Hvordan vasker dere bur?

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: Hvordan vasker dere bur?

Post by Tifa »

Marit Fosen wrote:
Tifa wrote:Jeg "skrubber" først med våt svamp med bakepulver, og går over med eddik-vann i en sprayflaske etterpå, som tørkes av. Bruker stort sett denne metoden uansett hva jeg vasker (bad, kjøkken etc.). Eddik er desinfiserende og tar dessuten bort lukt, uten å selv lukte (eddiken i seg selv lukter ikke godt, men blir borte innen noen minutter). Bakepulveret er veldig bra for å "etse" vekk flekker osv.

Miljøvennlig, økonomisk og ikke testet på dyr :cheerful:
Eddik kan anbefales som rengjøringsmiddel. Ikke noe annet fjerner lukt så effektivt som eddik. Takk for tipset om bakepulver! Det har lett for å bli vanskelige flekker i kaninenes dokasser.
Ja, skader ikke å prøve i alle fall :cheerful: Det har tatt fettflekker på kjøkkenet som andre rengjøringmidler ikke har klart her :)

Tips; eddik fjerner også sølt hårfarge på vask og do, om noen ville vite det! Haha :grin:
Rotteløs :trist:

Titovn
Sover i do
Posts: 236
Joined: 18 Jan 2011, 23:39
Kjønn: Kvinne
Location: Vestfold

Re: Hvordan vasker dere bur?

Post by Titovn »

Takk for tipset med bakepulver og eddik! :D

Men siden noen rotter kan plages av LVI av det, finnes et noe "regel" på hvordan blande ut eddik og vann? sånnf.eks 1/4 eddik og 3/4 vann - hvis dere skjønner hva jeg mener ? :nottelling:
If you live among wolves, you have to act like a wolf.

Måtte dere alle kose dere på de evige osteenger - høyt elsket, dypt savnet, men aldri glemt
Kiba Luna Atelah Shax Blue Rebel Mimmi Theodorine Mirax Leah Malin Honey Zenia Zuki Alma Wilma Tundra Una Revanta

MissGuardian

Re: Hvordan vasker dere bur?

Post by MissGuardian »

Titovn wrote:Takk for tipset med bakepulver og eddik! :D

Men siden noen rotter kan plages av LVI av det, finnes et noe "regel" på hvordan blande ut eddik og vann? sånnf.eks 1/4 eddik og 3/4 vann - hvis dere skjønner hva jeg mener ? :nottelling:
Jeg aner ikke.. Finnes kanskje, men jeg vet ikke om den, så jeg har sluttet helt med det, siden mine ble ganske mye plaget..
Vet ikke om det er LVI de får, men får i alle fall luftveisplager(og det er jo ikke så rart sånn som det lukter!)
Ville vel i grunn gått for at hvis du kan lukte det så kan de bli plaget.. og så skylle/vaske godt av etterpå...

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Hvordan vasker dere bur?

Post by Tonje Lenore »

Pleier å bruke klor jeg da, det tar knekken på alt som heter bakterier og møkk + lukt! :cheesy:
Blander det med vann, vasker og skyller godt med varmt vann etterpå :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Titovn
Sover i do
Posts: 236
Joined: 18 Jan 2011, 23:39
Kjønn: Kvinne
Location: Vestfold

Re: Hvordan vasker dere bur?

Post by Titovn »

Jaja, får prøve oss litt frem her da, ogs får jeg bare være veldig forsiktig :cheer:
If you live among wolves, you have to act like a wolf.

Måtte dere alle kose dere på de evige osteenger - høyt elsket, dypt savnet, men aldri glemt
Kiba Luna Atelah Shax Blue Rebel Mimmi Theodorine Mirax Leah Malin Honey Zenia Zuki Alma Wilma Tundra Una Revanta

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: Hvordan vasker dere bur?

Post by Tifa »

Titovn wrote:Takk for tipset med bakepulver og eddik! :D

Men siden noen rotter kan plages av LVI av det, finnes et noe "regel" på hvordan blande ut eddik og vann? sånnf.eks 1/4 eddik og 3/4 vann - hvis dere skjønner hva jeg mener ? :nottelling:
Det jeg har i sprayen min lukter bare svakt eddik. Tror kanskje det er ca 1/6 eddik bare. Også skyller jeg godt etterpå. Jeg har aldri opplvevd at mine har blitt dårlige av det :)
Rotteløs :trist:

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Hvordan vasker dere bur?

