bunnstrø i andre land

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

wollf
Gammelrotte

bunnstrø i andre land

Post by wollf »

jeg har lagt merke til en del ang bunnstrø i andre land da jeg har snakket mye med oppdrettere i sverige, usa, polen og andre plasser i verden.
veldig mange bruker vanlig sagflis, og da jeg har spurt dem om dette virker det som helt ukjennt for dem at dette er skadelig, i en del forum i canada og usa anbefaler de sagflis også...
er de lite opplyste om dette? norge er ganske ny på dette med rotter i forrhold til dem. før i tiden da vi brukte høy og sagflis i burene, levde rottene lenger også. ingen klagde da før det kom ut at rotter ikke tåler noe lenger...
rotter kan ikke være ute, de tåler ikke et vindpust, støv osv...
overdriver vi i frykt for at de små skal bli syke?
mine har stått i utebur på sommeren, vært med å hentet post en mild høst dag, lufte må man i alle hus, da kommer det trekk og sur vind, vi har hatt 15 grader i stua over lenger tid, ingen sykdom.
venninna mi har en rotte igjen nå, hun er over tre år, det kan jeg ikke fatte er mulig da rotta bor i et mary bur, med en etasje, et tre hus, høy, sagflis, og gnagermix fra matbutikk...
er det rottene vi har i dag som er problemet, er det silkeputene vi syr under armene på dem? eller er det at vi undervurderer en av værdens mest overlevelsesdyktige dyr?

Gittiamo
Stjeler mat

Re: bunnstrø i andre land

Post by Gittiamo »

Jeg tror rottene våre er avlet istykker.

For 20 år siden hadde jeg også rotter. Da het det hetterotter, for alle tamrottene var hooded. Enkelt og greit. Da var det ikke snakk om å ha to rotter. Gikk så fint med bare en (vel det ser jeg jo nå er helt feil). Hadde de i et hamsterbur med sagflis i bunnen. Ga de ikke høy. Men rottemat fantes ikke, så det ble hamsterblandinger og kaninblandinger. Kjøtt skulle de IKKE ha for da bet de mennesker. Og de var med over alt. På mopedturer og skole osv osv. Hunnrotta mi løp rundt på terassen også.

Den første rotta jeg hadde, ble over tre år. Hun ble avlivet pga kreft inne i magen. Den andre jeg hadde ble to år tror jeg (arvet han) og ble avlivet pga LVI. Så sykdommer hadde de da også. Men de levde lengre på den tiden. De var mindre i størrelse også. Rotta til en venninne ble rundt fem år gammel.

MissGuardian

Post by MissGuardian »

De forumene jeg har vært på er STERKT imot vanlig sagflis(er bare på norsk og amerikansk/kanadisk).
Der er det nesten mer vanlig å bruke fleece i buret i stedet for strø også da..
Og det er VELDIG nøye med hvilket fôr det er..
Er bare på et forum utenom dette nå da, men har vært innom flere(husker ikke navnene), men har vært det samme på alle jeg har vært på i alle fall..

wollf
Gammelrotte

Post by wollf »

jeg har maaaaange folk fra forskjellige land på face. der jeg reagerte på det da jeg så bilder. en del svensker, polske, canadiske, italienske og hvor i usa kommer jeg ikke på. alle disse mener det er helt ok bunnstrø.
jeg ville ikke brukt dette selv, men mener det er et interessant tema å diskutere.
er våre rotter mere skjøre enn rotter i andre land?
for jeg har svenske rotter, polske er det en del av, og hollendere finnes/fantes i norge, er det mye forskjell på de?

prøver å lage litt god gammeldags debatt her nå...:P

MissGuardian

Post by MissGuardian »

Jeg tror våre rotter er i alle fall til dels mere skjøre.
Men samtidig mener jeg også at f.eks sagspon ikke er et ok burstrø til NOEN dyr..(MENER jeg har lest at det forårsaker luftveisplager osv hos mennesker også, så hvorfor utsette dyrene for det?)
Jeg mener også at så lenge vi har dyr, så bør vi ta absolutt best mulig vare på de, og ikke f.eks bruke spon "fordi de dør jo ikke av det", hvis du skjønner?

Stine
Gammelrotte
Kjønn: Kvinne

Post by Stine »

Gittiamo wrote:Jeg tror rottene våre er avlet istykker.
.
Den kan jeg si meg enig i , men det er ikke derfor rottene våre er så utsatt for luftveisinfeksjoner(som de kan få av spon av bartrær). Så og si alle tamrotter har en bakterie i seg som heter Mycoplasma Pulmonis. Populært kalt myco i rotteverdenen. Den setter seg i luftveiene og gjør at rottene er utsatt for dette. Det er så og si umulig å avle ut, ettersom rotteungene får dette fra moren når de blir født, og rotter som ikke har det(feks labrotter), vil få det ved kontakt med andre rotter. Eneste måten å få en mycofri rotte er å "ofre" moren (dvs ta ut ungene ved keisersnitt, og ikke la dem ha kontakt med moren sin eller noen andre rotter med myco)

Og enig med MissGuardian. De trenger ikke å bli dø av det, om du er heldig trenger ikke rottene å bli syke av det en gang. Men hvorfor ta sjansen?

