Bunnstrø og lukt

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
siljeelise
Stjeler mat
Posts: 90
Joined: 31 Jan 2013, 16:10
Kjønn: Kvinne
Location: Tananger

Bunnstrø og lukt

Post by siljeelise »

Hei.
Jeg har to hunnrotter i bur på soverommet, og kjenner jo at det lukter litt sterkt ofte. jeg har prøvd meg litt frem med forskjellig bunnmaterial. jeg begynte med å ha ikea-mattene ( de til 5 kr) og 2 do-hjørner uten strø. dette gikk for det meste greit, men hvis mattene ble fukitge ble de raskt veldig sure.
etter litt frem og tilbake med mattene har jeg nå Care Fresh ulta i bunnen, dette funker helt greit, men så er det litt dyrt i gjengjeld, men også med dette lukter det. vasker dojørner og hyller/soveigloen så å si hver dag, og hele buret (bunn, alt utstyr og sprinkler) omtrent en gang i uken og ssrayer med Cleanspray ( gul sprayflaske som er dyrevennlig) når jeg vasker.

I de løpet av den siste uken har jeg kjøpt inn noe som heter Cage fresh granueles, et slags pulver man skal blande i bunnmaterialet, som bryter ned urin til bestanddeler som ikke skal lukte. de i dyrrebutikken mente at det skulle gå greit å bruke det til rotter, me når jeg helte litt i buret så jeg jo at det var et fint pulver, men litt lukt i. Kan dette forstyrre luftveiene til rottene, eller bør det gå greit, da det for det meste ligger på bunnen under resten av burmaterialet?

Jeg har også kjøpt meg ein sekk med Corn cob bedding, som er tørkete biter av maiskolbe-kjernen. det står at det ikke er tilsatt noe og er helt naturlig. dette har jeg nå i dohjørnene som et forsøk. Men jeg ser at de sitter å spiser/smaker på dette ofte. det skal jo ikke være farlig, men kan det bli negativt hvis de spiser for mye av dette?


et lite spørmsmål helt til slutt..kan rotter få grave litt i sand? hvis jeg eks finner litt grovkornet sand i en elv eller noe..

Alle tips og kommentarer tas i mot med et takk=)

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Bunnstrø og lukt

Post by Anniken.HH »

Jeg bruker fleeze tepper i bunnen hos både gutter og jenter, også har jeg Toalett (tror det skrives sånn) strø i doene deres. Jeg bytter doene annenhver dag, og jeg kan ikke si at det lukter noe av dette :S Hverken hos guttene eller jentene.
Fleezen blir jo tissa litt på, men det byttes hver 10 dag, så har ikke merket noe til det heller.

Når det kommer til graving syns mine det er veldig gøy, så jeg bare fyller på en dyp tallerken/balje/gammel kakeboks med bunnstrø og gjemmer noen godbiter det - big fun! xD
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

siljeelise
Stjeler mat
Posts: 90
Joined: 31 Jan 2013, 16:10
Kjønn: Kvinne
Location: Tananger

Re: Bunnstrø og lukt

Post by siljeelise »

ok, takk or svar =)

siljeelise
Stjeler mat
Posts: 90
Joined: 31 Jan 2013, 16:10
Kjønn: Kvinne
Location: Tananger

Re: Bunnstrø og lukt

Post by siljeelise »

jeg har i de siste ukene forandret litt igjen. nå har jeg Corn cob bedding som bunnstrø ( i tilegg til litt av det pulveret i bunnen), og det andre care fresh i dokassen, som et forsøk på å finne ut hva som funker best.
ca annenhver dag har jeg skiftet teppe de sover i, vasker hyller og plukket ut besjen( og vasket kantene/sprinklene på buret ca 1 gang i uken).. i går var det 3 uker siden jeg skiftet ut bunnstrøet (det av mais). har innimellom luktet på bunnstrøet etter å ha tatt ut det som var vått/besj, og det lukter ingen ting, bare "tre"/maislukt. bør jeg skifte det ut selv om det ikke lukter?, evt hvor ofte... bruker ca 1/3 av en sekk med det strøet om gangen (4 kg stor sekk)..så blir dyrt hvis jeg skal skifte det for ofte..

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Bunnstrø og lukt

Post by Milla »

Gjør selv slik som AnnikenHH gjør. Fleecetepper i bunn og Toa-lett i doskålene. Har ikke hatt noen problemer med lukt(unntatt når det er småbebiser i buret). Tar hele buret 1 gang i uka, bruker bare klut og varmt vann. Ofte kan de begynne å markere enda mer om man har brukt en form for såpe har jeg merket :P

Ellers så skiftes hengekøyer de bruker veldig mye(og derfor tisser en del i) 2 ganger i uka.
Med småbebiser i buret må hele buret tas 2 ganger i uka...(baby bæsj lukter skikkelig)

Får du evt tak i toa-lett hos deg ?
Det er svære sekker til rundt 300 kr, her nede ihvertfall.
Ellers selger jo NTF også eget strø her, som ikke er så verst pris messig ;)
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Jasmin
Bygger bol
Posts: 502
Joined: 15 Sep 2011, 15:44
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Re: Bunnstrø og lukt

Post by Jasmin »

Jeg syntes ikke det lukter av mine, og det funker også veldig bra med an avis i bunnen eller fleece som de andre har sagt :cheesy: for meg funker det med back 2 nature strø.
Canta & Baila ❤
Gode venner er som stjerner, det er ikke alltid du ser dem men du vet at de er der <3

siljeelise
Stjeler mat
Posts: 90
Joined: 31 Jan 2013, 16:10
Kjønn: Kvinne
Location: Tananger

Re: Bunnstrø og lukt

Post by siljeelise »

kan skjekke om de kanskje har slike sekker på lager zoo i nærheten, tror de vanlige dyrbutikkene rundt omrking her bare har små sekker for smådyr..

..ang det mais-strøet.. selv om det ikke lukter, kan det være mye bakterier i det etter noen uker? eller kan det går fint å la det ligge en uke til eks? så lenge det ikke lukter liksom.. de tisser mest i doboksen..besjer bare litt i bunnstrøet..så er så å si helt tørt..
får kansje prøve med fleece-teppe en gang.. hadde ikea-matter før..men de luktet ekstremt, sikkert pga gummien/belegget under.. hadde rottene mine bare blitt litt flinkere til kun å gå på do i dokassen;P

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Bunnstrø og lukt

Post by Siv M »

jeg bruker aviser i bunnen å på hylla, å YN i doene :cheerful:

Post Reply