Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Beth
Pinky
Posts: 13
Joined: 08 Aug 2010, 03:09

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by Beth »

Jeg vet ikke med deg, men jeg har det med å melde ifra til mattilsynet og vetrinær om jeg ser noe som bare er for drøyt.
Og om det finnes noen butikker som ikke klarer å ta vare på dyrene sine, så er det flertallet som gjør det.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by torasrotter »

Jeg synes at det ikke skal måtte gå så langt.. Mishandling er ille ja, men vannskjøttsel er like ille og det ser man overalt i dyrebutikker! At pelsoppdrett og kjøttproduksjon er like ille er helt sant, men det er jo opp til en hver enkelt person å velge hvilke saker man brenner for.. Man kan ikke si at man ikke skal bry seg opp reptilfòr rotter fordi hundene i kina har det så mye verre.. Det blir som å si at man ikke skal bry seg om de narkomane i norge, fordi barn i afrika har det mye verre.. Og han sier jo faktisk selv i videoen at han selger både til dyrebutikker og til fòr..

Og ja man kan også være uheldig når man kjøper rotter privat, men da er det faktisk opp til deg som person å velge en avler som virker såpass profesjonel at du ikke trenger bekymre deg for det.. Jeg har kjøpt alle mine nåværende rotter hos private, og de er alle helt fantastiske :wink:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

yuuki
Pinky
Posts: 19
Joined: 19 Nov 2009, 00:26

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by yuuki »

Bare fælt å se på sånt, får klump i magen når jeg tenker på at mine to små kanskje kom fra noe sånt. Noe jeg vet er at om jeg skal ha rotter igjen (om en liten stund) skal de komme fra privat avler...Jeg kan ikke tenke meg å støtte en sånn produksjon igjen, aldri i livet. Uansett hvor godt de har det med mat og får det de trenger, å holde tusenvis av rotter fordelt i små kasser/bokser/skuffer er bare helt sykt.. Stakkars små :(

rottevenn
Stjeler mat
Posts: 66
Joined: 06 May 2010, 17:56
Location: Sander

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by rottevenn »

Jeg skal gi bort mine tre gutterotter, hvis du er interessert. følger med et furet XL bur, rør og noen hyller. Se plipp,plopp og plomma tråden om du er interessert :)
http://sites.google.com/site/rotthjem/
Plipp, plopp og plomma <3

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by Tonje! »

Jeg synes absolutt ikke noe om hvordan rottene på den farmen blir behandlet. Det hjelper ikke at de får nok med mat og vann, et dyr trenger som regel mer enn det for å trives.

Samtidig er jeg jo en liten hykler om jeg fordømmer dette, samtidig som jeg fôrer rottene mine med kjøtt og spiser kjøtt selv, samt bruker produkter laget av skinn. For jeg er jaggu ikke sikker på om de dyrene har hatt det så veldig mye bedre enn rottene vi så på denne filmen.

Så spørsmålet vi da må stille oss selv er om det er verre å avle opp rotter som slangemat enn det er å avle opp høns/griser i dårlige kår slik at vi mennesker og dyra våre skal få mat. Jeg sier ikke at det vi ser på filmen er greit, men ting er ikke helt svart/hvitt heller. Dessverre.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by torasrotter »

Jeg tror at det er så mye her i verden som er ille, at hvis vi ikke skulle kunne bruke noe av det måtte vi levd på ostepopp og kun gått kledd i bark! Selvsagt er måten vi holder feks høns og gris på minst like ille, viste du at en gris har like høy intellegens som en hund? Og allikevell sperrer vi de inne i små farmer :trist: Men jeg tror at man må velge hvilke saker man brenner for, fordi om man skulle jobbe for alt hadde man som sagt måtte leve på ostepopp og vann :nottelling: Det er jo mange som er vegetarianere som allikevel har reptiler som de mater med levende mus feks.. :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by Tifa »

Hopper inn her igjen jeg... Dyrebutikkdyr har det ikke alltid like bra som det (av og til) ser ut som. Man ser ikke det som foregår i bakrommet, for å si det sånn :( (Jeg jobbet selv i en dyrebutikk for noen år siden. Ikke faen om jeg gjør det igjen).

