vond lukt fra buret, og mengden strø i bunnen

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Gittiamo
Stjeler mat
Posts: 86
Joined: 29 Jul 2010, 16:25
Location: Oslo

Re: vond lukt fra buret, og mengden strø i bunnen

Post by Gittiamo »

Jeg brukte god kattesand i doene og tok ut herfra hver dag. Samt at jeg brukte Gnavz. Man får vel desverre ikke tak i dette mer. Synd, for dette var ett godt strø. Det hadde sin egen lukt dette strøet, men den var ikke så intens og forsvant fort. Strøet støvet ikke heller. Men man finner vel ikke noe lignende lengre?

Papir og tre lukter fort fysj.

Kjøp heller en bunke med kjipe håndklær fra Europris og bruk disse og vask de ofte.

sessan
Hamstrer mat
Posts: 390
Joined: 29 Oct 2009, 19:06
Location: Hordaland
Contact:

Re: vond lukt fra buret, og mengden strø i bunnen

Post by sessan »

Rottene mine lukter ikke vondt i seg selv om de er rene, men buret stinker.
er det skadelig å ha kattesand i bunnen av buret? Desverre er ikke mine toalett trente så det hjelper neppe å sette inn toalett med kattesand i. har prøvd fleceteppe i bunnen, men da gikk de og tråkket i bæsjen sin, og urinen lå liksom oppå teppet, trakk ikke skikkelig inni.

men når jeg kommer hjem så skal jeg demontere hele buret, og vaske skikkelig. håper det hjelper.
Hilsen Lisa og matmor.

Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig

Gittiamo
Stjeler mat
Posts: 86
Joined: 29 Jul 2010, 16:25
Location: Oslo

Re: vond lukt fra buret, og mengden strø i bunnen

Post by Gittiamo »

Mine jenter var voksne når jeg begynte med kattesand i doene. Og de brukte dette selv på egenhånd. Trengte ingen annen opplæring en at jeg i et par dager la litt rotterosiner oppi. De bæsjet i doen men tisset over alt. Var enkelt å rengjøre og sanda var drøy.

Det som ikke går om man har kattesand i doen, er å gi de bløt mat de kan ha med seg i hendene. Den ene rotta ville gjerne spise oppi doen (hun var usedvanlig lat og effektiv) så om hun fikk nykokt pasta el. så satte den seg inn med sand. Så slik mat måtte de få utenfor buret.

Nå får jeg snart to halvvoksne gutter og får se hva jeg gjør med de. Men kattesandspade har jeg og vil bruke uansett. Den er fin å bruke i kutterflis også.

Gittiamo
Stjeler mat
Posts: 86
Joined: 29 Jul 2010, 16:25
Location: Oslo

Re: vond lukt fra buret, og mengden strø i bunnen

Post by Gittiamo »

Må forresten legget til at jeg hadde to slike dohjørner med kattesand. Ellers hadde jeg burstrø i bunnen og stoff (billige kluter ol) i resten av buret.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: vond lukt fra buret, og mengden strø i bunnen

Post by WillyWonka »

Stine wrote:Kaniner synes jeg lukter helt grusomt, etter 3 dager uten skift hos den kaninen jeg hadde før kunne jeg ikke oppholde meg i rommet uten å bli kvalm. Men så var jo det en hannkanin, kan hende hunnene lukter mindre?
Hannene lukter mer fordi de markerer mye mer enn hva hunnene gjør. :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: vond lukt fra buret, og mengden strø i bunnen

Post by WillyWonka »

Jeg bruker sagspon i buret til mine to. i begynnelsen syntes jeg at det luktet mye rotte... men lukten er ikke blitt noe værre i løpet av uken. skal gå over å skifte litt på det i morgen. da er det en uke siden sist.
var litt skeptsik til å bruke vanlig sagspon fra dagligvarebutikken. har lest en plass at det kunne være farlig og gi rottene leverskader.. men både de på dyrebutikken og vetrenæren jeg snakket med før jeg tok i mot rottene mente at jeg godt bare kunne bruke det. Det som kunne bli problemet var at de kunne reagere på det og begynne og nyse, men mine reagerer ikke :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Gittiamo
Stjeler mat
Posts: 86
Joined: 29 Jul 2010, 16:25
Location: Oslo

