Innredning med stoff i bur

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Ida Davidsen
Omegarotte
Posts: 129
Joined: 01 Jun 2014, 13:00
Kjønn: Kvinne
Location: Kristiansand

Innredning med stoff i bur

Post by Ida Davidsen »

Jeg ser at mange av dere innreder hyllene i burene deres med stoff. Blir dette veldig lett klinete? Fra det jeg har sett av deres bur, så ser det ikke ut som dere har problemer med at de tisser på det for eksempel, eller tar jeg feil? Hjelper dette å holde rottene fra å tisse andre steder en doen?

Jeg har et par rottejenter som ikke er helt flinke til å gå i doen sin. Har lagt en stein i den så de skal få ha noe å stå og tisse på, men allikevel foretrekker de å gjøre det på hyllene. Noe som er veldig irriterende siden de steller seg i hjørnene og tisser, da blir det fort også tiss på gulvet mitt :sarcastic:
Sammy og alle de elleve som jeg har mistet :kiss:

Ida Davidsen
Omegarotte
Posts: 129
Joined: 01 Jun 2014, 13:00
Kjønn: Kvinne
Location: Kristiansand

Re: Innredning med stoff i bur

Post by Ida Davidsen »

Jeg sliter veldig med rottene mine som kliner og holder på. Kan noen være så snille å prøve å komme med et svar :smile:
Sammy og alle de elleve som jeg har mistet :kiss:

utmeldt

Re: Innredning med stoff i bur

Post by utmeldt »

Hei :)

Eg brukte mykje fleece pledd på hyllene tidlegare, mest for å bekytte hyllene og for å ha noko der som trekker til seg tiss. Det er utrulig vanskelig å lære rotter å tisse kun i do, dei fleste av mine tisser på hyllene, men på faste plasser. Fleecen fikk i grunn aldri ligge i fred, det som ikkje var festa godt var endevendt etter kort stund. Fleecen tok heller ikkje så godt imot tiss, ble liggande lenge oppå som små dammer her og der. Eg brukte ein del aviser på hyllene i tillegg, men sjelden dei fekk ligge i fred.

Så var det nokon som kom med tipset om Ikea dørmatter. Eg bruker dei no i botn av buret, og på hyllene. Det går an i klippe dei til etter behov. De trekker til seg væske veldig godt ( legger evt litt papir under matta på de plasser dei tisser mest), og ikkje minst så får mattene som regel ligge i fred der eg har lagt de.

BiKa
Stjeler mat
Posts: 62
Joined: 20 Aug 2014, 00:16
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Innredning med stoff i bur

Post by BiKa »

Jeg har burvask ca en gang i uka, (lukter det litt ann, når det begynner å stinke ved buret så tar jeg det den dagen eller dagen etter). Vasker alle harde ting i oppvaskemaskinen, og vasker alt tøy i vaskemaskinen på først kald skylleprogram (eller hurtigvask 30 minutter på "kalt" vann for min del da) og så 60 eller 90 graders vask med vaskemiddel, og Eddik i skyllekammeret. Etter jeg starta å skylle en kaldskylling først, og bruke eddik i skyllekammeret så har rottene tissa en del mindre på tøyet, og mere i doene sine.
Hjalp også en del når jeg bytta vaskemiddel fra Omo Colour til Neutral, Tror Blenda Sensitive gjør samme nytten.

Utenom det så er det bare å la de tisse :P Jeg strikker og hekler hengekøyer i ull (som toves) til de nå for tiden, håper de slår ann og ikke starter å stinke så veldig :P

-BiKa

Ida Davidsen
Omegarotte
Posts: 129
Joined: 01 Jun 2014, 13:00
Kjønn: Kvinne
Location: Kristiansand

Re: Innredning med stoff i bur

Post by Ida Davidsen »

Jeg skal se nærmere på Ikea dørmatter! Hva gjør man med vask av disse da? Eventuelt hvor ofte? :cheesy:

Jeg har en bestemor som syr hengekøyer og sovehus for meg, har dere noen anbefalinger for hva slags stoff som er best? Finnes det noe som lukter mindre?
Sammy og alle de elleve som jeg har mistet :kiss:

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Innredning med stoff i bur

Post by Marit Fosen »

Til køyer og sovehus anbefaler jeg fleece + stoff, f,eks bomull. Bare fleece gjør at køyer og hus siger altfor mye. Bevernylon er supert til ytterlag. Ta en titt hos nettbutikken til Stoff og Stil, enormt utvalg.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Ida Davidsen
Omegarotte
Posts: 129
Joined: 01 Jun 2014, 13:00
Kjønn: Kvinne
Location: Kristiansand

Re: Innredning med stoff i bur

Post by Ida Davidsen »

Oki! Da skal jeg få testet ut dette!
Sammy og alle de elleve som jeg har mistet :kiss:

utmeldt

Re: Innredning med stoff i bur

Post by utmeldt »

Ida Davidsen wrote:Jeg skal se nærmere på Ikea dørmatter! Hva gjør man med vask av disse da? Eventuelt hvor ofte?
Vasker mattene i vaskemaskin. Dei tåler å bli vaska nokre gonger. Kor ofte? det varierer. Rotene mine har faste plasser der dei tisser, og desse mattene skifter eg kvar dag. Resten kan ligge i 3-4 dager, men støvsuger dei kvar dag. Eg kunne sikkert ha venta lenger, det er ikkje pga lukt eg skifter kvar tredje dag, men fordi eg har ein rotte med astma som kan bli tett i pusten om det går for lenge.

Ida Davidsen
Omegarotte
Posts: 129
Joined: 01 Jun 2014, 13:00
Kjønn: Kvinne
Location: Kristiansand

Re: Innredning med stoff i bur

Post by Ida Davidsen »

Takk skal du ha. Da skal jeg teste dette :wink:
Sammy og alle de elleve som jeg har mistet :kiss:

Post Reply