Lukter bedre før vask, enn etter?

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Lukter bedre før vask, enn etter?

Post by Niana »

Jeg tar ut hyller av alt av plast og vasker med såpe i dusjen, så skylles disse godt etterpå. Mens dette tørker vasker jeg sprinkler o.l med glovarmt vann. Har ikke gått til innkjøp av microfiberklut enda, men bruker billig-kluter fra Rema som jeg kaster etter en bruk eller to :P
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Lukter bedre før vask, enn etter?

Post by Siv M »

jeg tenkte jeg skulle ta en skikkelig bur vask i dag, det er jo helg igjen :jepp:

Ninnin
Stjeler mat
Posts: 50
Joined: 27 Dec 2012, 22:02
Location: Drammen

Re: Lukter bedre før vask, enn etter?

Post by Ninnin »

Jeg har jenterotter, og synes ikke det lukter mer etter vask, men de markerer vel mindre enn gutterotter.

Hyllene vasker jeg rottetiss av hver dag, med klut og vann.

Jeg tar ut alt av buret en gang i uken, og vasker det med varmt vann med litt zalo. Er zalo farligere for rottene enn grønnsåpe?

Bytter alt av strø også en gang i uken, da jeg synes det begynner å lukte litt da.

Vasker hengekøyer og andre tøyting i maskin, med uparfymert vaskemiddel.

Vet ikke helt om det er nødvendig med enn så omfattende vask hver helg jeg, men pleier å ominnrede buret i samme slengen, og det virker som rottene synes det er spennende med nye omgivelser Iallefall :cheerful:

.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Lukter bedre før vask, enn etter?

Post by Siv M »

Ninnin wrote:Jeg har jenterotter, og synes ikke det lukter mer etter vask, men de markerer vel mindre enn gutterotter.

Hyllene vasker jeg rottetiss av hver dag, med klut og vann.

Jeg tar ut alt av buret en gang i uken, og vasker det med varmt vann med litt zalo. Er zalo farligere for rottene enn grønnsåpe?

Bytter alt av strø også en gang i uken, da jeg synes det begynner å lukte litt da.

Vasker hengekøyer og andre tøyting i maskin, med uparfymert vaskemiddel.

Vet ikke helt om det er nødvendig med enn så omfattende vask hver helg jeg, men pleier å ominnrede buret i samme slengen, og det virker som rottene synes det er spennende med nye omgivelser Iallefall :cheerful:

.
:jepp: det lukter mere av urinen til hann rotter å de markerer mere også.
vet ikke om Zalo er værre en grønnsåpe jeg brukte begge deler før , nå bruker jeg bare varmt vann, hvis ikke det sitter veldig godt da tar jeg en liten skvett grønnsåpe i varmt vann, å tørker over med rent vann og ren klut etterpå.

Asterix
Gnager på ledninger
Posts: 100
Joined: 14 Nov 2012, 12:03
Location: Oslo

Re: Lukter bedre før vask, enn etter?

Post by Asterix »

Jeg har brukt zalo, men var veldig nøye med skylle godt av etterpå. Ellers er jeg veldig tilhenger av eddikvann, og rent vann og mikrofiberklut.

Jeg gjør som Ninnin og vasker hele buret og innredningen en gang i uka; teppet i bunnen bytter jeg to ganger i uken, hjørnedoene annenhver dag og hengekøyene litt etter som (teppebiten i sputniken bytter jeg minst en gang hver dag). Hyllene vasker jeg hver dag med mikrofiberklut og vann. Etter at jeg begynte med dette opplegget føler jeg at det har blitt mindre lukt. Jeg har tre gutter.

:cheerful:
Elias og Rémy (05/11/2012)
Émile (08/11/2012)
Matmors Colin Firth (20/01/2013)
Matmors Brentwood (10/02/2013)

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Lukter bedre før vask, enn etter?

Post by Siv M »

Jeg kuttet ut jenny hyllene å satte fast plast kurv hyller rundt på veggene inne i buret i stedet, mye lettere å ta ut å vaske å sette fast igjen etterpå å rotte jentene liker dem :bounce: så jeg tar ut de å vasker de hver dag med varmt vann bare ettersom det danner seg tiss der hver dag, hjørne doen bytter jeg nytt i hver dag og katte doen de bruker i bunnen etter behov. Fleece trekket i bunnen (når jeg bruker det) byttes ut 1 gang i uken sammen med selve bur vasken.henge køyer bytter jeg annen hver dag ca.

Ninnin
Stjeler mat
Posts: 50
Joined: 27 Dec 2012, 22:02
Location: Drammen

Re: Lukter bedre før vask, enn etter?

Post by Ninnin »

Hvor får du tak i plast kurv hyller? Jeg synes Jenny hyllene er noe herk nå som jeg må ha mink netting utenpå buret. Det blir for lang avstand for skruene og jeg sliter noe verre med å få de på plass.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Lukter bedre før vask, enn etter?

Post by Siv M »

Ninnin wrote:Hvor får du tak i plast kurv hyller? Jeg synes Jenny hyllene er noe herk nå som jeg må ha mink netting utenpå buret. Det blir for lang avstand for skruene og jeg sliter noe verre med å få de på plass.
jeg har kjøpt de på europris og nille :cheerful: får i forskjellige farger å størrelser , veldig greie å bruke, lette å tar ikke så stor plass som de jenny hyllene, jeg synes også det var noe herk med de. :thhpt:

Post Reply