salmiakk

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
hanne
Pinky
Posts: 28
Joined: 01 Jun 2011, 00:51

salmiakk

Post by hanne »

Hei! :cheerful: Går det ann å ta en skikkelig rundvask av rotteburene mine med bruk av salmiakk, eller er det for sterk lukt? Burene begynner å lukte ganske mye, og jeg synes ikke at grønnsåpe har gitt noe spesiell effekt! Evt andre forslag til såpe? :crazy:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: salmiakk

Post by Matmor »

Salmiakk er temmelig irriterende for luftveiene til rottene. For noen år tilbake trodde jeg en av mine var blitt forkjølet, men det skyldtes bare at jeg hadde hatt skapvask med salmiakkvann på kjøkkenet (naborommet). De andre i buret reagerte ikke like sterkt. Nå gasser det sikkert ikke like mye av et bur hvis det blir vasket og skylt, som av et helt kjøkken, men rottene har nesa desto nærmere burbunn og gitter enn naborommet. Hvis jeg skulle ha brukt salmiakk på et bur, ville jeg i alle fall ha gjort det langt unna rottene, skylt buret godt og helst latt det stå litt til lufting utendørs.

Klorin kan også brukes til burvask, og det er noe de fleste har hjemme. Det er de samme problemene med klorin som salminakk, egentlig. Jeg har brukt klorin i forbindelse med lus- og middvask noen ganger, men da har jeg som regel satt rottene over i et annet bur en stund, eller gitt dem en veeeldig lang luftetur før de har kommet inn i klorinburet etterpå. Vask, skyll og lufting som over.

Ellers finnes det andre, mindre sterkt luktende spesialsåper i handelen. Det kan godt hende dyrebutikken i nærheten av deg har noe de anbefaler.
:)

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: salmiakk

Post by Marit Fosen »

Jeg vil anbefale å vaske med eddikvann, det fjerner effektivt lukt. Skyll med rent vann og tørk. Jeg bruker eddikvann når jeg vasker dokasser og dohjørner i kaninbur. Det er noe som virkelig kan stinke. Lukten er borte vekk etter vask med eddikvann, og eddiklukten er borte i løpet av noen få minutter.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

hanne
Pinky
Posts: 28
Joined: 01 Jun 2011, 00:51

Re: salmiakk

Post by hanne »

Tusen takk for tipset!
Men nå lurer jeg på enda en ting jeg :nottelling: Burde jeg ''vaske'' rottene? Det er vell ikke nødvending ettersom at de vasker segselv/hverandre, men hvis de begynner å lukte litt? Har brukt et gammelt fuglebad som seng til dem, men kanskje jeg kan prøve å fylle det med vann og se hva som skjer? Noen som har noen tips angående intrduskjon med vann? :cheerful:

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: salmiakk

Post by tantepose »

Du kan jo fylle det med vann og se om noen vil bade.Det er viktig å passe på at de ikke blir utsatt for trekk,kald luft mens de er våte.Jeg bader aldri rottene mine. :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Post Reply