Det hadde vært utrolig tidskrevende, lettere sagt umulig, om man skulle engasjere seg 100 % i alle slags problemer som finnes der ute. Men synes man rottene i denne videoen har det forferdelig, kan jeg banne på at grisen du spiste i går har vært gjennom den samme lidelsen. Det å være vegetarianer i dag er en enkel sak, så lenge kan grunnleggende kosthold (noe alle egentlig burde) :).
Min mening er at brenner man for dyrs ve og vel, så er det ikke bare kjæledyret sitt man har hjemme.
Rotteløs :trist:

Starlana
Pinky
Posts: 17
Joined: 02 Sep 2010, 16:43
Location: Larvik

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by Starlana »

OMG! Jeg er ny her og det der er bare respektløs! Klarte ikke se videre. Dyrevernet burde trå til ass. når de behandler rotter sånn. :sadpace:

Catya
Gnager på ledninger
Posts: 107
Joined: 01 Dec 2009, 00:17

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by Catya »

Rotter som skal selges som kjæledyr må KOSES med!! Disse blir asosiale og eieren må streve med å få de tam. Dere såg jo hvor redde de var når han åpnet skuffen, de blir vanskelig å temme (hvis de selges som kjæledyr).

Starlana
Pinky
Posts: 17
Joined: 02 Sep 2010, 16:43
Location: Larvik

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by Starlana »

Ja. Jeg så noen andre videor fra dem og. Dem driver slange farm også i tillegg. Der har de og samme opplegg som rottene. Helt forferdelig. :\

Cams
Stjeler mat
Posts: 63
Joined: 30 Mar 2007, 15:42
Location: Strømmen/Lørenskog
Contact:

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by Cams »

torasrotter wrote:hihi :angel: Ja få inn noen slangeeiere, så skal du se det blir fart på diskusjonen :grin:
Yo, dere ropte?


Først vil jeg bare legge trykk på at selv jeg syns slikt rotteoppdrett ser guffent ut. Jeg har hatt mye rotter opp de siste 10 årene, og har nå en "tørr-periode" for rottehold inntil videre. Så jeg er altså veldig glad i rotter selv, og har et nært forhold til dem som kjæledyr.
Jeg velger allikevel å ikke være hyklerisk, og ha et realistisk syn på at det finnes dyr som spiser andre dyr, hvor man ikke kan erstatte det med pellets eller veganermat. (Er motstander på alle mulige måter til veganermat til hund og katt, bare for å ha sagt det..)
Så lenge du spiser kjøtt, så syns jeg faktisk ikke man kan si noe på dette oppdrettet her. Syns man kjøttproduksjon er greit, så er det faen (excuse my French) ingen forskjell på dette rotteoppdrettet heller. Det gjelder å ha bakkekontakt selv om man er glad i dyr, noe altfor mange dyrekjære eiere glemmer fullstendig mens de nommer på biffen sin til middag eller kjøper siste mote med skinn sydd på.

