Yesterday's news..

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
anni83
Stjeler mat
Posts: 75
Joined: 28 Apr 2012, 17:51
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Yesterday's news..

Post by anni83 »

Er det fortsatt dette strøet som er det beste til buret/doen? Begynner og bli en stund siden jeg hadde rotter i hus..

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Yesterday's news..

Post by Vitania »

YN består av 50% avis og 50% tre, men de vil ikke spesifisere hvilke tretyper. Back2Nature og Toalätt er fine erstatninger for YN. (:
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Yesterday's news..

Post by wollf »

Bak pakken til yn står det 100% paper. Og det gjør det også alle steder på nett. Brukt yn i alle år uten problemer eller mistanke om at det kan være tre i det. Har du noen kilder å vise til? :huh:

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Yesterday's news..

Post by Vitania »

Jeg vet det står det på pakken, og de skriver det ikke noen steder offentlig men om man sender mail til de så forteller de deg at det er 50% papir og 50% tre (hard and soft wood)
Kan vise til tidligere mail fra de.
Thank you for contacting Nestlé Purina PetCare Company.

We appreciate your interest in our products. Our Purina(r) Yesterday's News(r) brand Cat Litter Made with Recycled Paper - Unscented - Original Texture consists of 50% Recycled Paper (Newspaper, Magazine, Office Paper, Kids Homework, Corrugated Cardboard Material) and 50% Wood Pulp (Hard and Soft Wood). Please know that our scented variety does contain Myacide, which is an antimicrobial agent used to prohibit the growth of odor-causing bacteria.

We hope you find this information helpful.

Again, thank you for visiting our website.
Og at man aldri har hatt problemer betyr ikke at andre ikke kan få det. Vet om flere som har brukt spon til alle sine dyr i alle år uten problemer, men de fleste her vet at spon ikke er bra.
Det er nok ikke så gale, men jeg blir skeptisk når de ikke en gang informerer om det.
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Yesterday's news..

Post by Matmor »

Uhm... det kan lønne seg å slå opp wood pulp :oops:
Beskjeden fra firmaet er rett og slett at de bruker 50% resirkulert papir, og 50% ny papirmasse. Såpass behandlet som papirmassen blir før den bli Yesterdays News er det nok ikke mange fenolene igjen.

Men det er jo bare å lukte på materialet. Hvis det ikke lukter av furu eller gran burde det være rent nok.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Yesterday's news..

Post by wollf »

Papir er jo laget av tre :boing: :boing:

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Yesterday's news..

Post by Vitania »

Jeg har reagert på at det lukter batrær før, er eneste grunnen til at jeg videreformidler det.
Jeg tror nok ikke det er skadelig, men når jeg kjente lukten av bartrær første gang jeg åpna posen borforklarte jeg med at det var selve posen, ikke strøet, men nå virker det mer naturlig at det er tre som lukter.

Og jeg har vist lest mer hva jeg ønsker for ordet "pulp" har forsvunnet fra meldingen når jeg har lest den. :flau:
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Yesterday's news..

Post by wollf »

Jeg synes det lukter det samme av yn sin det gjør av papirmasse da jeg lager egene ark, eller som det lukter på kleivfoss

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Yesterday's news..

Post by Vitania »

Jeg synes ikke det. Jeg har reagert på lukta fra dag en. Men bortfoklarte det med at det var papirposen som lukta.
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

anni83
Stjeler mat
Posts: 75
Joined: 28 Apr 2012, 17:51
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Yesterday's news..

Post by anni83 »

Tusen takk for info. Her var det litt nytt og sette seg inn i ja :cheer:

Post Reply