Hampestrø / hampstrø - bedre enn Yesterday's News?

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Hampestrø / hampstrø - bedre enn Yesterday's News?

Post by Tonje! »

Tittet litt tilfeldig på forskjellige nettbutikker da jeg snublet over dette strøet:
http://www.petworld.no/index.php?nr=90& ... &startrow=

Hva tenker dere? Noen som har erfaringer med dette eller liknende strø? Først og fremst, er det bra for rottenes luftveier? Støver det? Og, er det bedre mot lukt enn Yesterday's News er?

Synes forresten det er vanskelig å sammenlikne pris. Jeg betaler ca 109 kr for en sekk med 4,54 kg YN. Er det da billigere eller dyrere med 25 liter hampestrø tro?
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

MissGuardian

Re: Hampestrø / hampstrø - bedre enn Yesterday's News?

Post by MissGuardian »

Pris vet jeg ikke, men mine YN sekker tror jeg var nermere 50liter(hadde i en 55l boks).. Jeg betalte 198kr for en sekk..

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Hampestrø / hampstrø - bedre enn Yesterday's News?

Post by Tonje! »

Det er forskjellig størrelse på YN-sekkene. Sekken min på 4,54 kg er desidert ikke 50 liter :P
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

MissGuardian

Re: Hampestrø / hampstrø - bedre enn Yesterday's News?

Post by MissGuardian »

Tonje! wrote:Det er forskjellig størrelse på YN-sekkene. Sekken min på 4,54 kg er desidert ikke 50 liter :P
Nei det vet jeg :bleh: Men da har du flere å sammenligne med :wink: Min er 13,5kg tror jeg..

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Hampestrø / hampstrø - bedre enn Yesterday's News?

Post by Tonje! »

MissGuardian wrote:Nei det vet jeg :bleh: Men da har du flere å sammenligne med :wink: Min er 13,5kg tror jeg..
Åja sånn sett ja! Da skjønner jeg, takk! :cheerful:
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

MissGuardian

Re: Hampestrø / hampstrø - bedre enn Yesterday's News?

Post by MissGuardian »

14 kg hampstrø(biobase) på lux koster jo 119dkk..
Da har du litt mer likt en sekk med YN til sammenligning :bleh:

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Hampestrø / hampstrø - bedre enn Yesterday's News?

Post by Larm »

Jeg har brukt Lux sitt hemp strø, og jeg foretrekker Yesterdays News. Hemp støver masse og spruter ut over hele gulvet.
Eventuelt kan du jo kjøpe nettbutikken sitt strø :cheeeers:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Hampestrø / hampstrø - bedre enn Yesterday's News?

Post by torasrotter »

Jeg synes motsatt.. Jeg bruker lux sitt hemp strø (med sånn mentol-lukt) og jeg elsker det! Det er drøyt, rottene lukter mindre og det er utrolig billig :cheeeers:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Hampestrø / hampstrø - bedre enn Yesterday's News?

Post by Tonje! »

Ser at det er forskjellige erfaringer, ja. Torasrotter, støver/spruter ikke strøet ditt? Vil ikke ha et strø som sprer seg utover overalt, det er jo noe av det som er så genialt med YN, at det forblir i dohjørnene :P

Strøet fra NTF er horribelt dyrt når man legger til fraktkostnadene. YN koster ca 23 kr per kg der jeg kjøpet det, mens NTF sitt strø vil koste totalt 43 kr per kg med porto, sett at jeg kun kjøper én sekk. Og jeg tror ikke jeg har plass til å lagre mer enn én sekk av gangen i min knøttlille leilighet. Kjipt at det er sånn, ellers kunne jeg vært åpen for å prøve strøet.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Hampestrø / hampstrø - bedre enn Yesterday's News?

