Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by Lillelunde »

Skulle gått ann å anmeldt dette.. blir helt sjokkert, det er jo misshandling! Hvis mine kommer fra noe sånn, forklarer det jo hvorfor hun ene biter meg og de andre... uff! :(
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

Catya
Gnager på ledninger
Posts: 107
Joined: 01 Dec 2009, 00:17

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by Catya »

Lillelunde wrote:Skulle gått ann å anmeldt dette.. blir helt sjokkert, det er jo misshandling! Hvis mine kommer fra noe sånn, forklarer det jo hvorfor hun ene biter meg og de andre... uff! :(
Det er dyreplaging, men det er rotter og folk bryr seg rett og slett ikke om de....."Har du sett hvordan de behandler de stakkars rottene??? Helt forferdelig!!" "Hva så? Det er rotter." sier de fleste, men hadde det vært valper,hadde folk sagt "HERREGUD FOR NOEN DYREPLAGERE, DE MÅ SKYTES OG BRENNES!!!!!!!!!!!"

Jeg liker det heller ikke, er glad i rotter, men de fleste vet så lite om de annet enn at de er skadedyr.

Nochan
Stjeler mat
Posts: 86
Joined: 27 Jun 2010, 19:52

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by Nochan »

Mamma syns det blir for 'vanskelig' å kjøpe direkte fra en plass hvor dyrene har det bra så jeg har blitt veganer.. Tenker mer på hva man kan gjøre for både de i hall og bur, og andre dyr som ikke har det bra selvsagt.
Om noen timer drar jeg ut i en stall til noen kaniner mattilsynet ikke gidder å gjøre noe med og vasker burene, gir mat, høy og vann, sjekker at ingen har skader osv. men jeg tror det ville blitt litt vanskelig å dra ut i en sånn hall som høner er i å vaske? Vet dere om det er en sånn plass i sandnesområdet og isåfall hvor? Hadde vell ikke skadet å spørre om de trengte noen som kunne vaske litt frivillig, seg om det på en måte blir feil å hjelpe dem så får dyrene det LITT bedre..?

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by tantepose »

Kyllingene og verpehønene står i "fabrikker",tror neppe de slipper frivillige vaskedamer inn....Men dyrebeskyttelsen er kjempeglad for flere medlemmer,om du vil være aktiv eller betalende medlem. :cheer:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by Itchigo »

Jeg blander meg ikke inn i hva slags dyr andre har som kjæledyr, så lenge jeg spiser kjøtt selv kan jeg ikke si noe.
Cams wrote:Hehe, er mange "skap-interesserte" på reptilfreaks. Er jo veldig mange registrerte og "aktive" brukere, men få av dem skriver forumtråder.. de fleste snoker.. pun intended. :cool:
Min erfaring er at slangefolk er kjempe greie og glad i dyr. Det gjemmer seg et hjerte under det tøffe ytre :kisses:
Aurora

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by Tifa »

I min drømmeverden har ikke vi mennesker dyr i fangenskap i det hele tatt, hverken til utnyttelse til mat eller som "kjæledyr" :angel:
Rotteløs :trist:

Cams
Stjeler mat
Posts: 63
Joined: 30 Mar 2007, 15:42
Location: Strømmen/Lørenskog
Contact:

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by Cams »

Tifa wrote:I min drømmeverden har ikke vi mennesker dyr i fangenskap i det hele tatt, hverken til utnyttelse til mat eller som "kjæledyr" :angel:
Dette er en fryktelig skummel tankegang. Men det er godt du sier "drømmeverden", for det er forhåpentligvis slik det forblir også med alle som ønsker abolisjon av dyrehold i alle sammenheng.

Ingen "ytnyttelse" av dyr, ville fremmedgjort oss mer fra dyra. Fremmedgjøring = frykt. Og hva fremmedfrykt gjør med mennesker har historien vist gang på gang på gang, på de mest forferdelige måter.
Ingen utnyttelse av dyra ville betydd at ingen kunne spesialisert seg på kunnskap om dem. Det ville betydd, blant annet, mindre personlig kunnskap om måte rotter og slanger og det som er. Det nytter ikke å ha det i bøker, det beviser jo rottehold og slangehold gang på gang. (jeg bruker rotter og slanger som eksempel fordi rotter er også ofte misforståtte dyr, på lik linje som slanger. Og det er noe vi begge kan relatere til.)

Ingen hundehold, ingen kattehold, ingen hestehold, ingen kyr og ingen dyrehage (hvor de steller godt med dyra sine); våre barn ville vokst opp uten NOE som helst forhold til dyr. Og med tanke på hvor mange idioter som eksisterer der ute som faktisk har et forhold til dyr, men allikevel mishandler dem, så tror jeg utbytte av abolisjon ville vært enda mer tragisk. Jeg tror vi rett og slett ville ha utryddet enda flere dyrearter enn hva vi allerede gjør i dag. Det ville blant annet betydd ingen slanger i USA, klapperslanger, snoker og alt ville vært utryddet. Rotter og mus ville nok ikke blitt utryddet, men de ville eksplodert i milliontall, mtp rovdyrbestanden som tok dem ville vært minsket betraktelig.