Woodgirl wrote:Dette er videosnutter fra Ratbarn. Dette er masseproduksjon av rotter til slangemat, ikke til dyrebutikker. :trist2:
Jeg engasjerte meg for over ett år siden akkurat på disse sidene og skrev akkurat det jeg mente om disse slangematoppdretterne. For noen premietapere av noen hillbillyidioter!! Jeg kan absolutt ikke fordra slanger i fangenskap, det er det mest meningsløse,såkalte kjeledyr EVER!!!
Det jeg poengterte mest var at slike dustete slangeeiere stort sett viet mer tid til 'maten'..altså rottene enn til slangene sine. Nei huff, for noen tapere. :evil:
Hehe, det mest korttenkte innlegget jeg har sett på en stund. Jeg visste ikke at det var du som bestemte hva som var et hyggelig kjæledyr for andre? Jeg er ganske sikker på at jeg er glad i slanger og reptiler generelt, på minst like høyt nivå som dere er glad i deres små pelsdotter.
Hvis DU ikke finner noe poeng i å ha slanger som kjæledyr, så er det jo ikke verre enn å bare la vær å anskaffe det. Men å kalle slangeeiere for "premietapere av noen hillbillyidioter" er virkelig barnslig. Jeg har vært i reptilhobbyen i snart 5 år og har jobbet profesjonelt med dem i 6 måneder - Reptileeiere er de mest fornuftige menneskene jeg har møtt på hittil innenfor en type "kjæledyr-gren". De er ekstremt flinke med sine dyr, de vet nøyaktig alt om alt mulig som måtte innebære dyret sitt, og jeg er ekstremt imponert over det høye kunnskapsnivået hos de fleste reptileeiere jeg hittil har snakket med. Man må jo faktisk være ganske "nerd" for å kunne ha litt mer avanserte dyr enn rotter (no offense :) ) for at de skal kunne trives, få avkom og spise. Reptiler som ikke trives, vil ikke spise eller parre seg, det er et faktum. Og når det da finnes så utrolig mye norskt oppdrett på så mye rare og spennede arter, så er det tydelig at dette er en SUNN hobby som flere burde ha! Man blir kunnskapsrik på et så utrolig nivå!
Samme gjelder jo så klart et sunt dyrehold som måtte innbære akvariefisk, fugl, gnager, kanin, hund, etc. :)
Og etter jeg begynte med reptiler så kan jeg med hånden på hjertet si at jeg aldri har vært mer lykkelig! Måten disse dyrene gir meg glede, beriker livet mitt og gjør min hverdag mer spennede - det kan egentlig ikke beskrives. Så hva syns du, er slanger fremdeles "meningsløse" bare fordi du ikke skjønner hva som er så "kjæledyr" med dem? Det er vel igrunn egentlig du som er taperen her, da du ikke klarer å se lenger enn din egen nese og dine egne interesser. Jeg ville ha syntes synd på deg hvis jeg hadde følt at det var verdt det.

Woodgirl wrote:Ja ja, uansett så er det primært til slangemat. Han driver jo med slanger også denne Ralph Davies. Bare å trykke tilbake til tidligere diskusjoner, mine ligger der enda. Woodgirl69 er nick'et mitt. De er noen ufølsomme pappskaller og lite kan bli gjort for å få slangefans til å forandre mening.
Men men, noe som også opprører meg i dyreverdnen er alle de 'oppgående' familiene som skaffer seg kaniner og gir de bort etter kort tid.
Glad jeg ikke er kaninelsker, da hadde jeg blitt rimelig opprørt over alle alle alle kaninene som gies bort på finn.no :kjempetrist:
Ralph Davis er en meget kjent og flink mann når det kommer til reptiler/slanger, og han driver spesielt med Kongepyton (python regius). Dette er en liten kveleslange som ikke blir stort større enn 1,3 meter, og de fleste klarer ikke å gape over noe som er stort større enn en vanlig voksen rotte. Businessen hans er på randen av å være en millionbusiness.
Jeg er forresten enig at det finnes en del dustete Amerikanere som svarer flåsete på innlegg mot rotteelskere. Man kommer uansett ingen vei med å kalle hverandre navn og være så aggressiv som mulig. Den første som blir sint, har tapt, uansett hvor gode poeng man måtte ha om saken.
Woodgirl wrote:Vel, nå har det seg slik at jeg asolutt IKKE tar Ralph Davies's ord for god fisk!
Uansett for meg, når en person driver i slik organisert skala på en slik jævlig kald måte har troverdiheten sunket til et bunn nivå!
Dessuten så formildner det ikke den inhumane måten han oppdretter rotter på at han evnt. selger til dyrebutikker!
Jeg tror ikke de som driver oppdrett på storfe, gris, geit, esel, kamel, and, kylling etc heller føler stort emosjonelt ovenfor dyra sine.. Man kan det rett og slett ikke. Skulle alle ha følt det slik ovenfor matproduksjonsdyr, så ville vi ikke hatt kjøtt i disken, og de fleste dyreparker ville vært tomme for kjøttspisende dyr. Det vil også si at over halvparten av jordas dyrearter ville for lengst vært dødsdømt fordi det ikke fantes noe genpol eller kunnskap om dem i fangenskap. Evig utryddelse fordi matproduksjonsdyr var ulovlig?
Itchigo wrote:MANGE flere rotter har det sånn en sånn som våre har det. Det er sikkert flere rotter i en rad av skuffer der en alle på forumet eier til sammen. og ingenting blir gjort for disse dyrene! Hva om det var Chiahuahaer som ble avlet slik? "De passer perfekt som slangemat og er et naturlig bytte" Da hadde folk reagert!
Denne slags type rotteoppdrett er godkjent av Mattilsynet.
Chihuahua er forresten ikke et naturlig byttedyr for slanger. Med mindre det lever ville Chihuahuaer i naturen på områder hvor det er store nok slanger som kan spise dem...