Post by torasrotter »

Jo det søler nok litt.. Jeg har rottene i et eget rom, så for meg er det ikke verdens undergang hvis det er litt strø på gulvet.. Jeg synes ikke det søler så mye fra furret buret, men jenny buret søler det ekstremt mye i..Hvaslags bur har du?? Jeg vet at lux selv bruker hamp, og hun har royal suite bur.. Men vi fikk beskjed om å beholde skoene på når vi var på besøk, selvom jeg synes ikke det var mye strø på gulvet.. Det lukter også utrolig lite.. Jeg kunne nesten ikke kjenne noe rottelukt ho lux, og hun har mange rotter :)
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Hampestrø / hampstrø - bedre enn Yesterday's News?

Post by Tonje! »

Jeg har strøet i to hjørnedoer i buret, så kantene på den som vender ut av buret er jo høye, mens kantene inn mot buret er ganske lave. Hadde kanskje blitt mye bøss rundt omkring inni buret. Men igjen, er det bedre mot lukt enn YN så er det kanskje likevel verdt et forsøk. Jeg hater lukt! :P
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Hampestrø / hampstrø - bedre enn Yesterday's News?

Post by Eirorinon »

Larm; vil dette med at hemp støver variere fra merke til merke, eller gjelder det hemp generelt?

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: Hampestrø / hampstrø - bedre enn Yesterday's News?

Post by Skaubytroll »

Tonje! wrote:Ser at det er forskjellige erfaringer, ja. Torasrotter, støver/spruter ikke strøet ditt? Vil ikke ha et strø som sprer seg utover overalt, det er jo noe av det som er så genialt med YN, at det forblir i dohjørnene :P

Strøet fra NTF er horribelt dyrt når man legger til fraktkostnadene. YN koster ca 23 kr per kg der jeg kjøpet det, mens NTF sitt strø vil koste totalt 43 kr per kg med porto, sett at jeg kun kjøper én sekk. Og jeg tror ikke jeg har plass til å lagre mer enn én sekk av gangen i min knøttlille leilighet. Kjipt at det er sånn, ellers kunne jeg vært åpen for å prøve strøet.
Er det noen i nærheten du kan kjøpe sammen med da? Så kan dere dele porto?
Eller så går det an å ta seg en søndagstur til Enebakk :rofl: I forbindelse med harrytur til Töcksfors eller noe :rofl:
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Hampestrø / hampstrø - bedre enn Yesterday's News?

Post by Tonje! »

Skaubytroll wrote:Er det noen i nærheten du kan kjøpe sammen med da? Så kan dere dele porto?
Eller så går det an å ta seg en søndagstur til Enebakk :rofl: I forbindelse med harrytur til Töcksfors eller noe :rofl:
Har regnet på det igjen, og Yesterday's News koster nå omtrent 19 kr per kg der jeg kjøper det fra.
Kjøper man tre sekker med NTF's strø på en gang vil det sammen med port koste nesten 37 kr per kg.

Denne prisforskjellen er alt for stor til at det for meg er verdt å prøve NTF's strø dessverre. Og det er ikke ofte jeg er på harrytur heller, hehe.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Gittiamo
Stjeler mat
Posts: 86
Joined: 29 Jul 2010, 16:25
Location: Oslo

Re: Hampestrø / hampstrø - bedre enn Yesterday's News?

Post by Gittiamo »

Hampstrø. Ingen over og ingen ved siden av!! YN synes jeg bare var ræl og håpløst. De bare dytta det vekk og dreit rett på burbunnen i stedet. Så jeg måtte tape fast aviser i dohjørnet for YN ble jo bare dytta unna. Hampstrø ligger og rottene ligger oppi dette og sover også. De lå aldri på YN og sov.

Jeg reiser til TamAlna og kjøper det der. Kjøpte en sekk for 200,- for en måned siden og jeg har 3/4 igjen av sekken.

Aldri mer YN her - kun hampstrø (evnt har jeg lyst til å prøve havrehalmstrø da jeg har tro på havrehalmen og dens egenskaper som naturlig bakteriehemming - må bare finne noen som selger dette)

Post Reply