Det er akkurat det inntrykket jeg også har fått, og jeg er overbevist om at de som er seriøse reptileiere aldri ville gjort det! Å si mange er vell kanskje å ta litt hardt i, jeg har en bekjent (ikke vennine!) som forer sin argentinske Teju med levende mus. Det skal sies at hun er heller ikke særlig serriøs med tanke på dyrene sine, og når jeg spurte om hun var på reptilfreak.no spurte hun meg hva det var.. Hun er da en svoren vegetarianer og pelsmotstander :roflmao:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Cams
Stjeler mat
Posts: 63
Joined: 30 Mar 2007, 15:42
Location: Strømmen/Lørenskog
Contact:

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by Cams »

rattie19 wrote:Du Cams.... Det innlegget ditt var veldig.. drøyt? Å quote mange, MANGE andre, og så å backslappe dem med din reptil-kunnskap er nesten frekt. Greit, alle har sine meninger, men du oppfører deg som du kan alt, bare fordi du har slanger og liker disse dyra. Jeg gidder ikke å ramsere argumenter for alt det du skriver, men synd at du ikke godtar at noen har andre meninger, og sier omtrent alt for å få dem til å se idiotiske ut.
Hehe, så du syns jeg var drøy, ja.. Jeg tror ikke du helt tok poenget med innlegget mitt.
Det er enorm forskjell på å godta andres meninger, og å "dele kunnskap" hvis jeg kan si det sånn. Hadde det som ble sagt hittil om slanger i denne tråden vært riktig så ville jo saken stilt seg helt anderledes. Det er jo som dere også opplever, at vanlige folk ser på rotter som noe møkkete og som kommer opp fra kloakken og sprer sykdom.. Er det isåfall da "drøyt" av rotteelskere å rette på folk om at tamrotter ikke er sånn?
Det er veldig tydelig at slangeeiere blir litt forhatt i rottemiljø, hvilket er noe jeg ikke ønsker. Jeg syns det er for teit å bannlyse en masse mennesker fordi de velger å ha en litt annen hobby enn dere som da av og til innebærer det å mate med rotter og mus.
Det JEG reagerte mest på var navnkastingen mot reptilfolket, det er tydelig at disse som gjorde det ikke har et snev av begrep om hvordan det er å hverken ha reptiler, eller hva slags mennesker majoriteten er av de som eier/interesserer seg for reptiler. Reptiler er bare en annen dyregruppe enn gnagere, de er ikke dyrket frem av satan...

Og nei, jeg kan ikke "alt", men jeg kan jo litt mer enn dere, på samme måte som dere helt sikkert kan mer om rotter enn hva jeg kan. :)
Jeg syns det er viktig å være informert riktig, og ikke synse rundt om diverse ting, eller spre "kunnskap" fra Hollywoodfilmer og liknende. Og tro du meg, reptiler og slanger spesielt må være de mest missforståtte dyrene som eksisterer per i dag! Bare denne tråden alene beviser det!
Og dette generelt med om man spiser kjøtt så skal man ikke klage på dette rotteoppdrettet som videoen viste... Den ble jeg slått ut av altså. Jeg overser mye, men slik naivitet klarer jeg ikke.
Jeg er langt ifra naiv, hvis det er det du peker til her.
Det som jeg ser tilbakefallende hos mange dyreelskere er at de ikke ser lenger enn sin egen nese. Folk som elsker rotter, vil selvfølgelig reagere på denne videoen. Jeg som er glad i slanger reagerer på videoer av mishandling av dem. Jeg har sett produksjon av blant annet lær og skinn fra slanger og øgler, og til og med frosk (!), og dette er en minst like stygg business som kjøttproduksjon. Det tenker ikke folk over når de kjøper lommebøker med slangeskinn, eller klokkereim med varanskinn. Dyrene blir hentet fra naturen i tusentall hver uke, bindt fast med armer og bein over ryggen, slått hardt i hode av noe tungt, hvor de da enten, hvis de er heldige, dør med en gang, eller ligger der i svima og venter på å bli fylt med vann via rør i halsen og hengt opp på veggen, klare til å bli flådd. Verden og spesielt menneskene i den er ikke vakre. Millionindustrier er sjeldent bedre. Men dessverre i kjæledyr-verdenen så er det den "søteste rett". Ingen skriker ut om saken mot reptiler, fordi reptier er ekle og slimete, mens alle hyler og vræler om saken mot pels og søte rev og mink. Samme gjelder delfin versus hai. Alle er i sjokk etter å ha sett The Cove, men få bryr seg kjeften om de hundretusen haiene som blir levende kastet tilbake i havet etter finnene er kuttet av, for å lage suppe av det. Rottene i denne filmen får iallefall nok av vann og mat, de får nytt underlag hver uke, og de blir humant avlivet, i verste fall levendematet (men det virker som de fleste konverterer mer og mer til død mat). Overhode ingen går lenge med hverken sår eller sykdom.

