Sprengkulda kommer - isolering av bur?

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
rattie19
Sofaspiser

Sprengkulda kommer - isolering av bur?

Post by rattie19 »

Strømprisene til himmels og minusgrader all the way. Her i hus er det lett 15 grader om morgenen, har kun en olje-ovn så den er ikke megaeffektiv på stor stue om natta.. Og jeg frykter denne temperatursvingnen fra 23 til 15 grader hvert døgn kan føre til skikkelig sjuke rotter. Så jeg har gått til innkjøp av hele tre fleecetepper som jeg har lagt under og oppå buret, slik at det henger ned på alle 3 sider og kun fronten er åpen. I tillegg har jeg hevet inn masse fleece som "bedding" og dekket hyllene.
Hvordan isolerer dere buret? Kanskje dere er litt mer heldig med oppvarming av huset enn det jeg er, men når nettene blir lange og kulda setter inn... Kom med tips og triks, det er ikke en dårlig ide med Sibir-kulda som kommer :happy:
Thea og Prikken <3

Stine
Gammelrotte
Kjønn: Kvinne

Re: Sprengkulda kommer - isolering av bur?

Post by Stine »

Det kan innimellom bli litt kaldt til rottene ettersom jeg ikke har noen ovn på rotterommet, men aldri kaldere enn 18 grader , og dessuten blir det jo ikke så store temperatursvingninger.¨

Det er iallefall viktig at rottene har gode og lune plasser hvor de kan sove. Doble hengekøyer, sputnikker med pledd osv inni, sovehus med pledd osv. Man kan også sette buret opp fra gulvet, dersom det står rett på gulvet, slik at kulden ikke trenger så lett inn.
Det kan også være en ide å ikke variere gradene så mye. 23 grader synes jeg selv er veldig varmt, jeg synes det er varmt nok med 20-21 grader til meg selv. Så ikke varm så mye, bare til det er behagelig å være inne.

Når det er så kaldt som 15 grader til rottene ville jeg sterkt vurdert å skaffe noe som kan varme opp mer. Hva med en varmevifte som man kan sette et stykke unna buret, men nært nok til at det varmer opp? Eller en annen type ovn?
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte

Post by wollf »

skjønner deg jeg, bor også for meg selv og ikke hjemme til mor og far så jeg vet hvor store stømprisene er. her har jeg bare en varmeovn i leiligheten, og med temperatur endringene ute nå om dagen så blir det fort kaldt om natta pga det er 15 minus ute, og fort litt varmt på dagen da det bare er -1. rottene tåler en del, og har de hverandre kan de holde varmen på det. krokan som nå bor alene har jeg kjøpt en "pose" med for inni, den ligger oppå en hengekøye, og i mellom posen og hengekøya har jeg en varmeflaske. du kan sikker også bruke en sånn lommevarmer om natten.
eller en Snugglesafe Microwave pet bed warmer
ligger her http://www.acrorats.co.uk/ under shop og helseartikler

det finnes også Heat Mat som man bruker inni terrarium som du kan sette bak buret eller i bunn:)

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Siden jeg har rottene i en vinterisolert utebod hvor termostatstyringen ikke fungerer så godt som jeg ønsker, er det ikke uvanlig at temperaturen varierer enten fra 15-20 eller fra 20-25, avhengig av utetemperaturen hva jeg stiller inn ovnene på. Jeg stiller temperaturen opp når værmeldingen sier at det skal bli kaldere, og vice versa, men av og til stemmer ikke værmeldingen helt overens med virkeligheten.

Blir det under 17-18 grader går aktiviteten merkbart ned i burene. Rottene trykker seg sammen i et lunt sovehus eller en hengehule av et eller annet slag. Men friske rotter tåler disse svingningene, heldigvis :) Har du en eller fler som ikke er i form ville jeg også tenkt på muligheten av spesialoppvarming til rotteburet. Og jeg ville absolutt ha vurdert avispapir som strø! Strimelt avispapir er fantastisk for å holde på varmen når rottene lager seg bol av dem.

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Det er viktig at buret står på en plass uten trekk.Og at du stopper kulda nedenfra.Isopor eller pappkasser fylt med aviser isolerer bra.
Og viktigst,gode varme soveplasser og tepper over buret,som du har gjort. :cheer:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

rattie19
Sofaspiser

Post by rattie19 »

Heat Mat er en ganske god idè, meget mulig at det blir mitt neste innkjøp..! Skal fyre på med masse avispapir, og det er vel alt jeg kan gjøre :cheerful: Bruker også varmeputer i form av flasker med varmt vann, inntulla i fleece :) Og de får litt te av og til, for å varme opp innenfra ;)
Thea og Prikken <3

sessan
Hamstrer mat

Post by sessan »

Lotta ble skikkelig syk, da jeg hadde det for kaldt inne. De lå og prøvde å pakke seg selv inn i tepper, men hun har frosset og ble syk, og det endte med at hun døde :trist:

Jeg ville prøvd med en ovn til, som er god nok til å varme opp rommet.

Og små hus med teppebiter inni som de kan pakke seg inn i.
Hilsen Lisa og matmor.

Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig

Tifa
Sover i do

Post by Tifa »

Jeg tror jeg hadde kjøpt meg en ekstra ovn om jeg var deg. Strømmen er dyr, men det får så være så lenge dyra ikke fryser :)
Rotteløs :trist:

rattie19
Sofaspiser

Post by rattie19 »

Yes, dyra kommer før meg for å si det slik ;D Trist å høre om Lotta, det får vi andre ta lærdom av! Har gitt dem MASSE avispapir og de tok gladelig imot og stuffa hele huset sitt med det :cheerful: fyrer masse i peisen også, fant et superkupp på pellets på coop byggmix, hinthint! :cheesy:
Thea og Prikken <3

Larm
Gammelrotte

Post by Larm »

sessan wrote:Lotta ble skikkelig syk, da jeg hadde det for kaldt inne. De lå og prøvde å pakke seg selv inn i tepper, men hun har frosset og ble syk, og det endte med at hun døde :trist:

Jeg ville prøvd med en ovn til, som er god nok til å varme opp rommet.

Og små hus med teppebiter inni som de kan pakke seg inn i.
Hvor kaldt har det vært da?
Høres ut som et hus som er altfor kaldt for meg :trist:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

sessan
Hamstrer mat

Post by sessan »

jeg vet faktisk ikke hvor kaldt det var, men jeg frøs skikkelig selv. Og så hadde kjæresten min slått av varmeovnen i tillegg, for han er alltid så varm.

men da jeg såg at de faktisk drog teppene rundt seg -så forstod jeg jo at de frøs skikkelig.
Hilsen Lisa og matmor.

Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig

rattie19
Sofaspiser

Post by rattie19 »

Med såpass små dyr, skal det ikke mye til før temperaturendringer påvirker dem negativt :sad: Og med typer som er "varme" - har en selv som går i t-skjorter selv om jeg pakker meg inn - så er det ikke kult at de skrur av ovnen! Lotta er, om jeg kan omtale det slik, et ekstremt trist tilfelle som viste det verste. Det må ha vært ekstremt kaldt, det skal vi ikke se bort ifra, men ja.. Vet ikke helt hva jeg skal si, annet enn at vi andre kan ta det til oss.
Har satt den ene ovnen vi har her i hus, rett ved buret, som står oppå benken inntulla i masse fleecepledd :cheerful: Så nå er det varmt, tross temp-endringer i stua generelt.
Thea og Prikken <3

Post Reply