Rådvill - Burkjøp

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

rottegal
Alfatryne
Posts: 1352
Joined: 10 Mar 2006, 09:01

Rådvill - Burkjøp

Post by rottegal »

Jeg skal endelig få rotte i hus etter en liten pause, og siden alle bur for lengst er solgt eller gitt bort så må jeg altså gå til anskaffelse av et nytt. Etter å ha hatt mange rotter og ganske mange bur vet jeg hva jeg ønsker. Aller helst ville jeg hatt et RS-bur, men jeg har virkelig ikke tenkt til å bruke så mye penger og plass på bur til en rotte som til tider knapt kommer til å sitte i det.

Jeg kunne godt tenke meg "The Liberta Discoverer" på grunn av at den er relativt billig og stor. Dessverre er det litt for stort, så jeg ville egentlig kjøpe "The Liberta Navigator" som er hakket mindre. Nettsiden som tilbyr burene til en god pris har ikke "Navigator"-buret i den fargen jeg vil ha og jeg lurer derfor på om det er som jeg tror: At man kan fjerne det i midten på "Discoverer"-buret så det bare blir to "etasjer" lik "Navigator"?

"Discoverer" (83 x 57 x 158 cm)
Image

"Navigator" (83 x 57 x 110 cm)
Image

Det eneste som bekymrer meg er at det er en sprinkelavstand på 20-25 mm (2-2,5 cm) og lite bunnareal.

Ellers har jeg sett på Savic Zeno 2 som er like stort som Ferplast Furat Plus - forskjellen er at SZ2 koster 1/3 av det et FFP koster, men SZ2 har ingen toppluke.

"Savic Zeno 2" (80 x 50 x 70 cm)
Image

"Ferplast Furat Plus" (80 x 50 x 70 cm)
Image

Min favoritt er helt klart Ferplast Furat Plus på grunn av de store lukene og bunnarealet, men prisen har faktisk ganske mye å si så jeg heller mest mot "Savic Zeno 2" av de to burene av den grunn.

Jeg er så heldig at jeg får bestilt buret til DK og kan dermed bestille fra nettsider som kun sender til EU-land, så dersom noen har tips til nettsider med billige bur så er det bare å poste den!

Hvis noen har orket å lese innlegget: Vær så snill å hjelpe meg med å bestemme hvilket bur som skal klikkes hjem :redd: :neutral:
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Rådvill - Burkjøp

Post by kikky »

2-2,5 cm er ganske stort i sprinkelavstand. Hvilket kjønn hadde du tenkt deg og hvor stor er rotta? Små voksne fruer kan muligens få presset seg igjennom.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Rådvill - Burkjøp

Post by Milla »

Enig med Kikky. Du vil nok få litt problemer med sprinkelavstanden på det øverste buret. Hadde selv et som hadde sprinkel avstand på 2 cm. En jente på 450 gram kom seg lett gjennom der, babyrotter uansett kjønn vil smette gjennom sprinklene på null komma nix.

Du får også bestilt et slik Freddy 2 max bur fra lux-shoppen.dk , som ser fint ut. Men ingen takluke ut i fra det jeg husker.
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Rådvill - Burkjøp

Post by Matmor »

Jeg tror du fort kommer til å savne toppluken i Zeno 2 og Freddy. Det er få rotter som kommer til luken hver gang man skal ha tak i dem. Da blir det vanskelig å utnytte plassen øverst i buret til hengekøyer og slikt. Jeg skjønte ikke det med at det er lite bunnareal, for bunnarealet til Liberta-burene er større enn i Ferplast-buret og Zeno2, hvis tallene er riktige.

Siden du sier du skal få deg rotte (ikke rotter) antar jeg at det er snakk om en voksen rotte som ikke kan ha selskap. Men jeg tenker at et rottebur bør vare mer enn et rotteliv for en allerede voksen rotte, og det er ikke sikkert at den/de neste du får er så store at det går bra med et Liberta - selv om det er en rugg av en hannrotte du skal ha nå for alt jeg vet. Det er dyrere å kjøpe bur man må byttet ut enn å kjøpe et man kan bruke lenge.