Re: vond lukt fra buret, og mengden strø i bunnen

Post by Gittiamo »

Sagspon støver og derfor ikke egnet til rottestrø siden de har så sensitive luftveier. Kutterflis er vel bedre.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: vond lukt fra buret, og mengden strø i bunnen

Post by WillyWonka »

Tja. jeg har hvertfall ikke noe problemer med dette.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: vond lukt fra buret, og mengden strø i bunnen

Post by tantepose »

Jeg har sluttet helt med strø,og bruker bare aviser i bunnen.Så spenner jeg opp en gammel håndduk i buret og der liker de å gå på do.Så plukker jeg ut noen dager før jeg skifter.Ikke noe bæsj i bunnen. :cheesy:

ps. det kan skade lungene om du ikke merker noe nå! :sad:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: vond lukt fra buret, og mengden strø i bunnen

Post by WillyWonka »

syns det er rart at veterenæren ikke sa noe på det når jeg snakket med henne om dette skulle være så farlig...

syns ikke ar rottebæsj lukter noe serlig. er værre med urinen. ^^,
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: vond lukt fra buret, og mengden strø i bunnen

Post by tantepose »

Det er veldig få dyrleger som virkelig KAN noe om rotter.De er mest oppdatert på andre kjæledyr og tror den samme kunnskapen kan brukes på rotter,noe som ikke stemmer.Mange har faktisk mistet rottene sine pga ukyndigheten deres,deriblant jeg. :sadpace:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: vond lukt fra buret, og mengden strø i bunnen

Post by WillyWonka »

Huff..... Med andre ord... jeg burde begynne å lese avisa...
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: vond lukt fra buret, og mengden strø i bunnen

Post by Woodgirl »

Eller følge med på forumet her :wink: Her er det mange som har drevet med rottehold lenge og prøvd å feilet mange ganger. Mange gode tips om hva som funker bra og dårlig. :grin:
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: vond lukt fra buret, og mengden strø i bunnen

Post by Eirorinon »

Orker man ikke å skifte ut inventaret i buret til rottene og vaske det regelmessig, samt å vaske selve buret regelmessig, burde man kanskje ikke hatt rotter. Jeg har et digert bur med massevis av inventar som jeg vasker hver eneste uke. Vasker og skrubber med vann og zalo. Skyller godt. Bruker ca to timer på dette, og såpass synes jeg man kan ofre for de søte små. Er også kreativ med tanke på å innrede buret på ulike måter hver gang. Så, jeg ser problemet med lukt, men man kan ikke regne med annet hvis man ikke vasker og sånt regelmessig i alle fall. Jeg også kjenner det lukter en del av og til, så selve lukta trenger ikke bety at man ikke vasker. Jeg bare nevner det siden jeg ser et par skriver at de ikke gidder å skifte ut inventaret og sånt. Ikke vondt ment altså :)

sessan
Hamstrer mat
Posts: 390
Joined: 29 Oct 2009, 19:06
Location: Hordaland
Contact:

Re: vond lukt fra buret, og mengden strø i bunnen

Post by sessan »

En liten oppdatering, ser tråden er gammel . Lukten forsvant da jeg flyttet buret ut av stuen. Tok også bort de fleste plater i tre, og byttet med plexiglass. Dekker platene med fleecetepper som skiftes og vaskes ved behov. har tatt bort inventar av tre, bortsett fra et hus, som står slik at det ikke kan sittes på. River opp tørkepapir som brukes til å lage liggeplass med, og dette byttes når det lukter.

Nå lukter det omtrent aldri, bare når det er masse tiss på pleddene eller tørkepapiret er tisset på.
Men det er rart, lukten forsvant da buret forsvant ut av stuen. Det var ikke direkte tisselukt, men luktet rett og slett vondt.

Bruker oppkappet treflis i bunnen av buret. Men fikk nylig høre at det var farlig å bruke. Det støver ikke - men skulle visst reagere med urinen så det dannes giftige gasser ??
Hilsen Lisa og matmor.

Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig

Post Reply