Jeg har som dere kanskje har lest en rottejente som har gnagd i stykker buret... (Et Jennybur) derfor må jeg jo ha et nytt bur.
Er det noen som har erfaring med Scoiattoli 5? Ikke bare når det gjelder gnaging, men ellers også. Alt positivt og negativt om buret taes imot med takk
Eller er det andre bur dere vil anbefale?
Syntes selv jennyburet er veldig bra, men når man har en liten jente som gjerne vil gnage seg ut, tror jeg ikke jeg skal kjøpe det igjen...
Har også sett på et bur som heter Furet Extra Large. Noen som har sett det? Evnt erfaring med det?
Jeg har Furet XL til mine hanner. Sammenlignet med Jenny:
Lett å montere og transportere – kommer flatpakket.
Sprinkler med pulverlakk gjør buret mye mer holdbart enn Jenny, som har en legering som reagerer med urin oa – noe som ikke står i forhold til prisen ettersom noen av dem blir stygge alt etter 1 år. Avstanden er noe grovere enn Jenny, men jeg har aldri hatt unger som har kommet seg ut ved 5-ukers alder.
Lukene til FXL er virkelig XL og gjør det enkelt å marsjere en flokk store hanner ut og inn. Dørene gjør det mye mer tilgjengelig enn Jenny med sine mikrodører. Likevel kunne jeg ønske meg 1 dør til.
FXL = stort! Størrelsen merkes tydelig når buret skal plasseres i rommet, ikke minst på grunn av det kubeaktige formatet. For å kunne komme til via takluken, må buret stå lavt – på hva har jeg enda ikke funnet ut, derfor står mitt for tiden på gulvet. Fjerning av strø foregår ved å spa det ut, noe som er mindre masete enn å løfte av toppen. Stor dør er en nødvendighet, ettersom man må inn med hele overkroppen for å nå helt inn. Å bære buret ut på badet, er en umulighet; må demonteres - lar seg ikke presse ut gjennom flere av dørene her. Så hvis buret ikke skal ha en fast plass i huset – mål før prøving og feiling; her er Jenny bare barnematen i forhold.
Innredningen som følger med er noe sparsom i forhold til størrelsen; 2 hyller, rør m.m. Jeg har økt til 6 hjørnehyller på mitt, og årsaken til det er at jeg har hatt store og tunge hanner som har pådratt seg alvorlige fallskader fra køyene i toppen. Plater i alle hjørnene reduserer noe av faren for dette. De gjennomsiktige rørene måtte jeg fjerne etter flere tilfeller av fastsitting / tilstopping når de møtte hverandre. Det er ellers god plass til 2-3 køyer i toppen + en masse kurver og andre sove / klatreinstallasjoner.
Alt i alt er jeg ganske godt fornøyd med buret, men det tar altså plass. Sammenlignet med Scoiattoli 5 vil jeg tro at det er temmelig tungrodd. Jeg har ikke vurdert Combi / Scoiattoli som et alternativ selv på grunn av fallhøyden. Men det er kanskje så smalt at det lar seg gjøre å minske den effektivt ved bruk av Ferplasthyller? Men det perfekte bur har jeg ennå til gode å finne, gjør jeg det koster det skjorta og mye mere til. Derfor en økonomisk FXL + en sliten og ufyselig Jenny til utebruk pr nå...
Anita
Jeg tror Scoiattoli 5 er et veldig fint bur! Har lett etter det buret i over et år og nå igår fant jeg en i Stavanger som solge det brukt! Så da kommer det til meg en gang de neste ukene.. så kan jeg jo si hva jeg syntes når jeg har fått det! Men som sagt tror jeg det er et veldig bra bur! Alt er av metall og det er skuffbunn. Så tror neppe at rottejenta de greier og gange seg ut! Og så er det vel 5 åpninger, to små på sidene og to store forann. Her fant jeg to bilder av buret i bruk. (søkte på google) http://www.rattenwelt.de/kaefig77.html http://www.rattenwelt.de/kaefig/catharina1.jpg
Da har jeg fått buret! Det er større enn hva jeg hadde forestilt meg, men det er et supert bur!! Diddi elsker det ser det ut som! Plass til masse moro og det er veldig enkelt å rengjøre, skuff i bunnen og alt er av metall så ikke sjangs får at en rotte kan gange seg ut. Det er to små åpninger på hver side av buret, ganske høyt oppe, perfekt til å sette på et fuglebad. Og så er det to store åpninger forann.
