Bur.

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Bur.

Post by Søstrene Halvorsen »

Jeg og gubben har begynt og plankegge og gi jenten våre et større bur som vi vil lage selv.
Vi driver forsatt i planleggings fasen og har siktet oss inn etter stølesen på ei bylle hylle fra Ikea. Da kommer sikkert et spørrsmål som har hvert oppe mange ganger før.
Hva er de viktigste og huske på og hva er ikke så lurt? vi har jo planer om noen hengekøyer og hyller og slikt da med noen hus og slikt.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Bur.

Post by Matmor »

Et problem jeg hørte om med et skapbur er at hvis hyllene er nesten like dype som veggene er det fort gjort å skade eller til og med klemme ihjel en liten rotte...Det bør være plass til at en voksen rotte kan krype mellom døren og hyllene.

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Bur.

Post by Søstrene Halvorsen »

Takk for tipse skla skrive det ned så jeg har det. Skal jo ha dette bure så sikker som mulig.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

sessan
Hamstrer mat
Posts: 390
Joined: 29 Oct 2009, 19:06
Location: Hordaland
Contact:

Re: Bur.

Post by sessan »

en annen ting er lukt,. Jeg har faktisk måttet kaste ut hyller og hus og alt annet av tre for det stinket rottetiss ! Selv om noe av det var malt. Det suger til seg lukt.
Hilsen Lisa og matmor.

Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Bur.

Post by Søstrene Halvorsen »

Takk for tipse. alle tips blir notetrt.
Så et spørsmål til hva slag maling og lakk kan man bruke?
Kan man putte f.eksempel litt ru belegg i hyllen ( med spiserrisiko da)
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

sessan
Hamstrer mat
Posts: 390
Joined: 29 Oct 2009, 19:06
Location: Hordaland
Contact:

Re: Bur.

Post by sessan »

Jeg ville dekket hyllene med , eller kun ha plexiglass eller lignende som hylle. Dette er lett å holde rent, og helt tett. Dersom du dekker hyllen med plexiglass, så må det dettes med silikon eller noe slik at ikke urin kan trenge mellom glasset og platen.
glasset er jo gjennomsiktig men man kan male undersiden av glasset slik at det ikke blir gjennomsiktig fra topp til bunn.

Oppåmine hyller så dekker jeg med fleeceteppe som er klippet opp i passe biter, så det er godt å gå på og ligge på.

MYE mindre lukt av disse platene enn av tre plater selv om de var malt
Hilsen Lisa og matmor.

Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Bur.

Post by Søstrene Halvorsen »

Det var jo en kjempe ide tusen takk.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

sessan
Hamstrer mat
Posts: 390
Joined: 29 Oct 2009, 19:06
Location: Hordaland
Contact:

Re: Bur.

Post by sessan »

Det finnes noe som ikke heter plexiglass, men som ligner, og som er billigere. spørr en glassmester. :-)
Hilsen Lisa og matmor.

Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Bur.

Post by Søstrene Halvorsen »

Skal gjøre det. men nok en gang tusen takk for tips
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

MissGuardian

Re: Bur.

Post by MissGuardian »

Jeg hadde trehyller i buret min en stund.. De var malt..
De luktet noe aldeles GRUSOMT etter en liten stund.. Tok ukesvis med vasking og lufting etter de var kastet ut for å få bort lukten i rommet..
Hadde også plexiglass hyller(eller noe lignende) en god stund, og de luktet ikke i det hele tatt..

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Bur.

Post by BlackNenne »

Husk at hvis du skal du ha lakk, bør du finne en som er giftfri i tilfelle rottene gnagner av lakk her og der. Det samme med en eventuell fuge eller silikon.
Et alternativ er jo å kjøpe voksduker du kan spikre eller stifte fast og tørke av. Disse vil vel bli slitt etterhvert, men er jo billige å erstatte. :)

Hvis du søker på bur og bygging finner du sikkert også noen idèer og litt inspirasjon. :)

Edit: Legg gjerne ut bilder etterhvert. :happy:

sessan
Hamstrer mat
Posts: 390
Joined: 29 Oct 2009, 19:06
Location: Hordaland
Contact:

Re: Bur.

Post by sessan »

voksduk fungerte ikke her. det virker som om urinen etter en stund trakk gjennom. og det begynte å lukte :-/
Hilsen Lisa og matmor.

Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Bur.

Post by Søstrene Halvorsen »

Takk for tipse det er notert.
Ja selvfølge skal alle dere snille mennsken her inne få lov til og se bilder når vi er ferdig.
Uten dere hadde jeg vel ikke fått det ferdig og med så mange ider og tips.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: Bur.

Post by Tifa »

Jeg vet ikke hvor lett det er med tanke på skapbur, men skriver det allikevel:
Jeg har saget av gamle hyllekurver:
(http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/S59874617), og det fungerer SUPERT som hyller! Absolutt ingen lukt! Det er jo ruter, og ikke noe behagelig i seg selv å gå på, så man må passe på å dekke med to-tre lag med fleecetepper. Det er bare å stripse hyllene til burveggen (evt. sette opp noen kroker siden du skal ha skapbur). Beste løsningen jeg har kommet over :)
Rotteløs :trist:

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Bur.

Post by Søstrene Halvorsen »

Alle ider er vel motatt. kan ikke noe annet en og takke pent :happy:
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Post Reply