Sykebur!

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Sykebur!

Post by Lillelunde »

Hei!
Jeg lurer på hvordan sykebur dere har? Har et sånn typisk marsvin bur for øyeblikket, men syns at det er litt skummelt mht. avstanden mellom sprinklene på toppen! Jeg klarer jo nesten å stappe hånden min igjennom :crazy:
Vurderer om jeg skal kjøpe et sånnet: http://www.lux-shoppen.dk/criceti-p-551.html ? Vet ikke om det er for lite? Har 4 forskjellige bur, men 3 er store og et er et marsvinbur, og marsvinburet tør jeg ikke bruke lenger.. Så derfor lurer jeg på hvordan bur dere har som sykebur? :grin:
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Sykebur!

Post by Matmor »

Dette buret ser ut til å ha en fin størrelse og dekker behovet for lett adkomst med stor luke.
Personlig foretrekker jeg bur som ikke har sprinkler som er lette å klatre i. Her kommer jo ikke rotta så høyt opp, men likevel.... Den vanligste årsaken til at jeg har rotter i sykebur, er at de har vrikket en fot og helst ikke skal klatre, eller at de er omtåket etter en operasjon og ikke skal klatre. Derfor bruker jeg for det meste et plast katte- eller hundebur som sykebur: En Atlas 10 eller Pet Voyageur 40 er det jeg har. Det finnes kattebur med mindre sprinkler, som vil være bedre egnet til helt små rotter. Men guttene mine har blitt så raskt store at det aldri har vært noe problem.

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: Sykebur!

Post by Lillelunde »

Så du vil egentlig ikke anbefale dette? Det ene gullet skal snart operere, og vil ha et fint bur til henne.. men syntes at marsvinburet er for riski for henne, hun kan liksom komme seg ut av sprinklene... :crazy: Hun er ikke så svært klatreglad heller, liker seg helst på bakkenivå og unngår å klatre i gitter :grin:
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Sykebur!

Post by Matmor »

Buret er helt fint, det. Jeg har hatt dårligere egnede sykebur før. Men selv foretrekker jeg altså "fly-bur"-typen til hund og katt for syke rotter. Jeg aner ikke hva de koster i forhold til buret du ser på, for jeg har fått det ene mitt, og kjøpte det andre på bruktbutikk...

Miss Sofie

Re: Sykebur!

Post by Miss Sofie »

Et sygebur.. ja..
Det kommer lidt an på hvordan man definerer sygebur.
Er det en rotte der skal holdes alene fordi den af den ene eller anden grund ikke skal i kontakt med andre rotter, så er buret ganske fint.

Men snakker vi om en rotte, der fx er kommet til skade, så der et faktisk allerbedst at finde så lille et bur som overhoved muligt, så rotten skal bevæge sig så lidt rundt efter mad og vand.
Vi har haft en rotte med brækket ben og det vigtigste er at holde den i ro!
Her har vi med succes brugt:
Gabber bur: http://www.lux-shoppen.dk/criceto-gabber-p-239.html
Bernie bur: http://www.lux-shoppen.dk/bernie-pink-p-667.html
Det er 2 forskellige størrelse bure, så det kommer an på hvad man helst vil ha.

Vi bruger som udgangspunkt altid et Ruffy og et bur lignende det du selv linker til (Criceti 15).
Det er også den type bur, som vi bruger til barselsbur.
Det fungerer godt som parringsbur også (hvis freddyburet er optaget).
Og det fungerer rigtig godt, hvis en rotte skal væk fra gruppen.
Det kan indrettes rigtig fint også.

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: Sykebur!

Post by Lyngrottene »

Jeg har ett ruffy bur, og det er helt ypperlig, for da kan man fint ha plass til mat og hus uten plass mangel. Og gitteret er ett must her med tanken på vannflaske. Har ikke hatt noen som har brekt noe, men har hatt opererte rotter og med en forstuet ankel (hoven fot) og dette gikk kjempe flott
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

anni

Re: Sykebur!

Post by anni »

Jeg bruker et hamsterbur, det er 40 cm langt, 38 cm høyt og 30 cm dypt. Grei størrelse som sykebur eller hvis jeg har en rotte med bebyer.
Bruker også å ha rottene i det buret når jeg skal gjøre reint det store buret.
:cheer:

Post Reply