Maxtine wrote:Jeg gråt og jeg gråt og jeg gråter enda mens jeg skriver dette.... Det var bare helt sykt....syktsyktsykt.... Hvordan kan noen mennesker være så syke i hodet sitt??? :sob:
Hm...
Barnemishandling, voldtekt, beastiality, nazisme, rassisme, fascister, kommunister, atomkrig, Røde Khmer, seriemordere som eter eller/og har sex med sine ofre etter de er døde... Nei, jeg vet ikke, jeg?? Mennesker har jo ellers et så godt rykte på seg for å være gode vesener... :p
Jeg vil uansett ikke klassifisere rotteoppdrettet blant dette.
Beth wrote:Det der er helt feil. De rottene på filmen er avlet opp kun for å bli slangemat. En voksen pyton kan fint spise en antilope, rotter selv på 1kg er som en canapê for en flere meter lang slange. (Albino pyton på oslo reptilpark spiste ett rodyr i sverige..).
Stopper deg først der.
Hva mener du med en "voksen pyton"? Det finnes 17 forskjellige pyton-arter i verden, som rangerer fra Antaresia Perthensis som blir maks 70 cm, til Asiatisk nettpyton som kan rekke seg til ca 7-8 meter.
Skulle likt å se en voksen Antaresia på 70 cm prøve å hugge nedpå en antilope.. :) (ja, jeg vet, flåsete argumenter, men jeg har lett for å irritere meg over mennesker som deler ut feil fakta, særlig om reptiler..)

En 2 meter lang slange spiser store rotter. En 3 meter lang slange KAN ta et marsvin. En 4 meter kan ta en stor kanin, eventuelt grisunger. For at en slange skal kunne hugge nedpå en antilope (la oss si, Thomson Gaselle-størrelsen) så må den være over 4 meter. Thomson'en er en liten gaselle. For at en slange skal kunne svelge et menneske må den være lengre enn 6-7 meter.

Og ang Tigergutt har spist et rådyr får jeg spørre sjefen om i morra... ;) Men syns det høres svært lite sannsynlig at sjefen har vært ute i skogen og jaktet på rådyr som han foret til Tigergutt.
Det du derimot har LEST på buret hans, er at tigerpyton er en art som KAN bli over 100kg, og når den har nådd optimal størrelse så KAN den fint spise et rådyr og villsvin.
Tigergutt er forsåvidt en bortskjemt gutt, og det er såvidt han gidder å ta de døde kaninene vi serverer til ham. Han er uansett i halvveis vinterdvale nå, og han spiser vel ikke noe måltid igjen før til våren. Tigergutt rekker nesten 4 meter, og veier ca 30-40 kg. Han er hannkjønn, hvilket betyr han ikke blir stort større enn dette. Hunnene blir derimot i gjennomsnitt ca 5 meter, og veier noe mer. En Tigerpyton på 100kg er egentlig bare direkte overfora og FEIT.. Vil være som å si at mennesker kan bli 300 kg, mens vi alle vet at det er langt ifra det normale.

Det er kjempetrist at noen rotter kun blir til for å bli mat. MEN, sånn er livet til kuer, okser, griser, kyllinger, kaniner, sauer osv
Og de er det VI som tar livet av for å spise!

I Kina spiser de hund. I USA er det i snitt kun 3 av 5 matkyllinger som når bunnen av buret sitt med "føttene" i løpet av ett liv.
Selv i Norge har griser overlevd "avlivingen" og blitt skollet levende.

Enda værre er det med pelsproduksjon. Noen gang sett en minkfarm? Eller en "nydelig" pelskåpe laget av spesialproduserte hvite babychinchillar?

