Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by wollf »

må bare slenge med at det er litt morro å lese dette. hvor mange her har katt?
min katt går ut og dreper mus, og andre gnagere. jeg har maine coon, en rotte er barnemat for katten.
men alikevell er det helt ok for meg at katten gjør det, han piner dem jo. leker lenge, små biter og leker med den til den dør. men jeg velger å ikke klippe klør, sette på bjelle eller å "straffe" katten min på noen måter da den gjør dette. hvor setter dette så meg? jeg som liker gnagere?

filmen er ikke morro å se på, jeg la den ut på face, men kun for å vise alle de der ute som sier: hva er forskjellen på oppdrett rotter og rotter fra dyrebutikk da? de er jo billigere i butikken

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by tantepose »

Selvfølgelig kan vi ikke gjøre noe med at kjøttetende dyr tar bytte.Vi får heller prøve å gjøre noe med menneskenes dyrehold. :crazybonk:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by torasrotter »

Ja nettopp! Jeg har kjempe lyst på øgle, selv om jeg har rotter. Jeg hadde akvarie, og da fikk ene rotta mi lov til å sitte å fiske opp guppybabyer og spise de. Kanskje ikke det snileste mot fisken, men rotta fikk i det minste aktivisere seg litt :cheerful: OG jeg har gitt mine rotte melormer en gang og det var så ekkelt å se på at jeg kunne ikke tenke meg å gjøre det igjen for å si det sånn :crazy:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by wollf »

tror ikke du tok poenget mitt. :crazy:

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by torasrotter »

Kanskje ikke :aww: En gang til, jeg er litt treig av og til forstår du :crazybonk:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by wollf »

mente til tante pose tora, du forstår aldrig poenget mitt uansett så det gidder jeg ikke å bry meg med uansett :roflmao:

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by tantepose »

:nottelling:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Nochan
Stjeler mat
Posts: 86
Joined: 27 Jun 2010, 19:52

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by Nochan »

Helt utrolig at det er lov å ha rotter sånn, samme om det er kjæledyr eller mat til salnger ol.

Det er en sånn plass Penny er ifra ifølge de på dyrebutkken, de sa selvsagt ikke det til meg før ALLE de andre i det kullet hadde blitt avliva pga. de var aggressive, noen mot bare mennesker og andre mot andre rotter også.. Jeg tror jeg har funnet en plass Penny kan bo sammen med bare andre rotter da, prøver å få tak i hun jeg snakket med men hun tar ikke telefonen.. Hun har 5jenter som hun adopterte fra noen her på forumet som hadde redda dem. :cheerful:

Catya
Gnager på ledninger
Posts: 107
Joined: 01 Dec 2009, 00:17

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by Catya »

Rotten min er agressiv mot mennesker, men ikke rotter. Dårlig oppdretter vil jeg tro.

Hvis jeg får si min mening om et tidligere innlegg i denne tråden, er mange som ser ned på rotter som pestinnfiserte skadedyr fra kloakken, noen jeg kjenner syns det til og med om rotter fra dyrebutikken, men reptileiere blir faktisk hakket mer ned på enn rotte eiere, fordi reptiler er alltid fremstilt som onde og "alle er giftige" i media og det syns jeg er dumt. Jeg liker reptiler, enten de spiser rotter eller er vegetarianere og jeg tror ikke reptileiere er så forferdelige mot dyrene sine,bare maten hvis den er levende. :cheerful:

Btw Cams,jeg er også medlem av Reptilfreaks :cheesy: Men har ingen reptiler selv............. :trist:

Cams
Stjeler mat
Posts: 63
Joined: 30 Mar 2007, 15:42
Location: Strømmen/Lørenskog
Contact:

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by Cams »

Larm wrote:Jeg synes også at Cams innlegg er ganske saklig og hun synes jo heller ikke noe om å fòre slanger med levende rotter, noe jeg er veldig glad for.
Jeg trodde at det var vanlig blandt reptileiere å gjøre dette, så jeg er glad for at jeg tok feil når det gjaldt dette :cheerful:
Selv vil jeg aldri spise noe mens det lever og derfor vil jeg heller ikke fòre noen med levende vesener uansett hva de er (tenker bl.a. på melormer som rotter har spist).

