plast eller treverk?

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

plast eller treverk?

Post by Anniken.HH »

Hva foretrekker dere?
Har dere hus i plast eller tre, og andre leker?

(Spør bare av nysgjerrighet :) )

Jeg personlig foretrekker trehus.
Da kan rottene tygge på det, uten at jeg trenger å være redd for at de får i seg noe de ikke burde. Samt at det virker mindre ''skittent'' når uka er over og burene skal vaskes.
Jeg bruker rør i plast, men lager heller til ramper av treverk som de kan bruke, da jeg synes plastinnventar fort blir skittent, og det rett og slett er ubehagelig å vaske.
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: plast eller treverk?

Post by WillyWonka »

Jeg bruker plast. Lukter mindre og lettere å rengjøre :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Re: plast eller treverk?

Post by Crazyratlady »

Jeg liker plast best, jeg synes det er lettest å gjøre rent :) For det kan bli ca. 100% reint, mens tre absorberer urin osv. Men mine tygger minimalt da så er ikke redd de skal få i seg noe farlig. Føler at treverk er mye mer fristende å tygge på enn plast. For hvis de får greiner så er det populært, men plasten får være i fred, derfor varer ting av plast mye lenger her i huset :) Men er vel en smakssak det da ;)

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: plast eller treverk?

Post by wollf »

plast. tre lukter så fort, og plast er lettere å rengjøre. gir heller grener slik at de ka tygge på de

MonicaRenate
Stjeler mat
Posts: 45
Joined: 08 Mar 2014, 00:39
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: plast eller treverk?

Post by MonicaRenate »

Liker nok best tre. :)
Men skifter dem ut (eller skal jeg si "skiftet" dem ut - i og med at det er årevis siden jeg hadde rotte sist) dersom de begynner å lukte, og i og med at jeg lager dem selv, så er det ikke så komplisert :)
Men akkurat "landganger" og sånne ting som går mellom etasjene kan godt være i plast :) De jeg lager selv består av firkantnetting med plasttrekk. :)

mily
Webmaster
Posts: 673
Joined: 17 Sep 2012, 00:47
Kjønn: Kvinne
Location: Skien/Porsgrunn

Re: plast eller treverk?

Post by mily »

Har både tre og plast, men foretrekker vel helst plast som nevnt over blir jo det helt reint. Mine tygger også ekstremt lite på ting i buret, men passer alltid å ha noe de kan tygge på istede som er litt mer fristende enn plast hus :roflmao:
Hilsen Lush, Sky, Eze, Trøbbel, Rebel & Ryot
<3 Lykke, Sjarm, Gnist, Glød, Lun, Glede, Unik, Rim, Vilje, Storm, Lux, Nova, Khaleesi, Kaos, Ivrig, Olivia, Echo, Korse, Mew, Aspen, Bib, Bandit, Meavy, Micki, Lilo, Pix, Ru, Normal, Link<3

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: plast eller treverk?

Post by Milla »

Her brukes det kun plast og fleecehengekøyer... Plast er enkelt å rengjøre, og mine gnager ikke på det. Tre brukte jeg veldig mye før, men føler jeg aldri fikk de ordentlig rene, og luktet ganske fort.. De tygde forsovet ikke på trehusene heller :cheer:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: plast eller treverk?

Post by Anniken.HH »

Har aldri tenkt at tre lukter før, men kan være meg som er rar.
Syns jo jenterotter lukter verre enn gutterotter, også :nottelling:
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: plast eller treverk?

Post by Milla »

Når jeg hadde tre hus, drev de hele tiden å tisse på det...
Jeg har motsatt erfaring, synes jenter ikke lukter noe særlig(så klart om de har ligget i tiss så lukter de jo litt)... Har ikke hatt gutterotter før, men var "midlertidig" hjem til en i 6 dager, og det var en lukt ute av en verden. Jeg hadde satt de midlertidig inne på soverommet så jeg fikk luftet jentene mine, og det angret jeg fort på! Full utlufting i et par timer etterpå... :P
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Anders Ruller'n
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 23 Jan 2013, 13:55

Re: plast eller treverk?

Post by Anders Ruller'n »

Fikk med ett trehus med bark på utsiden når vi kjøpte det forrige buret vi hadde. Det luktet til slutt stramt av urin. Flere forsøk på vasking av huset til ingen nytte. Treverk trekker til seg fukt. Har det først satt seg i treverket, så blir det sittende for godt. Har nå kun en stige i buret av tre. Den har de heldigvis latt være i fred når det kommer til urinering.

Har tidligere hatt 2 gutter. Jeg kan ikke si at jeg opplevde at de luktet så mye verre enn de jentene vi har nå. Har lest flere plasser at hannrotter skal lukte så mye verre, men det var ikke store forskjellen på de 2 guttene vi hadde tidligere. Meget mulig det varierer fra rotte til rotte.

Rottene vi har nå skal absolutt urinere på matbrettet (Jennyhylle). De vil ikke urinere i toalettet vi har satt opp i buret, eller i pelletsen som ligger i bunnen av buret. Den nye vi tok over skal absolutt urinere i det ene plasthuset som henger i taket. Samme når de skal la den andre enden stå til. De graver seg ned til plasten av buret, og fiser til. Sitter alltid fast avføring på bunnen av buret når vi skifter. Har god erfaring med CareFresh Colors, som suger til seg urinen, men vasker heller matbrettet daglig. Samme med huset hun ene absolutt skal urinere i.

Har nå endel hengekøyer i fleece, som vaskes når lukten blir for ille uten vaskemidler i vaskemaskin.. Resten som er i buret er av plast, bortsett fra et hus (og stigen) som fulgte med det siste buret vi kjøpte fra, SandraTravolta. Det har de heldigvis latt være i fred, enn så lenge. Blir brukt av hun som foretrekker være for det meste alene i buret i 1 etg.

Post Reply