Ikke skapbur, men "nettingbur"

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Locked
§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Ikke skapbur, men "nettingbur"

Post by § RatGirl § »

Mulig jeg har oversett det hvis det står noe om dette i forumet, så da er det bare å gi et lite hint! :wink:

Jeg har egentlig kommet frem til at det er beste er å lage et bur selv, siden jeg nesten har gitt opp å finne et billig stort rottebur. :roll: Og jeg er så heldig at jeg har en pappa som "kan alt" og som bor på gård med masse materialer og utstyr til å lage et perfekt rottebur. :wink:
Det jeg tenkte er at jeg lager et bur med hard netting, sånn man bruker i hundegårder og sånt. :) Pappa har det vist helt klart hva vi skal. Og så lage en bunn, men er det smartest med metall bunn eller plastikk? Eller noe annet?
Også vil jeg gjerne vite om det er noen som har laget et lignende bur? Altså ikke skapbur. Eller er det smartes med skapbur? :roll:
Poenget er at jeg egentlig bare har plass til et høyt og smalt bur, ca 50x50 og så høyt som mulig. Har ikke akkuratt stort rom.

Og en ting til! Har dere noen feil dere har gjort eller ting som er lurt å gjøre? Tips? :rottehode:

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Jeg laget et provisorisk et da jeg hadde Ronja og Israts unger her hjemme, buret funket fint, men jeg skulle hatt hjelp av min far, han kan å sveise, og da hadde jeg sluppet unna treet, for det er utrolig upraktisk. Jeg bruker netting som er 12x12 mm og hadde du fått din far til å sveise en bunn, og ramme som passer inn på rommet ditt, hadde det vært den beste og rimeligste løsningen på bur. Her er bilder av det buret ungene og mødrene bodde i:

Image
Image

Det ble ikke så veldig vakkert, da jeg hadde ikke tid til å finpusse på det, men det fungerte fint. :) Brukte bunnen av et marsvinbur foressten.
Mvh Ida S. Eggen

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Tror vi skal sveise det sammen, pappa blir så ivrig at han glemmer å fortelle meg hva han har planlagt :roll: :P Så metall bunn, (eller bruker man noe annet enn metall??) er bedre enn plast? Har ikke hatt noen rotter som gnager på plasten ennå, men vet jo aldri hva jeg får senere :wink: Blir morsomt å se hvordan det blir! :D

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Gå til en blikkenslager og fortell ham hvilke mål dere vil ha på burbunnen, så lager han en til dere. Husk bare å forklare faren din at det er nødvendig å få tatt bunnen vekk fra resten av buret, og skuffløsningen er jo egentlig best, selv om det sikkert koster mer.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Ja, det har jeg sagt nøye og tydelig til han! :) At jeg vil ha et bur som er praktisk og lett å rengjøre! Ellers så er det jo bedre å kjøpe et :roll:

Locked