Hjemmelaget bur?

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
ThomThom
Pinky
Posts: 2
Joined: 22 Sep 2011, 01:03
Location: Oslo

Hjemmelaget bur?

Post by ThomThom »

Hei! :cheerful:
Jeg har tenkt til å lage et bur til mine 2 fremtidige rotter, da dette er for dyrt til å kjøpe.
Så da lurte jeg på om det er noen som har noen tips?

Så langt hadde jeg har tenkt på å bruke min tomme kommode, type: http://www.ikea.com/no/no/catalog/produ ... /10103347/
(beholder den nederste skuffen til rengjøring)
Også kle den inn med en slags netting.
Kan hønse netting brukes?
Eller burde jeg evnt. ha en netting som har større firkanter og litt tjukkere?
+ Hvordan tror dere det kommer til å bli med lukt i forhold til matrialet?

Takk på forhånd for tips! :cheesy:
Mvh:
ThomThom

utmeldt

Re: Hjemmelaget bur?

Post by utmeldt »

ThomThom wrote:Hei! :cheerful:
Jeg har tenkt til å lage et bur til mine 2 fremtidige rotter, da dette er for dyrt til å kjøpe.
Så da lurte jeg på om det er noen som har noen tips?

Så langt hadde jeg har tenkt på å bruke min tomme kommode, type: http://www.ikea.com/no/no/catalog/produ ... /10103347/
(beholder den nederste skuffen til rengjøring)
Også kle den inn med en slags netting.
Kan hønse netting brukes?
Eller burde jeg evnt. ha en netting som har større firkanter og litt tjukkere?
+ Hvordan tror dere det kommer til å bli med lukt i forhold til matrialet?

Takk på forhånd for tips! :cheesy:
Mvh:
ThomThom

Hei og velkommen til forumet! :party:

Først vil jeg si at det er kjempebra at du spør og at du har skjønt at rotter ikke skal bo alene! :grin:

Men så vil jeg også si at om du ikke har råd til å kjøpe bur så synes ikke jeg at du bør skaffe deg rotter, det er viktig at man som eier kan betale for det dyrene trenger.
Rotter koster endel å ha pga veterinærutgifter og det overskrider som oftest kostnadene av utstyr(bur ol) med en hel del!
Dette sier jeg ikke for å være frekk eller slem altså, men pga at det er sannheten og jeg synes det er viktig å være ærlig slik at man kan hjelpe hverandre på veien til et optimalt dyrehold! :cheerful:


Om du alikevel ønsker å bygge deg et bur til dine rotter så synes jeg ikke den kommoden passet, den er laget av tre og vil nok starte å lukte om rottene skulle tisse mye på treverket. Den vil nok også være et skikkeli pes å vaske :bleh:
Jeg har desverre ingen forslag på hva som kan erstatte kommoden da men det beste er nok plast da det ikke trekker til seg væske og er enkelt å vaske :wink:

Netting er jo en viktig del av buret så det er viktig å velge en type netting som er sterk og tyggsikker :wink:
Rotter tygger seg gjennom hønsenetting om de vil så jeg ville gått for kaninnetting eller minknetting da denne er tykkere og sterkere :grin:

Håper du finner ut av det og husk: det er ofte billige bur til salgs på Finn.no :bravo:

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Hjemmelaget bur?

Post by Niana »

Dette minner om det buret jeg hadde planlagt å lage i fjor, men jeg endte opp med å kjøpe bur til slutt, hehe.
Jeg synes det å lage et bur er en veldig godt idé, om man har materialer og kunnskap nok til å få det gjennomført. Det er liksom ingen ende på hva man kan finne på bare man har fantasi nok :cheerful:

Dette var sånn ca hva jeg hadde planer om å lage den gangen, som aldri ble gjennomført :P
Image
:roflmao:

Det som er viktig å tenke på er om rottene klarer å presse seg igjennom nettingen, eller gnage den over. Men jeg er ikke så kjent i nettingverdnen, så jeg vet ikke hvilke typer som finnes :P Og netting uten noe plastlag over (du vet, sånne hvite eller svarte greier det pleier å være over sprinklene i rottebur) kan være vanskeligere å rengjøre. Jeg synes det i hvert fall.
Og i forhold til lukt, vil jeg anbefale å legge en slags beskyttelse over treverket så ikke urinen trekker inn og stinker (både på bunn, vegger og tak) Det må være noe som rottene ikke klarer å rive opp eller knaske tak i. I det buret jeg har nå har jeg en treplate og den har jeg surret inn i tjukk teip som er lett å vaske over.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Hjemmelaget bur?

Post by Tonje Lenore »

Jeg er veldig enig i det Anniken skrev, har du ikke råd til et rottebur, bør du tenke over å gå til anskaffelse av rotter da det koster.
Koster jo så klart å ha dyr generelt, men 'rottebur' er ikke noe billig og det er heller ikke veterinær om rottene skulle bli syke en dag.
Det er veldig greit å ha det i bakhodet, om du så skaffer deg rotter vil jeg råde deg til å legge av ca 500 eller mer pr måned slik at du
har penger om det skulle dukke opp noe - som feks at en av rottene blir syke osv.
Det gjør jeg, har egen konto hvor jeg setter inn penger og om det skulle skje noe så har jeg penger til å betale eventuelle veterinær utgifter, spesialfôr eller bunn osv :cheerful:

Har du ikke råd til å kjøpe bur blir det like dyrt å bygge et bur - men spørs jo om du får tak
i billige materialer da, så klart og hvordan du bygger det!

