Brukt bur - OK pris?

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Alicia&Heksen
Pinky
Posts: 29
Joined: 07 Jul 2011, 16:03

Brukt bur - OK pris?

Post by Alicia&Heksen »

Jeg har fått tilbud om å kjøpe et brukt Jenny-bur til 400,- Man ser at det er brukt, men det er helt og fint, og jeg tenkte at med en omgang med vann og såpe (klorin) og kanskje ny lakk, så ville det bli brukbart til mine to små som nå bor i et hamsterbur :sad: Det var ingen hyller eller annet utstyr med i buret, men regner med jeg skal klare å få laget noe selv til jeg evt får kjøpt hyller å sette i. Er dette en ok pris for et slikt bur? Det var ihvertfall MYYYE større enn det de har nå! Har vært på en dyrebutikk her vi bor, men de har ikke særlig utvalg av bur der så jeg vet ikke hva de ligger på i pris.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Brukt bur - OK pris?

Post by Matmor »

Hvis burskuffen er hel og buret ikke er rustent synes jeg prisen er svært gunstig. Jennyburene ("vanlig type", ikke JennyKD) har små bur-dører. Han man store hanrotter går man fort lei de små åpningene, men med småvokste hanner er det ikke så farlig. Og så spørs det alltid hva alternativet er. Jeg klarte meg et par år med bur med små dører til hanner, og hvis buret ikke koster mer enn 400,- pluss lakk er det ikke mye i månedlig "husleie" hvis du kan beholde det ut levetiden for rottene. :cheerful:

Alicia&Heksen
Pinky
Posts: 29
Joined: 07 Jul 2011, 16:03

Re: Brukt bur - OK pris?

Post by Alicia&Heksen »

Buret hadde en stor luke i taket og så var det små luker på veggene. Jeg tror nok jeg skal kunne leve med buret i årevis sammenliknet med det vi har nå.

Alicia&Heksen
Pinky
Posts: 29
Joined: 07 Jul 2011, 16:03

Re: Brukt bur - OK pris?

Post by Alicia&Heksen »

I dag skal vi hente ny-buret til små-jentene våre :cheesy: :rofl: :cheesy: Så nå har vi vært til innkjøp av klorin, så får vi se hva som blir av det når det er ferdig vasket og skrubbet. Sannsynligvis kommer jeg til å lakke det, men får se om det er nødvendig først.
Buret har ingen hyller, og nå har jeg strekt lommeboka nok denne mnd, så jeg har ikke råd å kjøpe heller. Så tips og ideer til hyller/innredning mottas med stor takk.

Det jeg har å ha i buret så langt er en hjemmelaget hengekøye (som de hater), 2 stoffposer som brukes som hus. En plastboks som kan henges på sprinklene og brukes som hus. 3 stiger og et lite tau + noen fleecebiter som det har på soveplassene sine. Tenkte jeg skulle ta en isboks å lage hus av også og så har jeg sånn plast-dings fra Ikea som man har tomme plastposer i. Lurte på om jeg skulle henge den i buret også.

anni

Re: Brukt bur - OK pris?

Post by anni »

Man kan lage en myk hylle med å klippe til et håndkle i passe str og strekke det ut som en hylle, feste det med klyper, binders eller streng.
Små pappesker blir som regel godt likt, de gnager gjerne på de men er jo lett å erstatte.
En tom isboks er grei å bruke som do.
Man kan henge opp små kurver hvis man har.
En tom 1,5 liter brus kan man klippe til og ha som rør, bare puss kantene med sandpapir så ikke de skjærer seg.
Hengekøyer er lett å lage av vaskekluter.
Det er masse man kan bruke som ikke koster all verden, bare bruk fantasien. :cheer:

Post Reply