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Rådvill - Burkjøp

Post by Niana »

Rotta hun skal få seg er alenegutten Hakker på 640gram, som er Tora sin med står på fór hos meg :)

Jeg sa at jeg trodde 2,5cm var greit, men jeg tror ikke jeg så for meg hvor stor sprinkelavstand det faktisk er. Han kan muligens presse seg ut om han vil, men her hvor han står nå har jeg bygget ut av del av buret hans med sånn sprinkelhylle til klesskap, og han har aldri klemt seg ut av den, som har en avstand på 3cm. Men det betyr jo så klart ikke at han ikke kan, om han gjerne vil :P

Det buret Hakker står i nå har bare en veldig liten toppluke, jeg hadde aldri tenkt over at det var nødvendig med større. Men når man ikke har noen toppluke i det hele tatt, kan jeg se for meg at innredning kan være noe vanskeligere. Men så har de andre burene her mye større luke foran enn buret han bor i nå da, og jeg han bor i nå fungerer jo å innrede selv om det er kronglete. Men jeg har ingen erfaring med noen av dem, så sikkert lurt å se hva de andre sier :cheerful:
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

rottegal
Alfatryne
Posts: 1352
Joined: 10 Mar 2006, 09:01

Re: Rådvill - Burkjøp

Post by rottegal »

Jeg har vært veldig usikker på sprinkelavstanden nettopp fordi det koster litt å bytte ut buret igjen hvis han kommer seg ut, hvis dere skjønner? Men 640 gram er ganske mye rotte da! Kanskje det går ann å forsøke med et marsvinbur med 2,5 cm avstand før jeg eventuelt bestiller buret? Libertaburet er tross alt ganske mye for pengene.


Haha, det har jeg helt glemt å tenke på, Matmor, det stemmer jo selvfølgelig, så da er plutselig bunnarealet ganske OK, likevel :sjokka:
Angående toppluken så er jeg også ganske sikker på at jeg kommer til å savne den, jeg har vært nær ved å bare kjøpe et Jenny-bur, men så kommer jeg på hvorfor jeg gikk bort fra det (rust og liten luke foran).

Nå er det sånn at jeg i løpet av studietiden skal reise på utveksling, så det blir nok ikke flere rotter etter Hakker uten en relativt lang pause (planen er å kjøpe hund etter utvekslingen). Det gjør meg ingenting å kjøpe et bur som bare passer Hakker fordi han tross alt skal leve alene og et Libertabur er relativt lett å omsette i Chinchillaverdenen.

Men jeg liker veldig godt det Furat Plus buret og Furet Plus for den saks skyld! Blir ikke klokere på hva jeg skal kjøpe :blrp:
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

Idasrotter
Pinky
Posts: 4
Joined: 18 Apr 2013, 11:50
Location: Kristiansand

Re: Rådvill - Burkjøp

Post by Idasrotter »

Jeg har tidligere hatt "Navigator" buret. Jeg brukte det både til voksne jenter og gutter uten problem. Men små rotter kommer seg lett gjennom sprinklene. Buret er veldig fint og jeg personlig er veldig fan av dørene til dette buret. men bunnen er ikke noe å skryte av! selv måtte jeg ta vekk de platene som ligger i bunnen, fordi sponet og det bare datt gjennom og de ble gåene på bare den plata med hull i, noe som ikke er bra. men som sakt, de kan tas vekk, og da er det ikke noe problem. Jeg likte også godt skjermene som er rundt nede på kanten, den holdt alt sponet og det inne i buret, noe jeg var veldig plaget med da rottene mine var veldig aktive og likte godt å sparke det ut av buret :blrp:
platene/etasjene som fulgte med i mitt bur var lette og ta av og på og lett og rengjøre.
Jeg vil si at, alt i alt er det et helt ok bur til voksne rotter, og som du sier er det litt billigere enn mange andre.

rottegal
Alfatryne
Posts: 1352
Joined: 10 Mar 2006, 09:01

Re: Rådvill - Burkjøp

Post by rottegal »

Åh! Tusen takk for svar! Da blir det rett og slett Navigatorburet, men tror du at det går ann å ta av en "etasje" på det største (Discoverer)buret? For det største buret er i den fargen jeg vil ha :cheerful:
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Rådvill - Burkjøp