Det er igrunn derfor jeg har litt blandede følelser om rotteoppdrettet i filmen, fordi jeg personlig føler at selv om det ikke ser bra ut, og at jeg helst ville sett bedre forhold for rottene, så er det allikevel ikke "ille nok" til at jeg går helt av skaftet som mange andre gjorde her. Det er nok av folk i verden som roper ut for søte og fluffy dyr, men det er i sammenlikning omtrent ingen som roper ut for mindre søte dyr.

Faktisk! Vi har en saklig diskusjon rundt akkurat samme film på reptilfreaks-forumet. Tråden er gammel da, men jeg syns mange folk har fine poeng i den tråden. Vet ikke hvordan det er med linking på dette forumet, så hvis det ikke er lov får dere bare ta det bort igjen, men her er den iallefall for den som vil lese: http://www.reptilfreaks.no/forum/fordyr ... umant.html



Du sier her at da er det greit med alt faenskap i verden, for uansett hva vi gjør med EN ting, så vil det være så utrolig mye annet at det egentlig ikke er vits? DET er en helt feil attitude mener jeg.
Jeg spiser kjøtt og bruker skinn, men avstår fra pels og har nedleggelse av pelsindustri her i Norge som min hjertesak (pels-diskusjon er ikke nødvendig å ta opp her). Alle har noe som de vil stå opp for lidenskapelig, og (nesten) dessverre så er din reptiler, og da er du 1) på feil forum (selv om du har/hatt rotter)? og 2) det andre mener, mener du er tåpelig.
Nå har jeg allerede sagt litt greier, men jeg syns dyrevernere ofte gjemmer seg bak den "Alle har èn ting de brenner for, og selv om det finnes mye faenskap i verden så velger jeg å kun fokusere på en ting om gangen" greia. Hvis du er motstander av pels, burde du vel egentlig være motstander av skinn også, da det er, som nevnt over, like stygge greier. Betyr ikke at du må rave nedover Karl Johan med skilt og fakkel for å poengtere det, men hadde alle i verden gjort sitt lille og unngått kjøp av produkter fra fæle marked så ville det vært mye som var ute av produksjon for lenge siden!
Liker du ikke at reven bor i for små bur, burde man også avstå fra egg fra burhøns, da det er ihvertfall like stygg sak. Det er ikke vanskelig å avstå fra flere ting samtidig! ;) Jeg selv får egg fra en privatperson som har frittgående høner på småbruket sitt.
Og hadde jeg hatt et valg mellom å kjøpe slangemat fra rotteoppdrettere som behandlet rottene sine bra, så ville jeg selvfølgelig gjort det. Men de fleste (alle?) som driver seriøst rotteoppdrett selger de som kjæledyr, og ikke mat, og dermed har jeg eller andre ingen andre valg.

