Ny rotte eier trenger tips om bur

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
andilina
Pinky
Posts: 27
Joined: 25 Jul 2013, 03:33
Kjønn: Kvinne
Location: Kviteseid

Ny rotte eier trenger tips om bur

Post by andilina »

Hei alle sammen

Jeg er en godt voksen (32år) ny rotte eier som er stolt eier av 3 søte jente rotter på nesten 2 måneder fikk de for 1 uke siden i fra ei dame på finn.no det var ett planlagt rotte kull så de er friske og raske , veldig tamme og godt sosialiserte :boing:

Det jeg lurte på var om dere hadde ett tips om ett stort bur som jeg får kjøpt i butikken bor i Telemark eller lønner det seg å kjøpe på nettet :huh: Jeg fikk kjøpt med meg samtidig som rottene ett terretarium og jeg er fullt klar over at det ikke er bra for rotter, men det var alt jeg fikk tak i for øyeblikket vasker og bytter strø hver 3 dag bruker back 2 nature ,men nå som det er så varmt har jeg flyttet de i ett stort reise bur i stede var det lurt å flytte dem tro eller kan jeg flytte dem tilbake er litt usikker på hva er best reise buret er jo mindre så hva er lurest i mellom tiden til jeg får kjøpt meg ett stort bur vill at rotte gulla mine skal ha det kjempe fint de fortjener det beste av det beste de er forresten løse minimum 2 timer hver dag :boing: :boing: :boing:

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Ny rotte eier trenger tips om bur

Post by Siv M »

Hei gratulerer med de små bartene :cheer: jeg ville nok ha hatt dem i territorium der det er større plass, sørget for at de hadde nok vann i varmen å gitt dem agurk , melon å slikt som inneholder mye vann, en bord vifte er også lurt å ha ved siden av om det er veldig varmt :cheerful: Du kan jo se etter brukt bur også, her og på FINN.NO som en mulig løsning så lenge.

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Ny rotte eier trenger tips om bur

Post by Milla »

Et teretarium er ikke akkurat ideelt for rotter, om du har tenkt til å ha det en stund fremover frem til du finner et mer passende bur, burde du kjøpe en bur vifte som kan festes inne, siden det er dårlig sirkulasjon av luft i et slik bur. Du får kjøpt det på dyrebutikker og på nett.

Et sprinkelbur er det beste, jenter spesielt elsker å klatre :cheer:

Som siv m sier, du kan lete litt på finn og her inne. For jenter burde du ha en høyt bur fremfor stor burbunn (som du kan henge en del leker, hengekøyer og hyller i).
Har selv et royal suite 95 double som er bestilt fra Danmark, men det er ganske dyrt å få til norge. lux-shoppen.dk de har også andre bur.
Flere her inne har også Critter Nation som du får bestilt via Tropehagen ihvertfall. Både enkelt og dobbel.

Pass på at sprinkelavstanden ikke er for stor. Får de hodet gjennom, så får de hele seg gjennom ;)

Det finnes også en burkalkulator på sidene til tamrotte foreningen, der du mater inn målene på buret og ser hvor mange du kan ha plass til.

Og--> Gratulerer med rottene! Rotter er heelt fantastiske kjæledyr :kisses:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Ny rotte eier trenger tips om bur

Post by Siv M »

Jeg har CN enkel bur å er godt fornøyd med det, det er ikke direkte høyt men går fint an å henge køyer å slikt i taket på den. Jeg har ikke penger til cn dobbel bur å skulle jeg bestille det tok det 4 mnd før jeg fikk det fikk jeg beskjed om. Å det gadd jeg ikke vente på , så det ble enkel, pluss at de får god anledning til å klarte når de er ute av buret :cheer:

andilina
Pinky
Posts: 27
Joined: 25 Jul 2013, 03:33
Kjønn: Kvinne
Location: Kviteseid

Re: Ny rotte eier trenger tips om bur

Post by andilina »

Tusen takk for tips jeg har faktisk tenkt på vifte men trodde det eller ikke var så bra for rotte tassene mine siden da blir det trekk men det er vell kansje ikke det samme :flau: Jeg sikkler egentlig på royal suite buret men jeg er litt usikker om jeg skal ha det eller ikke jeg så på lux shoppen og der sto det at det ble til sammen 4389 kroner eller noe sånt det sto at det var 1600 i frakt og 500 kr i mva tror jeg det var er tollen med da eller det uten toll :huh:

Adele123
Pinglerotte
Posts: 44
Joined: 23 Jul 2013, 13:35
Kjønn: Kvinne

Re: Ny rotte eier trenger tips om bur

Post by Adele123 »

Ååå, gratulerer som rotteeier! :D så på den samme annonsen, helt nydelige de tre! :hearteyes:

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Re: Ny rotte eier trenger tips om bur

Post by Crazyratlady »

