vond lukt fra buret, og mengden strø i bunnen

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

sessan
Hamstrer mat
Posts: 390
Joined: 29 Oct 2009, 19:06
Location: Hordaland
Contact:

vond lukt fra buret, og mengden strø i bunnen

Post by sessan »

Hvor tykt lag har dere med underlag i buret? Selv så strør jeg bare litt i bunnen og i hjørnene. For jeg har ganske stor flate i bunnen 90*50 cm. og da går det en del strø.

Jeg synes det lukter fort fra buret, bør jeg ha mer i bunnen? har prøvd med slik trebiter som er hakket opp. Og noen pellets som jeg måtte kjøpe siden de ikke hadde disse hakkede trebitene inne.

kan ikke huske denne lukten da jeg hadde marsvin inne. og de tisset jo masse. til dem brukte jeg trepellets

jeg liker IKKE å bo i en leilighet som lukter rottetiss eller avføring- er ikke helt sikker på hva som lukter værst ... :hmmm:
Hilsen Lisa og matmor.

Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig

Pippi
Omegarotte
Posts: 138
Joined: 15 Aug 2009, 00:06
Location: Sandnes

Re: vond lukt fra buret, og mengden strø i bunnen

Post by Pippi »

Jeg bruker avispapir i bunnen av buret og på hyllene. Strø har jeg bare i doen. Rottene er flinke til å bruke doen når de har avføring, dessverre ikke så flinke når de skal tisse :sorry: .... Men da kan jeg jo bare bytte ut avispapiret.
Hvil i fred Ludde, Todd, Kopper, Joppe, Elling, Vetle og Knertleif

Pippi
Omegarotte
Posts: 138
Joined: 15 Aug 2009, 00:06
Location: Sandnes

Re: vond lukt fra buret, og mengden strø i bunnen

Post by Pippi »

Glemte forresten å si at jeg bruker back 2 nature strø (pellets av resirkulertavispapir)
Hvil i fred Ludde, Todd, Kopper, Joppe, Elling, Vetle og Knertleif

sessan
Hamstrer mat
Posts: 390
Joined: 29 Oct 2009, 19:06
Location: Hordaland
Contact:

Re: vond lukt fra buret, og mengden strø i bunnen

Post by sessan »

mine tisser og bæsjer over alt , særlig så tisser de på hyllene der de har teppene sine. Synes faktisk det er mer griseri med rottene enn med marsvin og kaniner, for det lukter konstant. De andre luktet bare når buret var veldig skittent.

Lurer på om det hadde hjulpet å fylle i tykkere lag så jeg dekket hele bunnen, men da flyr liksom hundrelappene ut vinduet, for det er dyrt å skulle kaste så masse.

Og jeg har jenter - tenker på de som sier gutter lukter mer ..

har foresten hatt gutteroter også en kort periode, men kan ikke huske at det luktet av dem. Men da brukte jeg vanlig spon da jeg ikke visste at det var farlig. kanskje det binder lukten bedre.
Hilsen Lisa og matmor.

Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig

MissGuardian

Re: vond lukt fra buret, og mengden strø i bunnen

Post by MissGuardian »

Jeg har bare et tynt lag strø i bunnen. Jeg har ikke do til de.
Bruker yesterday´s news og bytter strø ca en gang i uken.
Jeg er ikke plaget med lukt i det hele tatt(buret er ca 120x60cm)
Jeg bruker faktisk vesentlig mindre strø på dette buret, enn mitt forrige som er under halvparten så stort...

sessan
Hamstrer mat
Posts: 390
Joined: 29 Oct 2009, 19:06
Location: Hordaland
Contact:

Re: vond lukt fra buret, og mengden strø i bunnen

Post by sessan »

går det an å bruke kattesand i buret?

hvor ofte vasker dere selve burene? Rottebur er ikke akuratt små, og det er jo en del arbeid å ta alt fra verandre og ut med inventaret.
Hilsen Lisa og matmor.

Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig

MissGuardian

Re: vond lukt fra buret, og mengden strø i bunnen

Post by MissGuardian »

sessan wrote:går det an å bruke kattesand i buret?

hvor ofte vasker dere selve burene? Rottebur er ikke akuratt små, og det er jo en del arbeid å ta alt fra verandre og ut med inventaret.
jeg _TROR_ jeg har hørt at kattesand er farlig for rotter?
Jeg vasker selve buret alt fra en gang i uken til en gang i mnd eller noe.. Mine skitner det ikke så veldig til heldigvis:)
Men jeg gidder ikke ta ut inventaret da:p

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Re: vond lukt fra buret, og mengden strø i bunnen

Post by renya »

Meiner å hugse at det er fleire som tykkjer det trebit-strøet stinker. Sjekk om du får tak i yesterdays news eller back to nature i staden, luktar mykje mindre.

Om du får til at dei har eit do-hjørne, så burde det i teorien gå an å skifte ut strøet der ofte og la resten (som forhåpentligvis ikkje er like inntissa og fullt av bæsj) ligge litt lenger. Og fjerne avføring fra rundtomkring.

Alternativt kan du begynne å røyke, og få alle du kjenner til å gjere det samme. Etter nokre år forsvinner forhåpentligvis luktesansen. :bonk:

Image
Image
Ronny er ei rotte
- det er ei dame forresten.

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: vond lukt fra buret, og mengden strø i bunnen

Post by Stine »

Jeg bruker bare et tynt lag strø, så det akkurat dekker bunnen og doen. Jeg har tre bur med bunnflate 80x 75 så støret blir veldig fort brukt opp selv om jeg bruker et tynt lag. Jeg bytter dessuten litt på burene hver dag der det trengs, så lukten skal være så minimal som mulig. Selvfølgelig lukter det litt rotte, men det lukter ikke urin som det ofte blir hos folk som bytter bur sjeldnere.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

sessan
Hamstrer mat
Posts: 390
Joined: 29 Oct 2009, 19:06
Location: Hordaland
Contact:

Re: vond lukt fra buret, og mengden strø i bunnen

Post by sessan »

Da skal buret plukkes fra hverandre etter jeg kommer hjem fra tyrkia, og så skrubbes! Så får jeg håpe at lukten forsvinner. Skal spandere på dem mange hengeøyer som lett kan tas ut, og vaskes.

må bli kvitt lukten. rart at det ikke lukter slik i ferieburene de har hos kjæresten min og på hytten, enda det er mindre bur.

kan det ha noe å si at de tygger den hvite lakken av sprinklene når de kjeder seg?
Hilsen Lisa og matmor.

Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: vond lukt fra buret, og mengden strø i bunnen

Post by Tifa »

Yesterdays News lukter mindre enn de trebitene synes jeg! Jeg bruker det i doen og avispapir resten av bunnen. Synes det fungerer ganske greit :) Men det er nå sånn at rotter lukter mye fortere (og værre) enn både marsvin og kaniner..dessverre :P
Rotteløs :trist:

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: vond lukt fra buret, og mengden strø i bunnen

Post by Stine »

Kaniner synes jeg lukter helt grusomt, etter 3 dager uten skift hos den kaninen jeg hadde før kunne jeg ikke oppholde meg i rommet uten å bli kvalm. Men så var jo det en hannkanin, kan hende hunnene lukter mindre?
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: vond lukt fra buret, og mengden strø i bunnen

Post by Tifa »

Har aldri hatt hannkanin selv, men det sies at de lukter mer enn hunnene. Og at man burde...ja, cut the nuts off, om de skal bo inne :P
Rotteløs :trist:

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: vond lukt fra buret, og mengden strø i bunnen

Post by Skaubytroll »

Stine wrote:Kaniner synes jeg lukter helt grusomt, etter 3 dager uten skift hos den kaninen jeg hadde før kunne jeg ikke oppholde meg i rommet uten å bli kvalm. Men så var jo det en hannkanin, kan hende hunnene lukter mindre?

Innekaniner stinker :sick:

Men det verste jeg har hatt er hamster... Jeg fikset ikke lukta av selve dyret..

btw, jeg bruker allspon som burstrø, det er samme greia som beekay. Så bruker jeg Catsan i doen. De er overraskende flinke til å bruke doen, så den blir skiftet på ganske ofte. Jeg har ca 1,5cm strø i buret, for jeg syns det er koselig :) Også har jeg stort sett en haug med makulert telefonkatalog, den bør skiftes daglig, for den stinker fort. Og hengekøyene blir skiftet ved behov.
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: vond lukt fra buret, og mengden strø i bunnen

Post by torasrotter »

hamsteren min lukter ingenting :nottelling: Verken han eller buret hans lukter idet hele tatt :cheeeers:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Post Reply