Men jeg må spørre deg, hvorfor i all verden er det "nesten dessverre" at en av mine lidenskap er reptiler? Er det ikke rotteeiere som irriterer seg over alle skarpe kommentarer de får på rottehold og rottehaler, og så får man samme smørja selv fordi man liker dyrene som tilfeldigvis spiser rotter? :)

Nå søker vi jo en god tone generelt her på forumet og er blitt oppfordra til å smile mens man skriver og smile mens man leser, men jeg tror du har bladd i reptilbøker og flirt når du skrev ditt eviglange quote-innlegg. Og det sier jeg til tross for at du selv har hatt rotter som kjæledyr og gud vet hva.
Om du mener det er sur tone her, så er det isåfall fra andre medlemmer enn meg. Jeg syns det er fint å informere, og jeg snakker med folk daglig om blant annet slangefrykt, edderkoppfrykt og får mange stygge kommentarer som jeg (dessverre) er pliktet til å ta med et smil.
Hva denne diskusjonen anngår, så syns jeg det er veldig spennende, da jeg innerst inne egentlig ønsker en god tone mellom rotteeiere og reptileiere. Folk som er glad i dyr bør stå sammen, uten å være nødt til å slåss mot hverandre for den minste småting. :)

Jeg har dessverre bare bøker om Grønn Trepyton og Kongepyton, så det er ikke mye jeg kunne ha bladd for å finne frem til det jeg nettopp sa. Jeg har derimot en nær kompis som driver hyppig oppdrett på verdens minste pyton, Antaresia-slekten, og har fått en del kunnskap om akkurat de banket inn i hode fra ham.. :p Men det er jo et kompliment da, viser jo at jeg kan litt hvis du tror jeg nettopp har hentet alt fra en bok.. ;)
Og jeg jobber som sagt med reptiler daglig i park, så dette er egentlig minstekravet for hva jeg burde kunne uansett.

Matmor wrote:Cams' innlegg er faktisk ganske saklig (minus banning).

Hun påpeker at rottehold som vi (=hun og de andre som har uttalt seg i tråden) synes er ille, faktisk er lovlig, men at det ikke stiller dyrene verre enn andre produksjonsdyr. Som slangeeier mener hun at hun har like stor rett til fóre slanger med døde rotter som hun som rotteeier har til å fóre rottene sine med døde kyllinger. Mine rotter får også kyllingrester, og fór hvor kyllingproteiner inngår, så jeg synes ikke det er en urimelig sammenlikning. I så tilfelle må det bli en diskusjon om hvorvidt den typen masseoppdrett var en større påkjenning for rotter enn for kyllingen, eller om det er mengden kjøtt pr. dyr eller dyreeier som betyr noe. (Hvis det er mengden kjøtt som betyr noe kommer store hunder dårlig ut...)

Jeg oppfatter det heller ikke som om hun "brifer med kunnskaper" etter å ha bladd i reptilbøker - jeg vil tippe at en som er interessert i reptiler vet såpass... (det var lite som overrasket meg der, enda det nærmeste jeg har kommet slanger er oppdage at jeg hadde tråkket på en hoggorm og lure på om jeg torde å løfte opp foten.)

Om hun har brukt spissformuleringer, er hun knapt nok den eneste i tråden som har gjort det :wink:
Takk for støtten, og at noen skjønte poenget mitt. :)

Tonje! wrote:Og seriøst, mener du virkelig at Cams ikke bør være på dette forumet ettersom hun liker reptiler? Hva med meg da? Jeg var på besøk i Oslo Reptilpark her om dagen og ble kjempefascinert, og jeg hadde ikke problemer med å se på at de fôret dyrene med døde mus og rotter. Synes reptiler er fascinerende dyr. Bør jeg også slutte å være på dette forumet? ;)
Sorry Tonje, men du må nok mars avsted og slette kontoen din nå.. :cheesy:

tantepose wrote:Bra konkludert av matmor.Og da behøver vi vel ikke spisse det til mere.... :wink:
Det er jo nå diskusjonen begynner å få litt innhold og blir spennende? :)

