Litt om hvordan jeg lufter. Har de det for fritt?

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Larse
Pinky
Posts: 20
Joined: 18 Nov 2014, 20:35

Litt om hvordan jeg lufter. Har de det for fritt?

Post by Larse »

Hei! Har sett at en del av dere har eget rom til rottene, og at dere sitter og leser eller er sammen med de og prøver å lære de triks og koser med de.

Min "rutine".

Har egentlig ingen fast rutine. Når jeg kommer hjem fra skolen så slipper jeg ut mine to hanrotter. Jeg åpner luka oppå buret og holder handen min ved siden av tunellen som henger i taket, da klater de på handa mi og opp armen min. De får bare komme ut på denne måten, dette er fordi at jeg vil de skal assosiere handen min med en bra ting, også liker jeg å ha det slik. :D

Når jeg har tatt de ut så lar jeg de gå litt på meg også stryker jeg de litt. Før jeg setter de ned så kysser jeg de på nakken også får de løpe fritt. I stua så har jeg den stor pappeske foran inngangen på kjøkkenet slik at de ikke skal komme seg dit. Inne på stua så er det fritt frem og de får gjøre hva de vil. Avogtil så er de nysgjerrige på hva jeg gjør å da klatrer de opp boksa mi og skal på død og liv stå OPPÅ det jeg holder på med. Deretter pisser de på hva enn jeg har i hendene også hopper de ned og utforsker hver eneste krok i stua. Noen ganger henter jeg noe godt og prøver og lære de navnene deres.

Har rottene mine det for fritt?

Grunnen til at jeg lurer på dette er fordi at de for lov til nesten ALT. Når jeg lager mat så går de på kjøkkenbenken, avogtil så pakker de huet i munnen min og lukter å slikker på tennene mine og tungen min. Når jeg spiser så står de på tallerken og spiser sammen med meg (kommer ann på hva jeg spiser). Er dette normalt eller er det dumt og la rottene leve i slik luksus? :D

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Litt om hvordan jeg lufter. Har de det for fritt?

Post by WillyWonka »

Dette varierer nok fra person til person. Vet om flere personer som lar rottene sine løpe fritt slik du gjør. Jeg for min del, lar ikke mine gjøre det. Jeg har ett RS bur (royal suite 95 double). Åpner opp øverste delen slik at de også kan klatre opp på buret og denene hyllen jeg har ved siden av buret. Hender også at jeg har de med meg i sofaen, men ellers er de aldri løs på gulvet.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

metalrat
Stjeler mat
Posts: 70
Joined: 18 Jan 2015, 22:56
Kjønn: Kvinne
Location: Fredrikstad

Re: Litt om hvordan jeg lufter. Har de det for fritt?

Post by metalrat »

Holder det som WillyWonka. På sofa ja men ikke på gulvet. Vi har alt for mange kabler og det bli for mye tull å sikre alt mot jentene.

metalrat
Stjeler mat
Posts: 70
Joined: 18 Jan 2015, 22:56
Kjønn: Kvinne
Location: Fredrikstad

Re: Litt om hvordan jeg lufter. Har de det for fritt?

Post by metalrat »

I tillegg må jeg si digger jeg ikke at de tisser overalt

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Litt om hvordan jeg lufter. Har de det for fritt?

Post by Sara Syversen »

Haha... synes det er artig du gjør det jeg da... Jeg vet at Berit kunne vært en slik rotte som var løs hele tiden. Men akkurat nå har jeg en som er halvblind som jeg er nødt for å følge med på og Betsy ja. Hun er noe for seg selv... hehe... Kommer nok an på hvor mange rotter du har, hvordan dem er og deg selv også sikkert ;)

Berit har jeg ofte løpende etter meg selv og elsker det at jeg kan gjøre det med hun.

Veldig bevist om jeg filmer da. Hehe.
;): http://youtu.be/SRnZdO6UAD4" onclick="window.open(this.href);return false;
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Larse
Pinky
Posts: 20
Joined: 18 Nov 2014, 20:35

Re: Litt om hvordan jeg lufter. Har de det for fritt?

Post by Larse »

Hehe :) Har bare to rotter, den ene er helt uskyldig å gjør aldri noe galt mens den andre tygger avogtil på ledninger, så må være litt obs på den ^^ Men bortsett fra det er det ingen problem å ha dem sammen med meg hele tiden. Igår etter skolen satte jeg og spillet xbox og slappet av i sofaen mens de sprang overalt, klatret på hyller og folk og kom avogtil for å hilse på :) Så skjærte jeg opp pølsebiter til dem og ga dem mat fra munnen min :D Elsker rotter <3

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Litt om hvordan jeg lufter. Har de det for fritt?

Post by Kesia Madeleine »

Mine rotter er kun lukket inne i buret om natten. Ellers er burdørene åpne når jeg er på jobb og ellers er borte. Jeg har buret i stuen og rundt buret (har et RS-bur) har jeg pleksi-plater som er hengslet sammen til en innhegning slik at de ikke kan gå fritt og gnage seg gjennom sofaen og på ledninger. Buret står i ene hjørnet av stuen, så innhegningen går fra ene veggen til den andre i en bue rundt buret. Rottene er bare 4 stk, og de har jo et gedigent bur. Men liker at de kan gå litt ut og inn slik de vil. Er ikke så fan av at dyr skal sitte i bur, så derfor begrenser jeg den tiden de en "innelåst" :) Fungerer veldig fint for både meg og rottene ^^
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Fiffi
Gnager på ledninger
Posts: 108
Joined: 15 Jul 2013, 17:24
Kjønn: Kvinne
Location: Akershus

Re: Litt om hvordan jeg lufter. Har de det for fritt?

Post by Fiffi »

kesia :
Hvor store plexiplater bruker du rundt buret? Hvor høye er de?
Jentene : :hjerterotte: Kalinka, Thiara og Caridina :hjerterotte:
Gutta: :lovey: Joonbi, Shinzo, Keuman og Dennis :lovey:

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Litt om hvordan jeg lufter. Har de det for fritt?

Post by Kesia Madeleine »

fiffi wrote:kesia :
Hvor store plexiplater bruker du rundt buret? Hvor høye er de?

De er 60cm høy og 80cm bred. Har hengsler mellom hver plate. Så det er 4 plater totalt hengslet sammen som et gjerde :) Ingen av rotteguttene mine har klart å bryte seg ut av det eller prøvd å hoppe over :) Platene er gjennomsiktige også så de er ikke så "brautende" heller. Ser veldig fint og ordentlig ut :)
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Post Reply