Livet som slangemat rotte er helt sikkert tøfft og det er ikke pent å se på. Men hadde dere visst hvordan kjøttet dere spiser ble behandlet før det endte opp i butikkene, så hadde det vært slutt på juleribba.
Godt å se at noen har noe i mellom øra, da, og klarer å reflektere litt. :) kudos to you.
En annen ting. Dyrebutikk dyr har det ikke vondt. Det kjipe med dyrebutikker er at mange ansatte ikke har peiling på alle dyrene de selger. Og at kundene er idioter og banker i glass eller rister i burene. Jeg har kjøpt nesten alle rottene mine i dyrebutikker og aldri hatt noen problemer med de. Jeg har også kjøpt rotte privat. Den rotta luktet sur tobakk når jeg fikk han.
Hm, alle rotter jeg også har kjøpt kommer fra dyrebutikk. Første rotta mi levde til han var nesten 4 år. Fantastisk rotte, han glemmer jeg aldri. Samme gjelder resten av gjengen, særlig Sprettball og Blomst. Nydelige dyr. Alle sikkert fra en slik rottefarm. Men jeg har ihvertfall kjøpt fra gode dyrebutikker hvor dyrene har store fine bur, og jeg ser at dyrekunnskapen er høy blant ansatte og eier.

torasrotter wrote:Jeg tror at det er så mye her i verden som er ille, at hvis vi ikke skulle kunne bruke noe av det måtte vi levd på ostepopp og kun gått kledd i bark! Selvsagt er måten vi holder feks høns og gris på minst like ille, viste du at en gris har like høy intellegens som en hund? Og allikevell sperrer vi de inne i små farmer :trist: Men jeg tror at man må velge hvilke saker man brenner for, fordi om man skulle jobbe for alt hadde man som sagt måtte leve på ostepopp og vann :nottelling: Det er jo mange som er vegetarianere som allikevel har reptiler som de mater med levende mus feks.. :cheerful:
Du har rett i det andre du skriver, men jeg vil gjerne ha dokumentasjon på disse vegetarianerne som forer levende mus til reptilene sine. I frykt for å høres blærete ut, så har jeg fått meg en del kontakter igjennom de siste årene, og jeg kan telle på èn hånd alle de jeg har møtt som forer med levende dyr. Norge er egentlig ganske greit sånn sett, vi nordmenn er flinkere til å forstå dyrevelferd. Seriøse reptileeiere forer ikke med levende, støtter ikke viltfangede individer, og støtter ikke hold av farlige eller giftige dyr i privat eie.

Det skal dog kunne sies at jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har fått teite kommentarer fra venner, spesielt gutter, som syns det er teit at jeg ikke forer slangene mine med levende dyr..(folk som ikke har dyr/reptiler selv) Det er visst det eneste som er "morsomt" med å ha slike dyr, ifølge dem. Måtte slike mennesker aldri skaffe seg et reptil.




Beklager for å dra opp en litt gammel tråd.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by wollf »

Itchigo wrote:
Bloodbeat wrote:Fæle greier :( Stoppet filmen når den første skuffen ble dratt ut, orker ikke se sånt. Men det blir vel litt feil å si "hvordan rotter egentlig blir behandlet"?

Håper ikke det er mange rotter som har det sånn :(
MANGE flere rotter har det sånn en sånn som våre har det. Det er sikkert flere rotter i en rad av skuffer der en alle på forumet eier til sammen. og ingenting blir gjort for disse dyrene! Hva om det var Chiahuahaer som ble avlet slik? "De passer perfekt som slangemat og er et naturlig bytte" Da hadde folk reagert!

er ikke lengesiden chihuahuaer ble funnet i en farm her i hedmark på en hasj plantasje. masseproduksjon av valper. mange av de ble solgt som kjeledyr til jenter med stort ønske om å få jeg veske hund, tenk deg gemyttet på de hundene? og disse ble avlet videre på

rattie19
Sofaspiser
Posts: 147
Joined: 30 Sep 2010, 15:34
Location: Sola

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by rattie19 »

