Hvor er rotteburet ditt plassert?

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Hvor er rotteburet ditt plassert?

Post by monlan »

For et nydelig rotterom du har Crasyratlady!! Og så spennende burene er innredet. :jepp: :kisses:

Mine gutter bor i stua, ved sofaen. Jeg liker helst ikke å bruke bur. Så når rottene mine er blitt såpass gamle og rolige at de ikke hopper og spretter så mye lenger så flytter de ut av buret og inn i et stort framskap som vi har i stua. Bruker også midtdelen av veggseksjonen nå som vi har fått to nye gutter på omplassering som venter på å bli introdusert.
Der innreder jeg som i buret med mange esker som blir byttet ut ofte, hengekøyer og massevis av pledd, gamle klær og annet som kan vaskes.
Når en har rotter i stua så er hygiene viktig. Selv om vi i familien fort blir vandt med det om det lukter litt av og til om jeg blir litt på etterskudd med vask, så vil de som kommer på besøk reagere på lukta. Så dotrening, redusere skvetting og ofte skifte av burinnhold er viktig.

Guttene er ute sammen med oss på ettermiddag og kveld og en times tid om morningen. Vi har laget det til slik at rottene kan gå fra buret og til sofaen, til en stor lenestol og i glasskarmen på to store stuevindu og til ei sittegruppe med to lenestoler og bord. Så de kan gå over det meste av stua, men får ikke gå på gulvet. Så også her er det viktig at rottene er flinke å gå på do og at de ikke skvetter så mye. Omtrent på halve avstanden fra ene enden av stua/ buret har vi laget til en dostasjon i tilfelle det blir for langt å nå tilbake til doen i buret :klaskepanne: De 4 siste guttene vi har hatt har vært kjempeflinke til å bruke do og å ikke skvette.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Re: Hvor er rotteburet ditt plassert?

Post by Crazyratlady »

Tusen takk for det :cheerful:
Høres ut som du og dine og har det fint :)

Forresten er det mange her som har det fint høres det ut til :bounce:

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Hvor er rotteburet ditt plassert?

Post by monlan »

:kisses: Ja her er det mange barter som har gode liv hos noen som er glade i dem og vil rottene sine det aller beste. Koselig tråd, forresten. Artig å lese om hvordan andre har laget til husrom til rottene sine.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Re: Hvor er rotteburet ditt plassert?

Post by Crazyratlady »

Ja, folk her tar godt vare på rottene sine :)

Håper flere kan legge ut bilde her, artig å se hvordan de har det og :cheerful:

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Hvor er rotteburet ditt plassert?

Post by Milla »

Siden tråden har utviklet seg litt, så tenkte jeg skulle legge til litt på oppsettet til rottene.

Buret står til daglig i boden, da det er rommet som holder en mer stabil temperatur enn resten av leiligheten. Samboeren bruker dette også som spillrom :thhpt:
Inni et åpent skap ved siden av buret er det en slik ikea trådhylle 2 stk oppå hverandre(rundt 170-180 høyt), som er omdannet til en klatrestativ. med hengekøyer og ting å klatre i.
De går også fritt i leiligheten når vi er hjemme.
Vi har to, to-seter sofaer som er plassert i et hjørne, det blir en liten firkant åpning i hjørnet. Her står det et trekantet bord, med et hus, matskål og vannskål. Under bordet er det et plastikk kasse med et teppe som de pleier å kose seg i( og samle opp goddis, de bruker også dette som do). Det er også plassert et katteklorestativ med flere etasjer som de bruker til å komme seg fra sofaen og ned til gulvet og omvendt.

Eneste stedet de ikke har tilgang til i leiligheten er badet og soverommet. Ellers er det fritt frem :cheer:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Ninnin
Stjeler mat
Posts: 50
Joined: 27 Dec 2012, 22:02
Location: Drammen

Re: Hvor er rotteburet ditt plassert?

Post by Ninnin »

Buret til jentene mine er plassert i stua. Det er varmekabler i hele gulvet så vi holder en jevn temperatur inne om vinteren. Buret står skjermet mot direkte sollys, men står under et lite vindu som sola kommer på en liten time om kvelden. Jeg pleier å legge en fillerye på toppen av buret da så de ikke blir plaget av det. De kan ikke gå løs i stua, da det er litt for stort og uoversiktelig, og ikke rottesikkert, så de får ikke gå ut av buret her.

Pleier å frakte de fra stua og opp på et rom i andre etasje som de får gå løs i. Der har de pappesker gjort om til hus, tepper å gjemme seg i, klatrestativer og en IKEA hylle som de elsker å surre rundt og klatre i.

Planen var egentlig å kunne ha de på kontoret, og at de kunne gå løs der, men det er for gulvkaldt.
Drømmer om et hus med eget stort rotterom!

Post Reply