Lakkere bur, sluttresultat med bilder

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Rubisco
Sover i do
Posts: 217
Joined: 09 Oct 2011, 23:52

Lakkere bur, sluttresultat med bilder

Post by Rubisco »

Kjøpte dette Essegi buret over et år siden. Var brukt i ca 2 uker før vi fikk det. Jeg hadde lest at Essegibur får problemer med rust, og det stemmer. ENDELIG hadde vi nok tid til å lakkere buret. Har dessverre ingen bra før-bilder.

Før

Før

Fin blå farge, men på bunnen var det mye rust, malingen bare flakte av i store biter, spesielt bunn-skuffen.


For å få det så rent, måtte vi skrubbe veldig hardt, og lenge med stålull.
Image
Image


Det har tatt lenge, og med MYE feilprøving. Vi kjøpte inn og prøvde forskjellige typer maling og spraylakk.

Image

Image

Image

Image


DET VI BRUKTE
Først brukte vi QUICK SPRAYLAKK på JENNY BURET, det gikk ikke bra og ANBEFALES IKKE. Det varte ikke lenge og var ikke bra finish.

På det store buret prøvde vi med BILTEMAS HAMMERLAKK på "stolpene" og bunnen (det som var blått før), det var ikke et bra finish, for å få det "hammeretstål" finish som det står på boksen, må man ha et VELDIG JEVNT og ikke så tynt lag. Men da risikerer du at det drypper eller renner nedover- så hvis man stryker penselen nedover får man ikke "hammeretstål-finish" men i stedet kommer du til å virkelig kunne se penselstrøkene. OBS! Vi har bare jobbet med BILTEMA HAMMERLAKK Sølv og Mørk Blå fargene, det finnes flere farger, så jeg kan ikke si om de andre fargene får samme problem. Anbefales ikke.


Så fant jeg BENGLAKK Matt Svart på tilbud og kjøpte 3x 750ml bokser. 1x750ml Boks var nok til alle stolpene, og gitteret.

Matt var kjempe vakkert på stolpene, spesielt hvor den originale blåmalingen hadde flaket av- der det var lagforskjell. Denne malingen sitter ikke så bra på gitteret dessverre. Det fant vi bare ut i kveld da vi satt buret sammens og satt inn hyllene- da kom malingen ganske lett av. Vi tror det er fordi gitteret er for glatt.


Vi brukte en fluffy stor rull og rullet på gitteret, på andre steder brukte vi pensel. På små områder der vi ikke nådde med pensel, brukte vi QUICK SPRAYLAKK (som er egentlig Bengalakk på spray).

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Lakkere bur, sluttresultat med bilder

Post by Sara Syversen »

BENGLAKK Matt Svart hvor fikk du tak i den ?

Jeg leste et sted at hvis man tok grunnlakk først. Hammarlack og så quick etterpå så skulle dette vare litt bedre. Jeg selv prøvde rosa quick uten grunning først. Og dette har jo flasset litt.

Men denne uka her tenkte jeg å prøve på nytt på et annet sykebur.

Jeg drømmer om å kanskje ta å spraye Critter nation burene mine. Meeen ja vil jo ikke det skal flasse eller blir slike dryppemerker.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Post Reply