Post by WillyWonka »

Hmm. men 2-2,5 cm er ganske stor sprinkelavstand. Jeg har det i taket på mitt RS bur (ja.... jeg har feilmontert det -,-) og guttene mine kom seg ut der når de var små. Nå er de 2-300 gram (10 uker) og har nå gitt opp. men tenker om du senere skal få noen babytotter, så vil de lett kunne smette ut av den sprinkelavstanden.
Bare sånn at du er obs på det :) men fint bur ellers :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Rådvill - Burkjøp

Post by Sandratravolta »

Slenger meg på her jeg!! Noen som har tips til STORT (kjempestort) bur, som kan "deles" hvis det er rotter som ikke går sammen + SVÆRE luker og som er lett å gjøre reint?
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Rådvill - Burkjøp

Post by Eru »

Royal Suite 95 Double? :giggle:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

rottegal
Alfatryne
Posts: 1352
Joined: 10 Mar 2006, 09:01

Re: Rådvill - Burkjøp

Post by rottegal »

Jeg endte opp med et billig og knapt innviet Jennybur (stor luke foran, liten på toppen) :cheerful:

RS-buret er vel det som er mest praktisk mtp rengjøring, man kan få for en billig penge hvis man kjøper brukt i DK!

Ellers går jo Ferret Nation eller Liberta Explorer for å være likt et RS-bur: http://www.libertauk.com/catalogue/info_28900.html.

Furet tower er jo greit og billig også!

Ellers er det mange billige bur på bruktmarkedet i Sverige også: http://rattor.ifokus.se/discussions/51b ... 41046a2f-2
Dette er det en nordmann som selger, så frakt er sikkert mulig å ordne :)
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Rådvill - Burkjøp

Post by Sandratravolta »

Det RS alle skrive om, er det den Royal suite? Jeg digget at dørene kunne åpnes helt opp. Jeg er så møkkalei av å løfte av bur fra plastikkbunnen nå. 1 er greit, men nå har jeg 6 bur som skal rengjøres og jeg gjør rent bur på jobb i seks timer da jeg først tar burvask, blir MYE. Har ikke noe i mot det egentlig, men, vil gjerne at det skal kunne gjøres litt lettere og mer effektivt.

Den aller største ferret nation så jo også fint ut, får man egentlig kjøpt sånn i Norge? Så at Royal suite 95 eller hva det nå var kosta 2699,- på Lux shoppen.

Håper det gikk greit at jeg buste inn og tok over tråden din litt, regnet med at det var bedre enn å starte en ny siden du har skaffa deg bur:) :cheerful:
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Rådvill - Burkjøp

Post by Eru »

http://zooper.mamutweb.com/Shop/Product ... 142/630503

Der er Ferret Nation buret, men sprinkel avstanden er teit om du har jenter og småbarter :)
Royal Suite (RS) blir rundt 5500,- med frakt og alt :flau:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

rottegal
Alfatryne
Posts: 1352
Joined: 10 Mar 2006, 09:01

Re: Rådvill - Burkjøp

Post by rottegal »

Sandratravolta wrote:Det RS alle skrive om, er det den Royal suite? Jeg digget at dørene kunne åpnes helt opp. Jeg er så møkkalei av å løfte av bur fra plastikkbunnen nå. 1 er greit, men nå har jeg 6 bur som skal rengjøres og jeg gjør rent bur på jobb i seks timer da jeg først tar burvask, blir MYE. Har ikke noe i mot det egentlig, men, vil gjerne at det skal kunne gjøres litt lettere og mer effektivt.

Den aller største ferret nation så jo også fint ut, får man egentlig kjøpt sånn i Norge? Så at Royal suite 95 eller hva det nå var kosta 2699,- på Lux shoppen.

Håper det gikk greit at jeg buste inn og tok over tråden din litt, regnet med at det var bedre enn å starte en ny siden du har skaffa deg bur:) :cheerful:

Ferret Nation er litt klønete å få til Norge, så der ville jeg hatt øynene oppe for brukt. Det er f. eks et som selges til 3000 på kjøp og salg, og det er en ganske god pris for å si det sånn :blrp:
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

Post Reply