Og dette er nok bare en knøttliten brøkdel av hva (jeg tror) ville skjedd hvis vi støtet fra oss all utnyttelse av dyr. Det betyr ingen fler dyrehager, ingen fler zoologer, ingen utvikling i medisinsk forskning (vil trolig aldri få kur til blant annet AIDS, kreft eller ME ), ingen kjæledyr - Vi ville fått fobisk fremmedfrykt for det meste ettersom generasjonene går. Det er jeg ganske sikker på.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by wollf »

tenk hvor mange dyr som ville blitt utryddet om vi ikke hadde hatt dem som kjeledyr, produksjonsdyr eller mat:(

Catya
Gnager på ledninger
Posts: 107
Joined: 01 Dec 2009, 00:17

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by Catya »

Da hadde mange dyr blitt utryddet og stoppet ut som pynt på hylla.

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by Tifa »

Catya wrote:Da hadde mange dyr blitt utryddet og stoppet ut som pynt på hylla.
Hvorfor tror du det?
Rotteløs :trist:

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by Tifa »

Cams wrote: Dette er en fryktelig skummel tankegang. Men det er godt du sier "drømmeverden", for det er forhåpentligvis slik det forblir også med alle som ønsker abolisjon av dyrehold i alle sammenheng.

Ingen "ytnyttelse" av dyr, ville fremmedgjort oss mer fra dyra. Fremmedgjøring = frykt. Og hva fremmedfrykt gjør med mennesker har historien vist gang på gang på gang, på de mest forferdelige måter.
Ingen utnyttelse av dyra ville betydd at ingen kunne spesialisert seg på kunnskap om dem. Det ville betydd, blant annet, mindre personlig kunnskap om måte rotter og slanger og det som er. Det nytter ikke å ha det i bøker, det beviser jo rottehold og slangehold gang på gang. (jeg bruker rotter og slanger som eksempel fordi rotter er også ofte misforståtte dyr, på lik linje som slanger. Og det er noe vi begge kan relatere til.)

Ingen hundehold, ingen kattehold, ingen hestehold, ingen kyr og ingen dyrehage (hvor de steller godt med dyra sine); våre barn ville vokst opp uten NOE som helst forhold til dyr. Og med tanke på hvor mange idioter som eksisterer der ute som faktisk har et forhold til dyr, men allikevel mishandler dem, så tror jeg utbytte av abolisjon ville vært enda mer tragisk. Jeg tror vi rett og slett ville ha utryddet enda flere dyrearter enn hva vi allerede gjør i dag. Det ville blant annet betydd ingen slanger i USA, klapperslanger, snoker og alt ville vært utryddet. Rotter og mus ville nok ikke blitt utryddet, men de ville eksplodert i milliontall, mtp rovdyrbestanden som tok dem ville vært minsket betraktelig.

Og dette er nok bare en knøttliten brøkdel av hva (jeg tror) ville skjedd hvis vi støtet fra oss all utnyttelse av dyr. Det betyr ingen fler dyrehager, ingen fler zoologer, ingen utvikling i medisinsk forskning (vil trolig aldri få kur til blant annet AIDS, kreft eller ME ), ingen kjæledyr - Vi ville fått fobisk fremmedfrykt for det meste ettersom generasjonene går. Det er jeg ganske sikker på.
Jeg tror ikke det hadde ført til fremmedfrykt, slik du påstår. Det jeg hadde sett på som det ideelle er at vi hadde levd i harmoni med naturen og dyrene, observert og levd med respekt for alt levende rundt oss. Jeg ser jo at dette ikke hadde gått med den verden og slik mennesker der i dag, derfor; min drømmeverden.

Dyrehager er vel ikke noe å bruke som argument FOR dyrehold; et sted hvor dyrene for det meste sendes til et helt annet kontinent enn de tilhører, puttes i for små bur/inngjæring, for å underholde oss mennesker? Det finnes dyrehager som brukes som rehabiliteringssentere for skadede dyr, og det er noe helt annet. Der vises ikke dyrene frem for et publikum.

Ingen slanger i USA? Vel, mange av slangeartene som er i USA nå hører egentlig ikke hjemme der. Så senest et program i går som handlet om ubalansen som har kommet i Florida fordi mennesker frakter inn slanger som egentlig aldri skulle vært der, men som har en tilpasningsevne som gjør at de overlever der allikevel. Både alligatorer og burmesisk pyton på samme sted? Ikke særlig smart.

Som du sikkert skjønner, så snakker jeg som en verden som hadde vært utenkelig å starte nå, i likhet med anarkisme, som jeg også er for, men som aldri ville fungert slik samfunnet er i dag.
Rotteløs :trist:

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by Tifa »

wollf wrote:tenk hvor mange dyr som ville blitt utryddet om vi ikke hadde hatt dem som kjeledyr, produksjonsdyr eller mat:(
Utryddet av HVA?
Rotteløs :trist:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by wollf »

av at de ikke kan overleve i det fri... en sau har ikke sjans til å overleve fritt

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by Skaubytroll »

Norsk ursau klarer seg kjempefint :)
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by wollf »

den hvite dotten som var pinnekjøtt i år klarte jeg ikke så bra:P haha
men nei, det jeg mener er at dyr som har bodd for lenge i fangenskap. ikke bare bodd med laget for fangenskap ville ikke klart seg i det fri, sau var bare det første jeg kom på. ta høns da

Post Reply