Gratulerer med rottene :boing: Er det dine du har på profilbildet ditt? De så herlige ut :) Ser ut som de er ganske like, eller? :) Fin trio ihvertfall :) Hadde jeg visst det jeg vet nå når jeg kjøpte bur hadde jeg garantert valgt RS, det får du mye for pengene, det ser ut som det er det beste du kan få tak i. Det ser så brukervennlig ut og da får du mye glede av det, slipper å irritere deg over upraktiske løsninger. Ikke for det da, jeg er greit fornøyd med mitt Venezia Chinchillabur da, men det er litt kronglete å vaske i forhold til RS hvor man kan åpne hele fronten. Jeg har Furet Tower og, det er ennå mer kronglete å vaske siden det er ennå dypere. Men rottene trives da og det er det viktigste :D

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Ny rotte eier trenger tips om bur

Post by Siv M »

CN buret kan man også åpne hele fronten på, å det var det jeg likte best med det buret pluss at det er lett å vaske :cheerful:

andilina
Pinky
Posts: 27
Joined: 25 Jul 2013, 03:33
Kjønn: Kvinne
Location: Kviteseid

Re: Ny rotte eier trenger tips om bur

Post by andilina »

Tusen takk :boing: Ja det er de som er på profilbilde mitt de er kull søstre og er ganske like men de har forskjellige rygg mønstre og 3 personligheter det er på ryggmønstrene jeg ser forskjellen da viss ikke jeg ser ryggmønstrene så er det håpløst å se forskjellen :giggle: Hun ytterste med hjerte mønster på ryggen heter Libi og det betyr mitt hjerte på Hebraisk og hun i midten med tynn taggete stripe mønster heter Adorinda som betyr bedårende på spansk tror jeg det var, men kaller henne av og til Adina viss jeg skall forkorte navnet og det betyr forsiktig eller vennlig på Hebraisk og hun innerste med tykk jevnt mønster heter Nanna som betyr modig på hebraisk jeg kan anbefale nettsiden behind the name.com når man skall finne på navn til dyra dine det er en kjempe fin navn nettside det var der jeg fant på mine som beskriver personlighetene deres og ga de navn etter det :cheesy:

Tilbake til tema :giggle: :giggle: Jeg er redd for at rottene skal være raske og hoppe ut når det er store hele dører det er derfor jeg er litt i tvil om RS buret eller er det lett å holde styr på de når dørene er åpne :huh: :flau: jeg har buret på soverommet synes det er bare koslig å høre på når de leker og styrer og steller ikke irriterende i det hele tatt :hearteyes: har en stor schæferhund som er ganske ivrig på de også hadde de i stua før men det gjikk ikke begrunn av hunden min han ville helst oppi der han også når jeg skulle ordne i buret det er litt skummelt synes jeg :redd:
mine rotte hjerter Nanna, Adorinda og Libi

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Ny rotte eier trenger tips om bur

Post by Siv M »

:giggle: zelma hadde en tendens med å klatre opp på taket på CN buret hvis jeg ikke var oppmerksom nok, ellers så har det ikke vært så store problemer med det. Veldig lett å rengjøre , å sette på plass leker med så store dører på buret :cheerful:

andilina
Pinky
Posts: 27
Joined: 25 Jul 2013, 03:33
Kjønn: Kvinne
Location: Kviteseid

Re: Ny rotte eier trenger tips om bur

Post by andilina »

Det høres ut som om det er lettere med store dører en små dører :giggle: men hvordan bytter man ut strø på de store burene forresten brukere dere spader eller noe sånt da eller jeg er bare vant til sånn små bur som måtte ta av toppen for å bytte strø jeg hadde en nymfe parakitt når jeg var yngre :huh: :flau:
mine rotte hjerter Nanna, Adorinda og Libi

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Ny rotte eier trenger tips om bur

Post by Siv M »

:lolface: ser for meg spader når jeg bytter i buret, nei er nok ikke så drastisk :nei: jeg brukte aviser i bunnen å katte do kasse med yn i som do til dem :cheerful: bare molly tisset på avisen i stedet for i doen :klaskepanne:

andilina
Pinky
Posts: 27
Joined: 25 Jul 2013, 03:33
Kjønn: Kvinne
Location: Kviteseid

Re: Ny rotte eier trenger tips om bur

Post by andilina »

:giggle: :giggle: det stemmer det man kan jo bruke do i buret :klaskepanne:
mine rotte hjerter Nanna, Adorinda og Libi

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Ny rotte eier trenger tips om bur

Post by Milla »

Her kler vi bare bunnplatene og hyllene med fleece(altså som i fleece-tepper), kjøper bare en haug på IKEA :P

Det finnes også en burguide som en her inne har laget. Den kan kanskje komme til nytte, står litt pluss og minus sider ved hvert bur:

http://www.tonje.org/burguiden.shtml

Store dører er et stoort pluss. Elsker RS buret, med store dører som åpner hele den ene siden av buret. Gjør rengjøring og innredning såå mye enklere :D
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

andilina
Pinky
Posts: 27
Joined: 25 Jul 2013, 03:33
Kjønn: Kvinne
Location: Kviteseid

Re: Ny rotte eier trenger tips om bur

Post by andilina »

Tusen takk det var en nyttig side Milla og tusen takk til dere andre også dere har vært til stor hjelp nå er jeg litt mere klokere en det jeg var bare kom med flere forslag så blir jeg enda mere klokere :giggle: :giggle:
mine rotte hjerter Nanna, Adorinda og Libi

Post Reply