Skal få tatt bilde av det, men kameraet vårt virker ikke! Men kommer til å legge ut bilder på hjemmesiden min. Det eneste jeg mangler nå er etasjer, men det fikser jeg
Fortell hvordan du fikser etasjer...
Eneste etasjen jeg har fiksa i mitt ferplast combi er en gammel brødfjøl og to badehyller i 2 av hjørnene..Vil ha platetasjer (som er i jenny buret,)men ingen av dyrebutikkene her har klart å skaffe det eller si i fra om det kan skaffes..har vært på alt av nettbutikker å finner ingenting..Eneste er at jeg har registrert meg hos ferplast og fikk mail til deres norges levrandør..Skal sende mail til de i løpet av dagen tror jeg...
Et minus med langt bur er at de tisser og bæsjer utenfor buret..Så har vært nødt til å ha avispapir på gulvet rundt buret og ha det et godt stykke fra veggen..Kjedelig med tiss stripe på panelet....
Ska se om jeg finner Jenny etasjer først, eller så får jeg pappa til å lage noen, han er en sånn "kan-lage-alt-pappa" Tror han iallefall
Men hvis jeg ikke får kjøpt noen etasjer, så kan jeg kanskje lage en "oppskrift" på hvordan lage etasjer. Håper du får tak i Jenny etasjer. Lykke til!
§ RatGirl § wrote:Ska se om jeg finner Jenny etasjer først, eller så får jeg pappa til å lage noen, han er en sånn "kan-lage-alt-pappa" Tror han iallefall
hehe
Har funnet en negativ ting ved buret. Den gule dingsen nederst sitter ganske løst, det er en som "gjemmer" skuffen, eller gjør sånn at det er mulig å ta ut skuffen. Jeg våknet i natt av at Diddi dyttet den ut og at den smalt tilbake med en gang, men det er ikke noe problem og komme ut, iallefall for en liten rottejente. Men heldigvis så var det bare å sette en liten tapebit over, sånn at den ikke kan åpnes. Så nå finnes det ingen rømmningsveier!
Er ikke sånn buret ser ut nå! Var sånn det så ut i sitt tidligere liv
Har samme greia på combiburet,men virker ikke som om de har funnet ut at den kan åpnes..
Får forresten etasjer til buret i neste uke..Sånne som er i jennyburet
Ble oppringt av dyrebutikken isted og han sa de hadde fått det inn i oslo i dag så...JIPPI!!
elsol wrote:Har samme greia på combiburet,men virker ikke som om de har funnet ut at den kan åpnes..
Får forresten etasjer til buret i neste uke..Sånne som er i jennyburet
Ble oppringt av dyrebutikken isted og han sa de hadde fått det inn i oslo i dag så...JIPPI!!
hvordan dyrebutikk er det snakk om å får de inn flere i samme slengen?
Tropehagen på pyramiden..Husker ikke hvor mange han bestilte.
Har sagt jeg vil ha 3.2 vanlige og 1 etasje med bru/stige..
Ta å ring mannen å si at du er intr også..
Er jo tid til å bestille flere så..Er bare 3 timer siden han ringte meg.
Normale rottejenter kommer seg nok ikke ut av bunnskuffen, men jeg ser ikke bort ifra at små jenter kan klare det. Vi hadde alltid et reisebur foran skuffen. Da fikk de ikke engang gleden av å høre at luka ga etter når de dyttet på den.
Cha-Am fikk stor interesse for luka da hun var drektig, men både før og etter var det ingen problemer der.