Du Cams.... Det innlegget ditt var veldig.. drøyt? Å quote mange, MANGE andre, og så å backslappe dem med din reptil-kunnskap er nesten frekt. Greit, alle har sine meninger, men du oppfører deg som du kan alt, bare fordi du har slanger og liker disse dyra. Jeg gidder ikke å ramsere argumenter for alt det du skriver, men synd at du ikke godtar at noen har andre meninger, og sier omtrent alt for å få dem til å se idiotiske ut.
Og dette generelt med om man spiser kjøtt så skal man ikke klage på dette rotteoppdrettet som videoen viste... Den ble jeg slått ut av altså. Jeg overser mye, men slik naivitet klarer jeg ikke. Du sier her at da er det greit med alt faenskap i verden, for uansett hva vi gjør med EN ting, så vil det være så utrolig mye annet at det egentlig ikke er vits? DET er en helt feil attitude mener jeg.
Jeg spiser kjøtt og bruker skinn, men avstår fra pels og har nedleggelse av pelsindustri her i Norge som min hjertesak (pels-diskusjon er ikke nødvendig å ta opp her). Alle har noe som de vil stå opp for lidenskapelig, og (nesten) dessverre så er din reptiler, og da er du 1) på feil forum (selv om du har/hatt rotter)? og 2) det andre mener, mener du er tåpelig.

Nå søker vi jo en god tone generelt her på forumet og er blitt oppfordra til å smile mens man skriver og smile mens man leser, men jeg tror du har bladd i reptilbøker og flirt når du skrev ditt eviglange quote-innlegg. Og det sier jeg til tross for at du selv har hatt rotter som kjæledyr og gud vet hva.
Thea og Prikken <3

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by Matmor »

Cams' innlegg er faktisk ganske saklig (minus banning).

Hun påpeker at rottehold som vi (=hun og de andre som har uttalt seg i tråden) synes er ille, faktisk er lovlig, men at det ikke stiller dyrene verre enn andre produksjonsdyr. Som slangeeier mener hun at hun har like stor rett til fóre slanger med døde rotter som hun som rotteeier har til å fóre rottene sine med døde kyllinger. Mine rotter får også kyllingrester, og fór hvor kyllingproteiner inngår, så jeg synes ikke det er en urimelig sammenlikning. I så tilfelle må det bli en diskusjon om hvorvidt den typen masseoppdrett var en større påkjenning for rotter enn for kyllingen, eller om det er mengden kjøtt pr. dyr eller dyreeier som betyr noe. (Hvis det er mengden kjøtt som betyr noe kommer store hunder dårlig ut...)

Jeg oppfatter det heller ikke som om hun "brifer med kunnskaper" etter å ha bladd i reptilbøker - jeg vil tippe at en som er interessert i reptiler vet såpass... (det var lite som overrasket meg der, enda det nærmeste jeg har kommet slanger er oppdage at jeg hadde tråkket på en hoggorm og lure på om jeg torde å løfte opp foten.)

Om hun har brukt spissformuleringer, er hun knapt nok den eneste i tråden som har gjort det :wink:

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Jeg blir rett og slett LEI MEG :(

Post by Tonje! »

Jeg er enig i Cams og Matmors sine innlegg :)

Og rattie19... Poenget til Cams var vel det at om man synes kjøttproduksjonen er helt OK, så blir det hyklersk å reagere på dette videoklippet. Nå vet jeg ikke mye om kjøttproduksjonen, men jeg tviler på at disse rottene har det så mye verre enn f.eks. en del griser.
Hvordan er det naivt å ha denne tankegangen? Jeg synes heller at innlegget ditt var en smule naivt.

Jeg selv synes ikke det er greit å holde rotter på denne måten. Likevel spiser jeg kjøtt, samtidig som at jeg ikke liker måten mange av dyra i kjøttindustrien blir behandlet. Hyklersk? Ja, det er det. Og jeg tør innrømme det.

Og seriøst, mener du virkelig at Cams ikke bør være på dette forumet ettersom hun liker reptiler? Hva med meg da? Jeg var på besøk i Oslo Reptilpark her om dagen og ble kjempefascinert, og jeg hadde ikke problemer med å se på at de fôret dyrene med døde mus og rotter. Synes reptiler er fascinerende dyr. Bør jeg også slutte å være på dette forumet? ;)
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Post Reply