Løpehjul?

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

cecilie88
Pinky
Posts: 3
Joined: 31 Mar 2011, 14:26

Løpehjul?

Post by cecilie88 »

Hei hei:)

lurer på om rotter kan ha løpehjul?
Husker ikke helt hvor jeg har hørt at de ikke kan ha det...stemmer det at det ikke er bra for ryggen deres? Noen som hvet hvor jeg kan lese om dette?

Takk på forhånd

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Løpehjul?

Post by wollf »

husker ikke hvor du kan lese om det, men helt riktig de bør ikke ha løpehjul da det kan være skadelig for rygg, hale og poter....

cecilie88
Pinky
Posts: 3
Joined: 31 Mar 2011, 14:26

Re: Løpehjul?

Post by cecilie88 »

okey, takk for svar. havnet i en diskusjon med en dame i en dyrebutikk om dette. Jeg skulle bare gi henne et råd om at rotter ikke skal ha løpehjul, og hun ble sint og mente jeg burde snakke med mattilsynet om dette, fordi de hadde fått klager fra mattilsynet om at de ikke hadde løpehjul....
Så da ble jeg litt usikker i min sak

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Løpehjul?

Post by torasrotter »

Oi det var jo litt drøyt å be deg om å snakke med mattilsynet da :suspicious: Nei er mange som ikke vet at rotter ikke skal ha løpehjul dessverre..
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Løpehjul?

Post by wollf »

er bare for dumt, desværre vet ikke dyrebutikkansatte nok. men vi kan se om vi finner noen linker så kan du skrive ut å gi til henne.

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Løpehjul?

Post by Tonje! »

Det stemmer at rotter ikke skal ha løpehjul. Du finner en fin artikkel om det her:

http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=262889
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

rattie19
Sofaspiser
Posts: 147
Joined: 30 Sep 2010, 15:34
Location: Sola

Re: Løpehjul?

Post by rattie19 »

ser altfor mange dyrebutikker som har små hjul der de har rottene... Men det finnes jo slike svæææære hjul, 27-30 cm i diameter som selges på nettbutikker? Der rotta ikke bøyer ryggen for å drive hjulet frem?
Thea og Prikken <3

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Løpehjul?

Post by wollf »

rotter er rundt 40 cm inklusive halen

cecilie88
Pinky
Posts: 3
Joined: 31 Mar 2011, 14:26

Re: Løpehjul?

Post by cecilie88 »

takk for link:)

Jeg leste på nettsiden til mattilsynet og fant en brosjyre der det står at rotter skal ha løpehjul...sto ikke noe om hvor store hjulene skal være...det er jo litt rart?

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Løpehjul?

Post by Marit Fosen »

cecilie88 wrote:takk for link:)

Jeg leste på nettsiden til mattilsynet og fant en brosjyre der det står at rotter skal ha løpehjul...sto ikke noe om hvor store hjulene skal være...det er jo litt rart?
Da er det kanskje nødvendig å ta kontakt med Mattilsynet og be dem revidere brosjyrene sine. Også brosjyren om kaninhold gir uriktig info.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

rattie19
Sofaspiser
Posts: 147
Joined: 30 Sep 2010, 15:34
Location: Sola

Re: Løpehjul?

Post by rattie19 »

Wollf: japp, så jeg er generelt skeptisk til løpehjul, men denne: http://www.equinecaninefeline.com/catal ... -4195.html
skal liksom passe ei rotte? Og har vi ikke hatt en tråd før om hjul? Husker ikke hva som ble skrevet der, men om jeg ikke husker feil så er det et spesielt hjul som er tilpasset rotter slik at de ikke løper på seg skader. Jeg skyter et skudd i mørket her, hukommelsen min er ganske så dårlig :nottelling:
Thea og Prikken <3

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Løpehjul?

Post by wollf »

funker sikkert men tviler det var et slikt dyrebutikken hadde

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Løpehjul?

Post by Matmor »

Både
*Flying saucer (en disk beregnet på chinchilla), og
*Wodent wheel
finnes i størrelser som kan brukes på rotte. Begge er laget for å unngå klemmefare. Det er bare å bruke søkerfunksjonen på "løpehjul" eller de to navnene, så kommer det opp informasjon. Men som Wollf sier, de fleste butikker selger hjul som er alt for små, og som ofte har klemmefare også.

rattie19
Sofaspiser
Posts: 147
Joined: 30 Sep 2010, 15:34
Location: Sola

Re: Løpehjul?

Post by rattie19 »

Aha, det var navnene på de som passer til rotter ja :) Men ja, dyrebutikkene har ikke peiling og setter inn små hamsterhjul.. selv sett det flere ganger.
Thea og Prikken <3

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Løpehjul?

Post by Eirorinon »

De som lurer, bør lese den artikkelen det er henvist til over. Ganske kort oppsummert, skal man tro artikkelen, vil det å springe i hjul være feil i forhold til hvordan kroppen til rotta er oppbygd. Den vil ganske enkelt bøyes i feil retning, omtrent som en "u"-form. Det er helt unaturlig for rotta, og kan påføre ryggen store skader, så store skader at den kan få problemer med å bevege seg normalt. Videre vil rotta springe med hodet vendt oppover, noe som påfører den hodepine som følge av spenningen i nakken og mellom skulderbladene. Mange som bruker hjul i rotteburet vil påpeke at rotta ser ut til å elske det. Det fortsetter tross alt å springe i det, så den kan umulig ha det vondt? Jo, det skyldes ganske enkelt at den ikke har noe annet å gjøre, og at den beroliges som følge av endorfinen som utløses ved treningen (noe som føles godt - i alle fall for en stund). Kort sagt kan man si at rotta blir avhengig av å springe i hjulet - den KLARER rett og slett ikke å slutte.

I tillegg har vi selvsagt problemene med at føtter og hender kan sette seg fast mellom sprinklene, med påfølgende konsekvenser. Og noen har kanskje hørt om up-tale? Det innebærer at halen til rotta går i en bue oppover, noe som igjen kan gå utover balansen som rotta er så avhengig av. Dette har jeg lest at skyldes nettopp hjulspringing.

Uansett hva slags hjul man bruker, eksempelvis ufohjul der man springer på et "skrått brett" og ikke kan sette fast hender, føtter og hale, så vil det finnes ulemper med løpehjul for rotter. I alle fall så vidt jeg kan se. Og hvorfor ta sjansen? Anskaffer man seg rotter, må man sørge for at de har STORE bur, at de får rørt seg mye - også utenfor buret mener jeg - og at de får mye oppmerksomhet av sin eier. Vel, dette var mitt bidrag.

Post Reply