Endeli lov tel å få rotte!

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Endeli lov tel å få rotte!

Post by WillyWonka »

Er mye å lære om rotter :) Det står veldig mye rundt om på forumet :) I tillegg kan du bruke søksfunksjonen oppe i høyre hjørne :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Endeli lov tel å få rotte!

Post by sanca »

Velkommen hit! :cheer:
Det er ikke sjelden ansatte på dyrebutikker gir feil informasjon om rotter (og andre dyr), nei, hvis du leser litt på forumet her vil du fort finne uttallige eksempler på det... Det er dessverre slik, men det er jo veldig godt at du fant fram til oss her :cheerful:

Back2Nature koster ganske mye for en stor sekk, men den vil holde i mange uker, opptil et par mnd, vil jeg tro. Det går faktisk også an å bruke avispapir i bunnen, men det blir veldig fort lukt, og må kanskje byttes så ofte som hver dag... Selv bruker jeg fleecetepper i buret, og det er et billig alternativ, men krever at jeg vasker ca en vaskemaskin annehver uke. I tillegg til teppene har rottene mine hjørnedoer, der jeg har back2nature-strø, og gutta har blitt ganske så renslige... Med tepper og strø bare i doene, holder en sekk B2N i mange måneder.

Lykke til med rotte-leiting, håper du snart kan hente et par kosetotter hjem til deg! :happy:
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

HildeT
Sover i do
Posts: 203
Joined: 08 Aug 2012, 12:56
Kjønn: Kvinne
Location: Kongsberg

Re: Endeli lov tel å få rotte!

Post by HildeT »

back 2 nature kostet mindre enn carefrsh da jeg kjøpte det, kjøpte en stor sekk 30 liter og
Jeg bruker den i dokasser, da den varer lenge :cheerful:

en stor pakke med natural carefresh koster ca 375 kr og ultra koster over 400, iallefall
der jeg handlet det. Jeg liker ikke carefresh da det STINKER etter noen timer i buret og
det støver mye synes jeg.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Endeli lov tel å få rotte!

Post by wollf »

det lukter fort ja. er mest til pynt egentlig. rottene elsker det da. sover på bunnen pga det er så mykt. men upraktisk

HildeT
Sover i do
Posts: 203
Joined: 08 Aug 2012, 12:56
Kjønn: Kvinne
Location: Kongsberg

Re: Endeli lov tel å få rotte!

Post by HildeT »

Liker ikke carefresh i det hele tatt, rottene ble dekket i støv
når de sov på det.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Endeli lov tel å få rotte!

Post by wollf »

hm.. har rosa carefresh og hvite rotter men ikke sett noe støv. men uansett så er det nok mest for syns skyld. har det i reise kasser da det holder godt på varmen, ellers er det nok bare for å pynte opp

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Endeli lov tel å få rotte!

Post by wollf »

river man i avlispapir kommer det papir støv da også. så tror ikke det støvet er så farlig, men lukter det gjør det

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Endeli lov tel å få rotte!

Post by kikky »

Syntes ikke det lukter så ille jeg da, men så er mine tasser blitt flinke til å bruke toan sin, for det meste :cheerful:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

HildeT
Sover i do
Posts: 203
Joined: 08 Aug 2012, 12:56
Kjønn: Kvinne
Location: Kongsberg

Re: Endeli lov tel å få rotte!

Post by HildeT »

Det støvet så mye at jeg begynte å nyse av det og det
gjorde rottene mine også.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Endeli lov tel å få rotte!

Post by wollf »

kikky wrote:Syntes ikke det lukter så ille jeg da, men så er mine tasser blitt flinke til å bruke toan sin, for det meste :cheerful:
mine bruker også do, men kan ikke forvente at de yngste skal lære det med en gang. og så setter maten seg godt nedi og lukter fort

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Endeli lov tel å få rotte!

Post by wollf »

HildeT wrote:Det støvet så mye at jeg begynte å nyse av det og det
gjorde rottene mine også.
usj da... har ikke merket det så mye her og jeg har sorte gulv så burde jo vises. men ikke tenkt å bruke det igjen uansett. rosa strø rundt buret på sorte gulv er ikke lekkert

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Endeli lov tel å få rotte!

Post by kikky »

Du må ha fått en støvat pakke, merker ikke stort til det her. Klart det støver litt, men ikke noe jeg regarer på selv om jeg står inni "glassburet" og romsterer. :boing:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

HildeT
Sover i do
Posts: 203
Joined: 08 Aug 2012, 12:56
Kjønn: Kvinne
Location: Kongsberg

Re: Endeli lov tel å få rotte!

Post by HildeT »

Ja, jeg kan ha vært uheldig med carefreshen :cheerful:

Anja-Mari
Pinglerotte
Posts: 32
Joined: 03 Dec 2012, 13:17
Location: Tromsø

Re: Endeli lov tel å få rotte!

Post by Anja-Mari »

Takk før alle svaran! :boing: :boing:


Æ får ikkje kjøpe sånn carefresj og vi finn ikkje sån back to natur strøa, han pappa synes d e før dyrt me carefresj til noen rotta så han sa at æ får fyringspellets fra fk-butiken eller ingenting å ha i buren :sadpace:

buren har æ kjøpa på pyramiden ja, men æ har snakka mest med ho dama på jekta sin dyrebutikk om rottan, d va ho som sa at man ikke skulle ta det dær me strøan så særiøst men kan rottan dø om æ bruka sånn pellets fra fellesskjøpe? før d vil æ ikke skal at skal sje :sob: :sob: :sob:

Heldigvis så skulle ho me råttan her i tromsø snakke me han pappa om han går me på d, så sku ho prøve å førtell han at d va vikti før dem at dem fikk d som dæm trængte å såm va bra før di... æ å håpa han sir ja tel å høre litt på ho, men han e så sta!! :flau2: :justice:
✿ XoXo Anja Mari ✿

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Endeli lov tel å få rotte!

Post by wollf »

avispapir er gratis :cheerful:
hu dama i dyrebutikken skulle blitt oppringt å fått en skjennepreken

men vi pappaen din dette:

Strø

I buret til rottene skal du ikke bruke strø som støver veldig eller som er laget av bartrær (furu, gran osv.). Kort fortalt kan burstrø av bartrær gjøre skade på leveren og gir dårligere immunnforsvar. Les mer om emnet i artikkelen til Heidi Konestabo, her. Det betyr at vanlig spon/sagflis ikke bør brukes. Istedenfor kan du av kjøpestrø bruke f.eks: BeeKay Bedding. Du kan også bruke avispapir, håndkler o.l.
Kattesand egner seg dårlig da det som oftest støver veldig, er hardt å gå på og klumpesand kan være direkte farlig hvis rottene svelger det.
kilde: http://tamrotter.com/rottehold.php

Post Reply