torasrotter wrote:Det er akkurat det inntrykket jeg også har fått, og jeg er overbevist om at de som er seriøse reptileiere aldri ville gjort det! Å si mange er vell kanskje å ta litt hardt i, jeg har en bekjent (ikke vennine!) som forer sin argentinske Teju med levende mus. Det skal sies at hun er heller ikke særlig serriøs med tanke på dyrene sine, og når jeg spurte om hun var på reptilfreak.no spurte hun meg hva det var.. Hun er da en svoren vegetarianer og pelsmotstander :roflmao:
Men i all verden? Det er det snåleste jeg har hørt på lenge, haha. Men nei.. det virker som de fleste som har noe imellom øra velger å fore med dødt fremfor levende. Finnes jo flere gode grunner til å heller fore med dødt, både for rottens del og for reptilet.

uansett, god helg alle sammen! :eating:

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by torasrotter »

Dessverre er det useriøse mennesker både i rotteverden og i reptilverden :suspicious: Vi får heller fokusere på det positive, og jeg er utrolig glad for at vi har fått en reptil forkjemper her inne :cheerful: Nå har vi faktisk noen vi kan spørre hvis det er noe vi lurer på!
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Cams
Stjeler mat
Posts: 63
Joined: 30 Mar 2007, 15:42
Location: Strømmen/Lørenskog
Contact:

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by Cams »

torasrotter wrote:Dessverre er det useriøse mennesker både i rotteverden og i reptilverden :suspicious: Vi får heller fokusere på det positive, og jeg er utrolig glad for at vi har fått en reptil forkjemper her inne :cheerful: Nå har vi faktisk noen vi kan spørre hvis det er noe vi lurer på!
Hyggelig.. :) Jeg har igrunn vært her en stund, da jeg originalt registrerte meg fordi jeg skaffet meg rotter på ny da jeg var rundt 17.. Nå er jeg snart 23. :p
jeg sjekker ikke forumet veldig ofte, men jeg titter innom nå og da.. spørsmål er alltid velkommen!

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by torasrotter »

SÅ bra :cheerful: Det kommer jeg til å utnytte når jeg endelig får bestemt meg for hva slags reptil jeg vil ha :wink:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by tantepose »

Jeg mente "persontilspissing" :wink: ,sak er bare bra. :cheerful:
Forum som sådant er ikke reptilfiendtlig.Mange her som elsker dem,og ALT levende.
(Uansett om det er noe du finner under en stein. :nottelling: )
For meg er det ikke noen forskjell på kjøttet de forskjellige dyr,og mennesker,spiser.
Det som betyr noe er hvordan kjøttet/dyret har det mens det lever,og at det ikke lider når det dør!
At vi mennesker behandler andre levende vesener som vi gjør er en stor skam i en "opplyst" del av verden!

Fyyyyyy oss!!!! :mad2: FY for melkekyrne som står tjoret på en bås,FY for grisene som står sammenpresset i binger på "grisefabrikkene",
FY for verpehønene som står i trange bur,FY for kyllingene som nyklekt kravler rundt i digre haller,der de små som bukker under i løpet av natten blir samlet i bøtter hver morgen,Fy for revene og minkene som går hvileløst fram og tilbake i små nettingbur,FY for oppdrettsfisk som svømmer rundt og rundt i mærene,FY for dyr som fraktes over lange avstander for å bli slaktet,FY for rotter og mus som avler,og avles i små plastkasser! :mad2: FYYYYY!!!!!!
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

rattie19
Sofaspiser
Posts: 147
Joined: 30 Sep 2010, 15:34
Location: Sola

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by rattie19 »

Jeg opplevde ditt, Cams, første innlegg som et slag i fjeset til mange av de andre her på forumet. Du kommer med fakta, ja, men du kaller andre kronidioter rett og slett, for de ikke har hatt helt 100% korrekt fakta. Nei, jeg står for det jeg sa, og jeg har nå nilest gjennom hele tråden. Og jo, det er lett å avstå fra flere ting. Å tenke at man ikke kan det uten vanskeligheter, DET er naivt. End of story.
Thea og Prikken <3

