Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
MissGuardian

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by MissGuardian »

Stine wrote:Karbohydrater er ikke usunt, det er bare at det ofte blir negativt koblet ved feks. boller og loff. Grovt brød, fullkornsnpasta og villris er bra :cheerful:
Det er sant :cheerful:
Det som står i min siste bok i alle fall, er at hvis du kombinerer f.eks fullkorn og melk, så får du hele proteiner.. og at mennesker trenger mye mer karbohydrater enn proteiner..
Og det tror jeg i grunn på..
Så mye kjøtt som folk spiser nå, kan umulig være sunt, uansett type..

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by Stine »

Ja, karbohydrater skal være hovedkilden til energien vi får i oss :cheer:
Dessuten så spiser jo folk også rødt kjøtt, og det er jo absolutt ikke sunt..
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

MissGuardian

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by MissGuardian »

Stine wrote:Ja, karbohydrater skal være hovedkilden til energien vi får i oss :cheer:
Dessuten så spiser jo folk også rødt kjøtt, og det er jo absolutt ikke sunt..
Sant..
Det alt for mange ikke skjønner(i alle fall de som skal "overbevise" meg om at kjøtt er verdens beste mat og at jeg MÅ ha det), er at det er fullt mulig å bli feilernært også med kjøtt..
Tror ikke de har skjønt at det er mulig.. :sarcastic:

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by Stine »

Ei jeg kjenner tar MASSE tran fordi hun har hørt at det er sunt... Hun ler bare av meg når jeg sier at det faktisk kan være farlig å at for mye tran :crazy: :suspicious:
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

MissGuardian

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by MissGuardian »

Stine wrote:Ei jeg kjenner tar MASSE tran fordi hun har hørt at det er sunt... Hun ler bare av meg når jeg sier at det faktisk kan være farlig å at for mye tran :crazy: :suspicious:
Akkurat..
Tror også et bra kosthold kommer litt an på personen..
Hjelper f.eks ikke at en person som ikke tåler gulrot å spise mye av det for at det er sunt..

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by Tifa »

torasrotter wrote:Hvis man ser på fordøyelses systemet og tennene til menneske så ser man at vi er skapt for å spise både kjøtt og grønsaker.. Man vil etter en lang tid på veganer/vegetar diett sannsynligvis få endel mangelsykdommer.. Man kan selvsagt spise erstatninger som vil gi oss en viss mengde proteiner osv, men jeg har ingen tro på at det er sunt i det lange løp dessverre.. Tanken er god, men det er vel det eneste..
Jeg bare lurer, men har du dette fra noe sted, eller er dette bare noe du tror helt ut av det blå? :) Jeg har aldri hatt noen mangelsykdom iløpet av mine sju år som vegetarianer. Om ikke for dyrenes del (jeg skjønner ikke hvem som har hjerte til å støtte den grusomme kjøttproduksjonen som er i dag, og samtidig si de elsker dyr), så er det mange helsemessige bonuser ved å være vegetarianer (mange blir satt på plantebasert diett etter f eks hjerteinfarkt). Selvfølgelig må du passe på hva du får i deg, men det må man da uansett! Man kan leve sunt og få i seg alt man tregner både som kjøtteter, vegetarianer og veganer.
Rotteløs :trist:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by wollf »

tifa jeg har vært veggis i mange år jeg også, men jeg måtte ta protein tabletter, vitamintilskud og omega 3 og 6 utenom maten for å få i meg den næringen jeg trengte fordet. det samme gjør søster mi som er veggis. det er jo fordi at en grønnkost ikke kan gi oss den næringen vi trenger alene

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by Tifa »

wollf wrote:tifa jeg har vært veggis i mange år jeg også, men jeg måtte ta protein tabletter, vitamintilskud og omega 3 og 6 utenom maten for å få i meg den næringen jeg trengte fordet. det samme gjør søster mi som er veggis. det er jo fordi at en grønnkost ikke kan gi oss den næringen vi trenger alene
Vel, hvis du trengte proteintilskudd, så må du ha spist utrolig dårlig :P Akkurat omga 3 tar jeg også, Udo's Choice, som også har omega 6 og 9. Dette er omega fra planter, og er minst like bra som omega fra fisk. Det anbefales også at "kjøttetere" tar tran, så det at man tar omega 3-tilskudd er ikke noe rart at man gjør uansett.
Uteom dette, tar jeg kun c-vitamin, men det er fordi jeg sliter med UVI. Ingen av mine venner må ta proteintilskudd fordi de er vegetarianere. Men hvis man spiser dårlig og trenger det, so what? Man hjelper både dyra og miljøet(!), er ikke det bra nok? :)
Rotteløs :trist:

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by Tifa »

wollf wrote:tifa jeg har vært veggis i mange år jeg også, men jeg måtte ta protein tabletter, vitamintilskud og omega 3 og 6 utenom maten for å få i meg den næringen jeg trengte fordet. det samme gjør søster mi som er veggis. det er jo fordi at en grønnkost ikke kan gi oss den næringen vi trenger alene
Spiste du bare grønnsaker? Ikke bønner, linser eller tofu? Da er det nok ikke rart du hadde mangler :P
Rotteløs :trist:

MissGuardian

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by MissGuardian »

Jeg har aldri hatt behov for verken proteintilskudd eller noe annet..
Merkelig hvis en ikke kan få i seg det en trenger, så synes ernæringsfysiolog at det er helt flott at en er veggis, og at det ikke er vanskelig, og i alle fall ikke umulig å få i seg det en trenger uten kjøtt og fisk?(eneste tilskuddet hun anbefalte meg, var omega 3, og som tifa sa.. Det blir kjøttetere også anbefalt å gjøre....)

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by wollf »

det var ikke så vanlig med tofu og slikt for 8 år siden og heller ikke lett å få tak i så ro ned tonen litt her takk. jeg har selv vært veggis så ingen grunn til å gå i forsvar. og jeg tok planteomega jeg også.
det jeg mente var at om man ikke spiser kjøtt så må man suplere proteininntaket gjennom noe annet. om da tofu.

men en annen ting er jo, før vi lærte oss å dyrke, så spise vi jo kun kjøtt og noe grønnt vi fant. vi er alt etere, men vi trenger litt av begge deler, og vil vi ikke det så ok, men det at vi må finne andre kilder til proteiner viser jo bare at da trenger vi noe som ligger naturlig for oss

MissGuardian

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by MissGuardian »

Tifa wrote: Udo's Choice, som også har omega 6 og 9. Dette er omega fra planter, og er minst like bra som omega fra fisk.
Forresten.. Hvor får du tak i det? :cheer:
Har hørt om det, men vet ikke hvor jeg får tak i..
Vil ikke ta som er fra fisk.. :bonk:

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by Niana »

Hvor mange her inne er det som er vegitarianere/veganere egentlig? :)
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by Stine »

Jeg er ikke det, er semi vegitarianer, men det telles ikke som vegitarianer ;)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by wollf »

har vært i allefall:)

Post Reply