Kjøttindustrien, pelsindustrien.... i verden er overhodet ikke noe jeg står for. Jeg er fullt klar over at dyrene behandles grusomt (noen værre enn andre). Det er noe jeg ikke ønsker å bruke masse tid til å tenke over for da blir jeg bare fryktelig sint og lei meg. Det er nok hyklerisk ja.
Jeg ønsker derimot at det skal komme mye strengere regler til dyrehold/transport av dyr... slik at disse kan få et så verdig liv som mulig før de slaktes. Man velger selv hvilke saker man brenner for :wink:

Jeg må si at jeg er imponert over at Cams har klart å holde en slik saklig tone som hun har gjort, ikke alle som hadde klart å gjøre det samme :wink:
Takk! :)

Nei, det virker som det er mange som tror at slanger MÅ ha levende for å ta maten. Nå er det også slik at reptiler, også slanger, vil ete åtsel fra tid til annen i naturen. Varaner spesielt vil jo ete alt de kommer over av animalsk "produkt", samme om det er egg, pels, fjær, dødt eller levende.
Slanger som får død mat vil 9/10 ganger kvele byttet. Dette er instinkt, og blir lite påvirket av at maten den spiser er allerede død. Unntak er eventuelt om maten blir lagt stille i buret, og slangen tilfeldigvis rusler over et "dødt dyr".

Det finnes et fåtall av slanger som er vanskelig å få til å spise dødt. Spesielt om de har kun blitt matet med levende. Men det tilhører sjeldenheten at slike slanger velger å heller sulte seg ihjel enn å spise åtsel. I de tilfellene det eventuelt skjer er hvis ungdyr har blitt solgt for tidlig fra oppdretter og den ikke har kommet inn i "spise hver uke-modus".
Kan nevnes at i Oslo reptilpark er det godt over 40 slanger, og alle her spiser dødt uten problemer.

Melorm til rotte er jo egentlig veldig greit da, jeg ga ofte mine en skål med det, og syvsoverne mine ELSKER det. :) Melorm er forøvrig mye fett, og lite næring, så egner seg best for svake eller tynne dyr enn som hyppig mat til feite rotter. :cheesy:



Hihi, gleder meg til dagen du får kongepyton, Tonje. Så flink som du er med dyra dine, tror jeg det neppe kommer til å bli noe problem.

Nochan wrote:Helt utrolig at det er lov å ha rotter sånn, samme om det er kjæledyr eller mat til salnger ol.
Burhøns har det verre, så det er dessverre ikke så "utrolig" at det er lov til å ha rotter sånn.
Nå er det uansett vesentlig forskjell på å faktisk kunne bevege seg og løpe rundt i buret sitt, enn å stå på gitter, bli servert beinrester av sin egen art og ikke kunne strekke på vingene engang før de treffer burveggen..
Catya wrote:Rotten min er agressiv mot mennesker, men ikke rotter. Dårlig oppdretter vil jeg tro.
Kan jo også være gener. Den tiden jeg har drevet med dyr så har jeg egentlig innsett at det finnes få aggressive dyr, men heller redde dyr. Mye i at en aggressiv hund er ikke nødvendigvis/sjeldent dominant, osv.
Jeg hadde en rotte, Katia (nesten som brukernavnet ditt, hehe), som var litt sånn. Jeg fikk ikke lov til å flytte på lekene i buret eller generelt ha hånden i buret hvis jeg skulle "bråke". (gi mer mat, og den slags "bråk" og "styr".) Da hoppet hun frem fra hvor hun satt og beit meg saftig i hånden. Hun var ikke aggressiv, men fryktfull, noe med min romstering i buret gjorde henne nervøs og hun så seg nødt til å endten "si ifra" eller forsvare seg.
Katia var blant en søsterflokk på 3, som jeg kjøpte fra en annen dame som ikke lenger kunne ha dem. De var godt over 1 1/2 år.
Kuleste med rotter må være de forskjellige personlighetene, hehe. Katia var ei kjærring i buret, men akk så nydelig rotte.
Hvis jeg får si min mening om et tidligere innlegg i denne tråden, er mange som ser ned på rotter som pestinnfiserte skadedyr fra kloakken, noen jeg kjenner syns det til og med om rotter fra dyrebutikken, men reptileiere blir faktisk hakket mer ned på enn rotte eiere, fordi reptiler er alltid fremstilt som onde og "alle er giftige" i media og det syns jeg er dumt. Jeg liker reptiler, enten de spiser rotter eller er vegetarianere og jeg tror ikke reptileiere er så forferdelige mot dyrene sine,bare maten hvis den er levende. :cheerful:
Hehe, reptiler er enda mer ukjent for nordmenn enn hva rotter er. Jeg har en venninne i USA som eier mye slanger (20-30 stk?), og hun drar rundt på skolevisninger og har foredrag om slanger til barn og voksne. Og du kan jo tenke deg, hyper-kristne USA.. Hun får nesten daglig anklagelser fra hyper-kristne husmødre om at hun danser med djevelen og kommer til å havne i helvette fordi hun bor sammen med slanger. :p Jeg er egentlig litt glad for at jeg bor i Norge fremfor USA når det gjelder sånt.. :p

