Tisser på hylla..

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Usagi-Zakura
Omegarotte
Posts: 131
Joined: 27 Sep 2010, 22:21
Location: Klæbu

Tisser på hylla..

Post by Usagi-Zakura »

Jeg vet det er en noen tråder om dotrening alt, men selv om jeg har prøvd å legge strø i kassene får jeg det ikke helt til...
Mesteparten av lorten ender i kassen, jeg har to, for alle tilfellers skyld, en ilderkasse i bunnen av buret og en større plastboks på toppen. (Hadde en hamsterdo der før men de bæsjet bare overalt rundt den). Det er bare strø i disse to kassene, resten av buret er enten bart (plastbunnen og en trehylle) eller fleece (på taket, hvor det står et hamsterbur som fungerer som topetasje.)
Selv om de bruker disse kassene endel havner det jo noe utenfor, men av og til, fullstendig uten forvarsel finner jeg masse lort på midthylla, som er laget av tre (den er vannsikker så det er ikke det...) nå for tiden tisser de masse der. Jeg har prøvd å tørke det opp og legge papiret i dokassen men de fortsetter bare!
Fra tid til annen bæsjer de også i senga si.

Hva kan man gjøre med to jenterotter med så tilfeldige do-vaner?

MissGuardian

Re: Tisser på hylla..

Post by MissGuardian »

Om det er det samme for deg aner jeg ikke..
Men mine begynne å bæsje andre steder hvis de mener at dokassene blir for skitten. Bytter jeg strø, så pleier de gå i kassene igjen.
Tisser gjør de akkurat der de passer dem uansett..
Men en stein i dokassene kan hjelpe(det oppmuntrer dem til å tisse på steinen, men hvorfor vet jeg ikke).

Men litt utenfor kassene blir det her uansett.. særlig hvis jeg ikke har plassert kassene akkurat der DE vil ha den.. Hjelper fint lite med mine å sette kassene der det passer mine, hvis de ikke er enig :nottelling:

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Tisser på hylla..

Post by Marit Fosen »

I jennyburet, med nakne hyller, var det mye tissing på hyllene, spesielt den øverste. Med fleecetepper på hyller og bunner er det slutt på tissing utenom dokassene. Stein i dokassen fungerer, de er helt nedtisset når jeg skifter i dokassene. Det er også, som Helen skriver, viktig at rottene er enig i plasseringen av dokassene. Jeg har begge dokassene plassert i bakre hjørner.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Gittiamo
Stjeler mat
Posts: 86
Joined: 29 Jul 2010, 16:25
Location: Oslo

Re: Tisser på hylla..

Post by Gittiamo »

En helt vanlig stein??

det må testes ut.

MissGuardian

Re: Tisser på hylla..

Post by MissGuardian »

Gittiamo wrote:En helt vanlig stein??

det må testes ut.
Jepp vanlig stein.

Mine bruker den ikke så mye tror jeg, men vet at det vanligvis funker.

Usagi-Zakura
Omegarotte
Posts: 131
Joined: 27 Sep 2010, 22:21
Location: Klæbu

Re: Tisser på hylla..

Post by Usagi-Zakura »

Det skal jeg prøve. Takk.

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Tisser på hylla..

Post by Marit Fosen »

Gittiamo wrote:En helt vanlig stein??

det må testes ut.
Jeg vet ikke om det har noe å si, men bruker kulestein i passe størrelse.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Gittiamo
Stjeler mat
Posts: 86
Joined: 29 Jul 2010, 16:25
Location: Oslo

Re: Tisser på hylla..

Post by Gittiamo »

Dette er kanskje svaret på hvorfor de alltid skal tisse på mag-boy'en min :sjokkert: (to magnetkuler for massering)

Post Reply