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by Søstrene Halvorsen »

Jeg har fulgt litt med i diskusjone og ja jeg er hykkler deluks vil jeg si.
Jeg spiser kjøtt, men syns behandlinge innen kjøtt industrien kunne hvert bedder akkurat som i de fleste andre masse avlings steder.
Ja vel vi har noen som liker reptiler og noen som liker rotter for å ta yttert til innerst.
Hvis vi skal sette alt på spissen så må vi rett og slett la være og spise noe som helt fordi vi ødelegger for et annet liv.
For meg så kan jeg ælig si at jeg blåser oppi hvem som eier hva. Det er sikker mange her inne som har katt og rotte sammen og skal vi begynne å si stakkars pusen da fordi den ikke får jakte rotten vår bare fordi det er narulig det blir for dumt.
Kan vi ikke helelr være enige om at noen dyr spiser hveradnre og ferdig med det så kan vi vel heller prøve vi som er glad i dyr og sammarbeide om at til og med maten til et annet dyr kan få beder vilkår på lik linje som det vi vil at våre tamrotter skal ha beste mulig vilkår før vi får/ kjøper og avler.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by Tonje! »

rattie19 wrote:Jeg opplevde ditt, Cams, første innlegg som et slag i fjeset til mange av de andre her på forumet. Du kommer med fakta, ja, men du kaller andre kronidioter rett og slett, for de ikke har hatt helt 100% korrekt fakta. Nei, jeg står for det jeg sa, og jeg har nå nilest gjennom hele tråden. Og jo, det er lett å avstå fra flere ting. Å tenke at man ikke kan det uten vanskeligheter, DET er naivt. End of story.
Bare for at rett skal være rett - hvor har Cams kalt noen for kronidioter?

Derimot har et annet medlem her kalt reptileiere for "premietapere av noen hillbillyidioter".
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Cams
Stjeler mat
Posts: 63
Joined: 30 Mar 2007, 15:42
Location: Strømmen/Lørenskog
Contact:

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by Cams »

Rattie19,
spørsmålet mitt er da, satt litt på spissen - hadde du bare stått og sett på at en forumtråd satte rotteeiere på hatlisten? "Syke hillbillytullinger som vil ha skitne rotter i huset?" Ville du ikke hatt en viss trang til å fortelle litt om hvordan faktisk sannheten er? Jeg tror en del hardcore rottefans ville ha gjort akkurat det samme som jeg har gjort i denne tråden. :)
rattie19 wrote:Jeg opplevde ditt, Cams, første innlegg som et slag i fjeset til mange av de andre her på forumet. Du kommer med fakta, ja, men du kaller andre kronidioter rett og slett, for de ikke har hatt helt 100% korrekt fakta.
Jeg kaller ingen her for noenting og spesielt ikke "kronidioter", og om det er så vanskelig å ta til seg litt informasjon uten å ta det som en fornærmelse så tror jeg egentlig ikke det er noe annet jeg kunne ha sagt som kunne gjort det "bedre". Du må jo klare å se at "tonen" til flere innlegg før mitt var langt mer frekk? Når en person klarer å stryke over alle reptileiere som hillbillyidioter? Skal jeg sitte her og si takk, da?
Jeg vet faktisk ikke hvor mange ganger jeg egentlig kan understreke intensjonen min med innlegget mitt, så jeg tror jeg legger det flat. Hvordan du opplever et innlegg behøver faktisk ikke å være slik jeg mente det. :wink:

Sant skal sies, jeg var en brøkdel småirritert over diverse bemerkninger som var direkte rettet mot oss "hillbillyidiotene", fordi det egentlig bare lyser ut om hvor lite disse menneskene faktisk vet om reptiler og reptilhold og menneskene som velger å ha dette i hus og som interesse. men man kan ikke være sint på mennesker som ikke vet bedre, så derfor håpet jeg å heller kanskje opplyse litt fremfor å kate mer ved på bålet. :P En sunn diskusjon om et tema er alltid moro, men jeg vet ikke hvor lenge jeg gidder å svare på at du tok innlegget mitt som det ene og det andre. :P Let's move on!
Nei, jeg står for det jeg sa, og jeg har nå nilest gjennom hele tråden. Og jo, det er lett å avstå fra flere ting. Å tenke at man ikke kan det uten vanskeligheter, DET er naivt. End of story.
Men i all verden - du kan jo tydeligvis ikke ha nilest innlegget mitt så godt, for det er jo NETTOPP det jeg sier også? :sjokkert: Jeg hadde jo et helt avsnitt om kun akkurat det temaet. Jaja.. Du får stå for det du sier da, så får vi bare være enige om å være veldig uenige. Hvis dette i det hele tatt gir mening.. o_o


--

Må forresten også legge til at jeg er litt positivt overrasket over hvor positive dere andre virker til reptiler. :) Jeg har hatt lenge litt inntrykk av at gnager-eiere har et sårt forhold til at dyra deres også brukes som mat til andre (kanskje ikke helt uforståelig), men utifra det som har blitt sagt de siste dagene her så virker det jo ikke sånn lenger. (?)

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by Larm »

Jeg synes også at Cams innlegg er ganske saklig og hun synes jo heller ikke noe om å fòre slanger med levende rotter, noe jeg er veldig glad for.
Jeg trodde at det var vanlig blandt reptileiere å gjøre dette, så jeg er glad for at jeg tok feil når det gjaldt dette :cheerful:
Selv vil jeg aldri spise noe mens det lever og derfor vil jeg heller ikke fòre noen med levende vesener uansett hva de er (tenker bl.a. på melormer som rotter har spist).

Kjøttindustrien, pelsindustrien.... i verden er overhodet ikke noe jeg står for. Jeg er fullt klar over at dyrene behandles grusomt (noen værre enn andre). Det er noe jeg ikke ønsker å bruke masse tid til å tenke over for da blir jeg bare fryktelig sint og lei meg. Det er nok hyklerisk ja.
Jeg ønsker derimot at det skal komme mye strengere regler til dyrehold/transport av dyr... slik at disse kan få et så verdig liv som mulig før de slaktes. Man velger selv hvilke saker man brenner for :wink:

Jeg må si at jeg er imponert over at Cams har klart å holde en slik saklig tone som hun har gjort, ikke alle som hadde klart å gjøre det samme :wink:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by Tonje! »

Cams wrote:Må forresten også legge til at jeg er litt positivt overrasket over hvor positive dere andre virker til reptiler. :) Jeg har hatt lenge litt inntrykk av at gnager-eiere har et sårt forhold til at dyra deres også brukes som mat til andre (kanskje ikke helt uforståelig), men utifra det som har blitt sagt de siste dagene her så virker det jo ikke sånn lenger. (?)
Jeg har jo til og med begynt å få lyst på kongepyton etter besøket i reptilparken. Har alltid likt slanger og den type dyr, men ikke hatt noen spesiell interesse utenom den vanlige fascinasjonen mange har. Men etter og ha holdt slanger selv, merket jeg at interessen tok seg opp noen hakk.

At noen ikke liker slanger skjønner jeg godt. Akkurat som at jeg skjønner godt at noen hater rotter. Men hvorfor man må svartmale dyrene man ikke liker og deres eiere, det skjønner jeg ikke. Som Cams sier, slanger er jo ikke onde. Ingen dyr er det :cheerful:
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by Larm »

Tonje! wrote:Som Cams sier, slanger er jo ikke onde. Ingen dyr er det :cheerful:
Noen dyr er faktisk det og de er av rasen homo sapiens :wink:, ikke alle, men det finnes helt klart noen :trist:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by Tonje! »

Larm wrote:Noen dyr er faktisk det og de er av rasen homo sapiens :wink:, ikke alle, men det finnes helt klart noen :trist:
Hehe, godt poeng. I stand corrected ;)
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Post Reply