Det er jo også kjent at svenske/danske/norske rotter lever kort i gjennomsnitt med feks. england.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte

Post by wollf »

jeg skjønner, ville ikke brukt det på en siris engang.
men det er et spørsmål som dukket opp her...
desuten så blir det gris og lukt av det:P

myco har vel ikke noe å gjøre med at de blir syke av dette? eller hva mener du?
rotter hadde jo myco før også og tålte fint å stå på det da.

er enig i at dette nok har mye med avl å gjøre. og selvfølgelig hvorfor ta en risk.
men tenk utenfor boksen nå... ikke hva dere har hørt, eller vil gjøre.
men hvorfor er det så mange rotter som bli gammle selv med alt fyfy, og noen blir året, selv om de har alt av medisiner, strø, mat, bur, temperatur, osv til rette for seg?

jeg sier det nok en gang... jeg bare prøver å få i gang litt liv her igjen

MissGuardian

Post by MissGuardian »

Jeg tror det er en god del avl..
Og en god del ren flaks som gjør det..
Det jeg lurer mest på er: hva gjør vi i Norge(eller Imazo f.eks) forskjellig fra lignende i USA?
Er jo ikke uvanlig at dyrebutikkrotter fra avlsfabrikk der borte blir over 30mnd virker det som.. Så hvorfor ikke her?
Jeg tror ikke det er for at det blir sydd puter under armene på de.. Jeg tror mest det har med avl, og kanskje utgangspunktet å gjøre?
Men jeg skjønner praktisk talt ingenting av avl..

Stine
Gammelrotte

Post by Stine »

wollf wrote: myco har vel ikke noe å gjøre med at de blir syke av dette? eller hva mener du?
Jo, myco er årsaken til at rotter er utsatt for luftveisinfeksjoner, og dermed er med følsomme for fenolene(og støvet) fra spon.

Avl kan gi dårlig immunforsvar som kan gjøre dette verre, men i det fulle og hele er det mest myco som har skylda.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

wollf
Gammelrotte

Post by wollf »

akkurat, nå stiller du også spørsmål. bra...
hva kan vi gjøre? vi er ikke så store, og mattilsynet ødelegger mye.
vi er ikke nok avlere, og vi har ikke nok rotter, eller kull, vi tørr ikke ta sjanser så vi ender opp med å ikke produsere noe. hva gjør vi feil egentlig?

wollf
Gammelrotte

Post by wollf »

Stine wrote:
wollf wrote: myco har vel ikke noe å gjøre med at de blir syke av dette? eller hva mener du?
Jo, myco er årsaken til at rotter er utsatt for luftveisinfeksjoner, og dermed er med følsomme for fenolene(og støvet) fra spon.

Avl kan gi dårlig immunforsvar som kan gjøre dette verre, men i det fulle og hele er det mest myco som har skylda.

er myco noe nytt da og har de det ikke i andre land? siden det var mindre lvi og slikt før og siden mange rotter tåler mer i andre land (virker det som)

MissGuardian

Post by MissGuardian »

wollf wrote:akkurat, nå stiller du også spørsmål. bra...
Meg eller Stine?

wollf
Gammelrotte

Post by wollf »

annen morsom teori...
om man skjermer en person for alt av bakterier og virus, litt bubbleboy aktig. når den personen blir utsatt for dette vil den reagere kraftig, da imunforsvaret ikke har fått jobbe jevnt med å kvitte seg med de små monstrene...
folk som blir utsatt for dritt og lort hver dag, folk som jobber med dyr, søppel, møkk osv, som blir utsatt for bakterier og slikt hver dag.... vil de bli sterkere mot dette?
vil et sterk imunforsvar være arvelig, for det mener vi jo i avlelen vår at den er....
vil da skjerming mot ting som kan bygge imunforsvar føre til et svakere et?

Stine
Gammelrotte

Post by Stine »

Nei, jeg vet ikke om myco er noe nytt desverre, men det tror jeg ikke det er.

Jeg vet ikke om det var mindre lvi før(mine første rotter som jeg fikk i 2002 døde av LVI,selv om dette ikke er såå lenge siden .), men jeg har hørt at levetiden var lengre. Og de har det i andre land også.

Jeg tror det kan skyldes flere ting at rottene lever kortere her, men det er jo vanskelig å sette fingeren p akkurat hva det er.

Jeg har forresten heller aldri sett noen som har skrevet at det er ok med vanlig spon, men jeg er jo kun på forum i danmark, norge, sverige, usa og england så det kan jo hende at de har ulike meninger rundt dette andre plasser. Det kan jo også hende at de vet det, men ikke mener det er en for stor risiko. Jeg vet av flere folk i dk som bruker spon til rottene sine fordi det er billigst.

Tror hun mente deg MissGuardian :cheer:
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

wollf
Gammelrotte

Post by wollf »

du

Post Reply