Mitt (tomme) bur

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Nanna
Pinky
Posts: 9
Joined: 09 Oct 2014, 21:21

Mitt (tomme) bur

Post by Nanna »

Prøver ennå å få tak i rotter men har imens kjøpt bur og begynt med innredning.

Kjøpte et stort (brukt) bur som egentlig var for fugler, men tror nokk ikke det er et problem.
Har sydd innredninga selv, slik at de kan tas av og på, og kan kastes inn i vaskemaskinen når det lukter. Tror ellers egentlig at jeg har det meste klart. Tenker kanskje noe tre/pinne til og gnage på... Noen tanker på dette? (F.eks. er alt greit eller skal jeg holde meg borte fra sære trær?)
Kom gjerne med tips, tror buret lett tåler litt mer dilldall :)

Image
Image
Image

Nanna
Pinky
Posts: 9
Joined: 09 Oct 2014, 21:21

Re: Mitt (tomme) bur

Post by Nanna »

Tenker ellers å bruke en tom isboks og skjære den på størrelse for å bruke det som toalett.

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Mitt (tomme) bur

Post by Kesia Madeleine »

Så fint du lager det til :)
Ang. greiner så er dette bare bra, for da har de noe å gnage på. Unngå bartrær som gran og furu ettersom disse utgir fenoler (giftstoffer) som kan være skadelig. Bjørk og epletre-grener feks. er ofte en sikker vinner :)
Isboks som toalett er veldig greit. Har brukt det selv før :) Når rottene kommer i hus etterhvert så er det en god idé å legge en stein i doen som de kan sitte på når de er på do. Mange erfarer at rottene er flinkere til å bruke doen når det ligger en sten oppi :)
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Nanna
Pinky
Posts: 9
Joined: 09 Oct 2014, 21:21

Re: Mitt (tomme) bur

Post by Nanna »

Kult :D takk for tipset!

Skal se hva jeg får tak i slags trær :)

c00nan
Sofaspiser
Posts: 150
Joined: 13 Aug 2013, 01:22
Kjønn: Kvinne

Re: Mitt (tomme) bur

Post by c00nan »

ååå så koselig bur! :cheerful:

Solhaugen
Stjeler mat
Posts: 55
Joined: 11 Aug 2014, 10:41

Re: Mitt (tomme) bur

Post by Solhaugen »

Jeg kan også anbefale isboks med stein oppi som do. Steinen gjør også at de ikke klarer å velte doen:). Bruker strø av avispapir, og det veier ikke så mye så den velter lett ellers.
Også greit med steiner eller murstein rundt i buret så de har noe å slite tenner og klør på.

Nanna
Pinky
Posts: 9
Joined: 09 Oct 2014, 21:21

Re: Mitt (tomme) bur

Post by Nanna »

Kult :D

River du opp aviser selv eller kjøper du disse? Har ennå ikke kjøpt in mat/strøe. Tenkte ikke det var vits før jeg fikk rotter.

Solhaugen
Stjeler mat
Posts: 55
Joined: 11 Aug 2014, 10:41

Re: Mitt (tomme) bur

Post by Solhaugen »

Dyrebutikkene selger pellets som er laget av resirkulert avispapir. En type heter vel yesterdays news? Jeg kjøpte en annen svensk type på Tam Lade som de selge ri store sekker. Jeg synes dette er renslig og greit. De suger til seg godt, lukter lite og lager lite rot. Er heller ikke så dyrt. Har prøvd ett par andre typer også, treflis og absorberende "sand". Det fungere dårligere, lukter mer og gir mye mer rot fordi det er lettere å sparke ut av doen. Bruker forresten bare strø i doene, ikke i bunnen av buret. Der bruker jeg bare aviser.

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Mitt (tomme) bur

Post by Kesia Madeleine »

Yesterday news, Toa-Lett og Wood bedding er eksempler på bunnstrø man kan bruke. Jeg har brukt alle disse tre, men må innrømme at jeg liker Wood bedding best. Synes lukten holder seg borte lenger med den enn de andre, og har følelsen av at den "støver" mindre. :)
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Nanna
Pinky
Posts: 9
Joined: 09 Oct 2014, 21:21

Re: Mitt (tomme) bur

Post by Nanna »

trodde det va best å hålde seg unna sånn sag spon ting? Er det ikke veldig mye støv i det?

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Mitt (tomme) bur

Post by Milla »

Sagflis er fy fy... Dette er laget av gran eller furu som rottene ikke tåler. Så lenge du holder deg unna det som er laget av gran eller furu så er du safe ;) Her bruker jeg kun strø i doene, og da bruker jeg Toa-lett og er godt fornøyd med det :)
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Nanna
Pinky
Posts: 9
Joined: 09 Oct 2014, 21:21

Re: Mitt (tomme) bur

Post by Nanna »

Milla wrote:Sagflis er fy fy... Dette er laget av gran eller furu som rottene ikke tåler. Så lenge du holder deg unna det som er laget av gran eller furu så er du safe ;) Her bruker jeg kun strø i doene, og da bruker jeg Toa-lett og er godt fornøyd med det :)
Ja de va de eg åg trodde :)

Eg ska do-trena mine åg. Trur de e lettare å holda reint då.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Mitt (tomme) bur

Post by WillyWonka »

Nanna wrote:
Milla wrote:Sagflis er fy fy... Dette er laget av gran eller furu som rottene ikke tåler. Så lenge du holder deg unna det som er laget av gran eller furu så er du safe ;) Her bruker jeg kun strø i doene, og da bruker jeg Toa-lett og er godt fornøyd med det :)
Ja de va de eg åg trodde :)

Eg ska do-trena mine åg. Trur de e lettare å holda reint då.

Woodbedding og de andre strøene som Kesia nevner er ikke Spon.
Sagspon/sagflis er det som støver noe helt jævlig og er en irritasjon for luftveiene til våre små venner. Woodbedding er større trebiter som ikke støver i den grad. Holder også bedre på lukt synes jeg, så den bruker jeg.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

InaMaria
Pinky
Posts: 16
Joined: 11 Jan 2015, 11:20
Kjønn: Kvinne

Re: Mitt (tomme) bur

Post by InaMaria »

Stort og fint bur du har :) Jeg bruker dørmatter fra Ikea som i bunnen. Det fungerer bra for rottetottene mine :)

Post Reply