Post by Eirorinon »

Jeg har et slikt bur: http://www.petcentreonline.co.uk/ecomme ... ct~989.htm
Det sier seg vel kanskje selv at det ikke er særlig praktisk å pakke dette buret i dusjen og skylle det.
Men hver uke løfter jeg av burtoppen, tar av 2.etasjens plattform, fjerner deretter gitteret på førsteetasjen, og tar ut 1.etasjens plattform. Dette er kanskej litt vanskelig de første gangene, og det er lettest å være to, men jeg klarer det fint alene ;) Disse hovedplattformene tar jeg som regel med i dusjen (med mindre det er så lite skittent at jeg kan ta det med en klut eller noe). Skrubber med oppvaskbørste, bruker vann og zalo. Skyller godt. Selve burgitteret tar jeg bare en gang i blant. Det meste av inventar som ikke kan vaskes i vaskemaskinen skrubbes på samme måte, med vann og zalo, bare at jeg gjør det på kjøkkenet. Skyller godt. Hengekøyer osv vaskes i vaskemaskin med parfymefritt vaskemiddel (som jeg gikk over til for fullt i dag, da rotter kan reagere på vaskemidler med parfyme). Annet inventar, som består av hovedsakelig sprinkler og slikt, vasker jeg gjerne ved hjelp av en bløt/fuktig klut som jeg tar antibac på. Er litt vanskelig å få skylt bort zaloen på slikt inventar ordentlig i springen, og orker ikke å dra meg med alt sånt på badet hver uke.
Buret vaskes altså en gang i uka, og i hovedsak vaskes alt av inventar.

Gittiamo
Stjeler mat
Posts: 86
Joined: 29 Jul 2010, 16:25
Location: Oslo

Re: Hvordan vasker dere bur?

Post by Gittiamo »

Tømmer buret og putter alle ting, som ikke er i stoff, inn i dusjen og spyler godt med glovarmt vann og lar det bli der en stund. En gang i blant skrubbes alt med grønnsåpe også og skylles veldig godt. Men varmt varmt vann funker bra og jeg føler det er tryggere.

Skrubber buret med varmt vann og gryteskrubb og tørker over med klut etterpå. Hender jeg bruker litt grønnsåpe under skrubbingen. Innimellom har jeg også litt eddik i vannet jeg tørker over med. Men er snakk om en klunk oppi vaskebøtta, så er ikke mye eddik. Men prøver å unngå så mye såpe. Såperester er ikke bra for luftveiene.

Gjøres en gang i uka.

I mellomtiden sover gutta i en pappeske eller i reiseburet. De blir nemlig såååå slitne når jeg vasker buret :peewaggle:

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Hvordan vasker dere bur?

Post by Eirorinon »

Rottene mine springer fritt når jeg vasker rotteburet, og insisterer gjerne på å klatre oppå meg for å gjøre rengjøringsprosessen vanskeligere for meg :crazy: Ang. bruk av zalo under burvask; jeg snakket med veterinæren min i dag, og hun sa at det skulle gå greit å bruke zalo. Men man må selvsagt skylle godt. Av vaskemidler for å vaske hengekøyer o.l. sa veterinæren at jeg må bruke parfymefritt - noe som gjelder i forbindelse med alle slags dyr. Dette er en veterinær jeg har inntrykk av at kan mye om rotter.

Gittiamo
Stjeler mat
Posts: 86
Joined: 29 Jul 2010, 16:25
Location: Oslo

Re: Hvordan vasker dere bur?

Post by Gittiamo »

Altså mine spinner fritt rundt de også. Men det velger selv å legge seg i reisebur, pappesker og annet sovbart da de blir slitne av å se meg vaske buret deres :wink:

Ida.K
Sover i do
Posts: 264
Joined: 14 Mar 2011, 16:58
Kjønn: Kvinne

Re: Hvordan vasker dere bur?

Post by Ida.K »

Hvilken såpe er anbefalt til vask av bur egentlig ? :roflmao:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvordan vasker dere bur?

Post by wollf »

bruker burrensemiddel som brukes i labratorier og store bedrifter som zoo og slik. blander det med vann og går over med klut. trenger ikke skrubbe, det bare tørkes vekk uansett dritt. elsker den....

Ida.K
Sover i do
Posts: 264
Joined: 14 Mar 2011, 16:58
Kjønn: Kvinne

Re: Hvordan vasker dere bur?

Post by Ida.K »

Hvilken bruker du da ? :gasp:

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: Hvordan vasker dere bur?

Post by Lyngrottene »

wollf wrote:bruker burrensemiddel som brukes i labratorier og store bedrifter som zoo og slik. blander det med vann og går over med klut. trenger ikke skrubbe, det bare tørkes vekk uansett dritt. elsker den....
Grundrens 22 ?
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

Usagi-Zakura
Omegarotte
Posts: 131
Joined: 27 Sep 2010, 22:21
Location: Klæbu

Re: Hvordan vasker dere bur?

Post by Usagi-Zakura »

Jeg bruker en sprayflaske med grønnsåpevann (Brukte før eget vaskemiddel til dyrebur men det ble så dyrt i lengden, flaskene var kjekke å ha da XD) og litt eddik på de verste flekkene. Tørker buret med tørkepapir.
Bruker også dusjen av og til men siden rotta sitter på badet mens jeg jobber blir det litt vanskelig å sørge for at hun ikke hopper i badekaret mens jeg holder på XD

Post Reply