Btw Cams,jeg er også medlem av Reptilfreaks :cheesy: Men har ingen reptiler selv............. :trist:
Hehe, er mange "skap-interesserte" på reptilfreaks. Er jo veldig mange registrerte og "aktive" brukere, men få av dem skriver forumtråder.. de fleste snoker.. pun intended. :cool:

Catya
Gnager på ledninger
Posts: 107
Joined: 01 Dec 2009, 00:17

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by Catya »

Jeg syns reptiler burde bli lovlig i Norge, de er lovlig i Sverige og det er ikke akkurat Afrika forskjell på Norge og Sverige når det gjelder vær og natur. Folk sier de er redd for at "øglene skal bryte seg ut og parre i naturen", det er BS, da følger ikke eieren med at buret er låst skikkelig.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by wollf »

har kneler så derfor jeg er på reptilfreaks

Nochan
Stjeler mat
Posts: 86
Joined: 27 Jun 2010, 19:52

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by Nochan »

Burhøns har det verre, så det er dessverre ikke så "utrolig" at det er lov til å ha rotter sånn.
Nå er det uansett vesentlig forskjell på å faktisk kunne bevege seg og løpe rundt i buret sitt, enn å stå på gitter, bli servert beinrester av sin egen art og ikke kunne strekke på vingene engang før de treffer burveggen..
Hva skal man gjøre for å hjelpe sånne rotter, høner, og alle andre som ikke har det noe bra? Selv om høner har det verre så syns jeg fortsatt at det er utrolig.. :neutral:

Cams
Stjeler mat
Posts: 63
Joined: 30 Mar 2007, 15:42
Location: Strømmen/Lørenskog
Contact:

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by Cams »

Nochan wrote:
Burhøns har det verre, så det er dessverre ikke så "utrolig" at det er lov til å ha rotter sånn.
Nå er det uansett vesentlig forskjell på å faktisk kunne bevege seg og løpe rundt i buret sitt, enn å stå på gitter, bli servert beinrester av sin egen art og ikke kunne strekke på vingene engang før de treffer burveggen..
Hva skal man gjøre for å hjelpe sånne rotter, høner, og alle andre som ikke har det noe bra? Selv om høner har det verre så syns jeg fortsatt at det er utrolig.. :neutral:

Kjøp økologisk. Eventuelt om du kjenner en bonde eller privatperson som har høns som legger egg som dere kan kjøpe eller få. Den ordningen har vi.

Hva som kan gjøres for rotteoppdrett er jeg usikker på.. Jeg tror det er vanskelig å tilfredsstille markedet med antall rotter hvis man skal gi alle rottene større bur med mer plass. Men så klart så finnes det vel en mellomting, og trenger ikke å ha 100 rotter i en 1x1x1m plastikkboks, da.. Samtidig så lever jo rotter og mus veldig tett innpå hverandre i naturen - har dere sett museinvasjoner i Australia?

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by tantepose »

Kjøp frittgående!Selv om de ikke spankulerer rundt på tunet,er det det beste alternativet jeg har funnet her.Økologisk går bare på foret,som har vokst uten kunstgjødsel.Altså for at egget skal bli "sunnere" for oss. :crazy:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Post Reply