Spiser opp silikonfugene

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Julirottene<3
Stjeler mat
Posts: 68
Joined: 05 Jun 2011, 17:01
Location: Horten, Vestfold

Spiser opp silikonfugene

Post by Julirottene<3 »

Når jeg skal ha med meg rottene (2 stk) på badet løper de rundt, hopper og leker. Men noen ganger begyner de å gnage på silikonfugene. De kan umulig være særlig bra for dem, og det ødelegger badet, så jeg lurte på om det er noe jeg kan smøre på el. så de slutter? Burde jeg heller slutte å ha dem på badet kanskje? :sadpace:
Ble mamma til Elena og Lexi 10. juli! <3

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Spiser opp silikonfugene

Post by Matmor »

Silikon blir nesten som tyggegummi - det går tvers igjennom systemet uten å tas opp. Silikon er ikke farlig for rottene, men rottene er farlig for badet :)

Dyrebutikker pleier å selge bitterspray'er av forskjellige typer som skal hindre dyr i å tygge på gjenstander. Noen ganger er det effektivt, men det hender man treffer på rotter som ikke bryr seg om smaken. Det er verdt et forsøk, i alle fall. Badet pleier å være lett å gjøre rent, så det kan være et bra sted å lufte rottene. Jeg foretrekker å sitte mindre hardt når jeg skal lufte dem, så jeg har mine på et bord med voksduk over (eller kasserte badehåndklær, laker og slikt) men det er ikke fritt for at de av og til tar seg en jafs av bordet også. Innen jeg får sagt ifra står det et gnagemerke til i bordplaten. Det kan hjelpe å gi dem noe annet å gnage på, for eksempel et tre-hus.

Post Reply