Image
Jeg har tenkt til å bygge et slikt et, det er en expedit bokhylle fra ikea ( mange som blir gitt bort på finn.no).
Lage to dører med hønsenetting, for halvparten skal være til jentene og den andre halvparten skal være til guttene.
I tillegg på baksiden vil det bli en kryssfiner plate med hønsenetting også, og innvendig vil det bli borret hull slik at de kan
komme seg forskjellige steder inni osv :cheesy:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

ThomThom
Pinky
Posts: 2
Joined: 22 Sep 2011, 01:03
Location: Oslo

Re: Hjemmelaget bur?

Post by ThomThom »

Tusen takk for kjappe svar! :cheerful:

Når det gjelder penger så er egentilig ikke det et stort problem.
Men når jeg ser på burene jeg kan kjøpe i forhold til pris, kommer tanken om at jeg kan fint lage et prosjekt over tid ut av det og få et mye flottere bur til rottene :wink:
Dette er jo absolutt ingen haste sak, da jeg vil lage det best mulig for rottene! :cheer:

Tror det letteste hittil blir å lage en kasse av tre for å så kle det med noe innvendig beskyttelse :cheerful:

Skal lage en tegning til dere når jeg har funnet ut litt mere av matrialene jeg kan bruke, for å så få litt mer feed back :grin:
Mvh:
ThomThom

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Hjemmelaget bur?

Post by Matmor »

Hønsenetting blir for spinkelt for rottene. Det som anbefales er revenetting. Det kan visst kjøpes på en del Felleskjøp-utsalg. :rat:

utmeldt

Re: Hjemmelaget bur?

Post by utmeldt »

Matmor wrote:Hønsenetting blir for spinkelt for rottene. Det som anbefales er revenetting. Det kan visst kjøpes på en del Felleskjøp-utsalg. :rat:

Stemmer det kan man få på FK-butikken :grin:
Men mink og kaninnetting kan også brukes , det er sterke saker det også og finmasket . brukte kaninnetting til ilder selv i sommer og det var supert! tjukk og go netting som ikke gir etter for sterke rovdyrklør og tenner!
ganske hard netting så ikke gjør som meg å vær bar på henda :sarcastic: Bruk hansker!! :nottelling:

Lykke til!! :grin:

anni

Re: Hjemmelaget bur?

Post by anni »

ThomThom wrote:Hei! :cheerful:
Jeg har tenkt til å lage et bur til mine 2 fremtidige rotter, da dette er for dyrt til å kjøpe.
Så da lurte jeg på om det er noen som har noen tips?

Så langt hadde jeg har tenkt på å bruke min tomme kommode, type: http://www.ikea.com/no/no/catalog/produ ... /10103347/
(beholder den nederste skuffen til rengjøring)
Også kle den inn med en slags netting.
Kan hønse netting brukes?
Eller burde jeg evnt. ha en netting som har større firkanter og litt tjukkere?
+ Hvordan tror dere det kommer til å bli med lukt i forhold til matrialet?

Takk på forhånd for tips! :cheesy:
Mvh:
ThomThom
Velkommen :happy:
Jeg ville heller satset på et brukt bur, eller 2 brukte mindre bur satt oppå hverandre.
De fleste som lager et bur av tre kjøper seg et av plast eller metall senere pga trebur er tunge å holde rein og lukter fort.
Lykke til uansett hva du bestemmer deg for.
:cheer:

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Hjemmelaget bur?

Post by Eirorinon »

Så spennende! Gleder meg til å se resultatet, om det blir så du skal bygge bur. Men som flere har nevnt; trematerialer kommer til å LUKTE når de pisser på det, og det kommer de til å gjøre ! :p Så da må du i så fall lage noe ekstramaterialer innvendig, ja. Helt enig med deg i at rottebur er jævlig dyre, men du kan få ganske fine rottebur til en "grei" pris hvis du bestiller fra utlandet :)

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Hjemmelaget bur?

Post by Niana »

Fant en annonnse hvor noen gir bort et flott hjemmelaget bur på Langhus hvis noen er interessert :)
http://www.finn.no/finn/torget/gisbort/ ... e=30589275
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

maggy
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 17 Nov 2011, 23:44

Re: Hjemmelaget bur?

Post by maggy »

ThomThom wrote:Hei! :cheerful:
Jeg har tenkt til å lage et bur til mine 2 fremtidige rotter, da dette er for dyrt til å kjøpe.
Så da lurte jeg på om det er noen som har noen tips?

Så langt hadde jeg har tenkt på å bruke min tomme kommode, type: http://www.ikea.com/no/no/catalog/produ ... /10103347/
(beholder den nederste skuffen til rengjøring)
Også kle den inn med en slags netting.
Kan hønse netting brukes?
Eller burde jeg evnt. ha en netting som har større firkanter og litt tjukkere?
+ Hvordan tror dere det kommer til å bli med lukt i forhold til matrialet?

Takk på forhånd for tips! :cheesy:
Mvh:
ThomThom

Ein kan bruka komoden,men da går det ann å få tilskjært glass å litt vegger å legge i bunnen,slik at en kan ta det ut og vaske det, eit ting som er greit da er å feste gassbunnen og veggene sammen med noe (aner ikje hvad et heter)

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Hjemmelaget bur?

Post by tantepose »

Jeg har tenkt til å bygge et slikt et, det er en expedit bokhylle fra ikea ( mange som blir gitt bort på finn.no).
Lage to dører med hønsenetting, for halvparten skal være til jentene og den andre halvparten skal være til guttene.
Hehe,kjøp likegodt en hel palle!For her vil du fort trenge mere plass etter at jentene og guttene gnager seg inn til hverandre.En natt er rikelig tid til å gnage seg gjennom en romdeler..... :spise:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Post Reply