burstørrelse

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Locked
Masja

burstørrelse

Post by Masja »

Jeg har et bur som er 56 cm (h), 34 cm (b), 53 cm (l). På toppen av dette har jeg et lite bur på 21 cm (h), 27 cm (b), 27 cm (b), slik at buret blir litt utvidet. Jeg er jo klar over at dette egentlig er lite i forhold til det som er anbefalt. Spørsmålet mitt er om noen har noen synspunkter på om dette er alt for lite, eller om det er går an til to rotter. Jeg vil jo helst at rottene mine skal ha det så bra som mulig. Jeg har tenkt på å få tak i et nytt og større bur, men har liten plass og penger (ihvertfall akkurat nå for tiden). Jeg har jo sett på "rottekalkulatoren", men problemet med den er jo at man ikke ser hvor mye for lite et bur er. Det er jo relativt. Det er jo ganske stor forskjell på om et bur er littegranne for lite, eller om det er alt for lite.

Grunnen til at jeg spør er at vi begynner å tenke på å skaffe oss nye rotter. Vi har fortsatt ikke sett noen tegn til Misja og Sasja, så håpet om at de skal komme tilbake har begynt å svinne. Savner å ha rotter som selskap her i huset. Det begynner å bli litt trist uten dem.

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Jeg synes et sånt bur er greit nok for to middels aktive rotter dersom de får være mye ute (en time hver dag eller mer). Er de veldig aktive kan du jo gjøre ganske mye for å aktivere dem inne i buret sitt også - ommøblere ofte, legge inn avispapir som de kan rive i, pakke inn godbiter til dem, henge mat opp i buret osv.

Masja

Post by Masja »

Takk for svar. Det var godt å høre. Det var jo dette buret Misja og Sasja bodde i, men hadde hele tiden litt dårlig samvittighet for at de hadde for liten plass. Men det så jo ikke ut som om de mistrivdes, og de fikk være ute minst en time hver dag. Eventuelle nye rotter vi får kommer jo til å få være like mye ute.

En annen ting jeg lurer på. Er det noen forskjell på hvor stort buret bør være mht. kjønn. Kanskje et dumt spørsmål, men hannrotter er jo gjerne en del større enn hunnrotter. Misja og Sasja var jo små minirotter på 250 gram. På den annen side er vel hunnrotter mer aktive enn hannrotter, så av den grunn trenger de kanskje ikke mer plass, selvom de er større?

Julie Erlandsen
Stjeler søppel

Post by Julie Erlandsen »

HEi!
Jeg vil si at min erfaring er at hannrotter nok trenger mer plass enn hunnrotter. Når det er sagt må jeg likevel si at det er like viktig å se på individuelle forskjeller.
Her bor en hann som er så lat at han vel ikke hadde behøvd noe særlig er enn en "skoeske" (overdrivelse selvfølgelig)
En annen hann vil helst ikke ha noe bur i det hele tatt.
En hanngruppe vi har har nettopp fått et nytt medlem; en fin liten rotteunge fra Squeakers. Det har livnet opp denne gruppa slik at de nå trenger et større bur.
Vi har to jentegjenger. I den ene bor det en gammel rotte. Frisk og glad, men hun senker tempoet i buret og de trenger derfor ikke så stor plass som den andre jentegjengen trenger.
Og selvflgelig handler dette mye om hvor mye tid de får utenfor buret ogs, som Heidi også sier.
mvh Julie

Guest

Post by Guest »

Heidi wrote:Jeg synes et sånt bur er greit nok for to middels aktive rotter dersom de får være mye ute (en time hver dag eller mer). Er de veldig aktive kan du jo gjøre ganske mye for å aktivere dem inne i buret sitt også - ommøblere ofte, legge inn avispapir som de kan rive i, pakke inn godbiter til dem, henge mat opp i buret osv.
Dette er jo et litt gammelt innlegg, men må bare få rettet litt på det du skrev: "ommøblere ofte"

Det er nettopp det du IKKE skal. En rotte blir knyttet til reviret sitt, og hvis du skifter innredningen ofte blir rottene stresset

kriztin

Post by kriztin »

Jeg har dårlig samvittighet over burstørrelsen uansett hvor stort buret er. Til de to hannene mine har jeg et gedigent chinchillabur som er ca 50 cm dypt, 100 cm langt og 100 cm høyt, jeg synes det er altfor lite! Helst skulle de ikke hatt bur, men det går desverre ikke :)

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Det er nettopp det du IKKE skal. En rotte blir knyttet til reviret sitt, og hvis du skifter innredningen ofte blir rottene stresset
Dersom en rotte er utrygg på omgivelsene sine kan det nok godt hende at den blir stresset over stadig skiftende burinnredning, ja. Men trygge rotter skal ikke bli stresset over forandringer. Det er riktig at de er territorielle dyr, men i en hjemmesituasjon må vi uansett skifte både burstrø og vaske tingene vi har i buret. Jeg har aldri sett noen tegn til stress når jeg har skiftet i buret til en rotte som har falt til ro, tvertimot ser det ut som om de synes det er fint med variasjon.

Julie Erlandsen
Stjeler søppel

Post by Julie Erlandsen »

Jeg er veldig enig med Heidi.
Jeg vil faktisk gå enda litt lengre og mene at mine rotter trenger stadige forandringer i buret for at de ikke skal kjede seg, gjerne slik at de har noe bruke hodet sitt på. Noen trenger det imidlertid mer enn andre da, selvrflgelig. Alle rottene er jo forskjellige.
:) :)
mvh Julie

Elsol
Bygger bol

Post by Elsol »

Prøver å finne på noe nytt i buret nesten hver gang det vaskes...
Å jentene virkelig elsker å komme inn i nyvasket og ommøbelert bur..
De styrer og romstrerer lenge før de går å legger seg :lol: ....
Mvh
Elin:o)

Locked